Bülent ortaçgil müziğinde oyun teması ve simgesel anlamlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir kelimenin, isaretin, anlatımın ya da kavramın tasıdıgı bilissel ya daduygusal içerik olarak anlam, iletisim açısından okur, izleyici ve dinleyici ile mesajarasındaki dinamik etkilesimi dile getirir. Bu etkilesimin tasıyıcısı olan iletisiminhem ürünü hem de sonucu olarak ortaya çıkan anlam; verili-degismez bir niteliktedegildir. Anlam ?sey?lerin mutlak bir niteligi de degildir. Anlam insanların buseylere yükledigi bir yapıdır. Dolayısıyla ?sey?lerin dısında bir referans noktasıgerektirir. Anlamlandırma ya da anlama, bir nesneyi, bir arlıgı, bir kavramı, bir olayıbellekte canlandırabilecek bir göstergeye baglayan olustur. Dolayısıylaanlamlandırma toplumsal pratigin ürettigi ürünün söylemsel bir nesnesidir. Barthes'egöre anlamlandırmanın iki düzeyi bulunur. Düz Anlam olarak adlandırılan ilk düzey,bir göstergenin göndergesiyle olan yalın ya da fiili iliskisini gösterir. kinci düzeyyan anlamsal düzeydir. Burada düz anlamın göstergeyi kullanan kültürceyorumlanması ve kisinin deger sistemini temsil edecek hale getirilmesini vurgular.Türk pop müziginde kendine özgü bir yeri olan Bülent Ortaçgil, sarkısözlerinde ele aldıgı konuları yarattıgı metaforlar ve simgeler yoluyla aktarmasıyladikkat çeker. Bu simgeler içinde en çok dikkat çeken ?oyun?, bir simge olarakOrtaçgil'in ilk albümünden baslayarak yarattıgı anlam dünyasında önemli bir yeresahip olmus ve yıllar içerisinde yüklendigi anlamlarda da farklılasmalar göstermistir.Bu çalısmada ?oyun? simgesi ve bununla baglantılı olarak kullanılan diger yanögelerin Oratçgil müzigi içindeki kullanım biçimleri, sarkı sözlerinden hareketle elealınacaktır. The meaning as a cognitive or emotianal content attached to a word, a sign, anarrative or a concept Express the dynamic interaction between the reader, theaudiance and the message in terms of communication. The meaning appeard both asa product and as a result of communication being the carrier of this interactiondoesn?t have a given unchangeable feature. the meaning is also not the absolutefeature of the ?things?, but it is a structure attributed to these things by human being.Therefore, a reference point is needed other than the ?things?.Signification or comprehension is an existence that connects a sign envisagingan object, a being, a concept a phenomenon. Hence, signification is the discoursiveobject of a product generated by the social practice. According to Barthes there aretwo levels of signification. The firt level called direct meaning indicates the simpleor actual relation between sign and signifer. The second level is connotational one. Itis empasized that the culture using the sign interprets the direct meaning whichfinally represents the value systm of an individual.Bulent Ortacgil having a distinctive place in Turkish pop music drawsattentions by reflecting the themes employed in the lyrics through metaphors andsymbols created by him. The most striking one among these symbols is ?play?, thathas an importance place in his semantic domain created as a symbol beginning fromhis first album and attributes meaning of which has changes through the years. Inthis thesis, the using way of ?play? theme and others related to subsidiary elementsin Ortacgil?s music will be examined by drawing on the lyrics.
Collections