Müzisyen beyni: Profesyonel kadın müzisyenlerle müzik eğitimi almamış kadınların müziği algılayışındaki farklar: Bir FMRI çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzik üzerine yapılan disiplinlerarası çalışmaların farklı noktalara odaklandığı gözlenir. Öne çıkan araştırma konusu ise müzik algısıdır. Bu konuda yapılan çalışmalarda profesyonel olan ve olmayan gruplar üzerine çalışılmış, gerek performans gerekse pasif dinleme yoluyla her iki grubun karşılaştırıldığı araştırmalar yapılmıştır. Müzik ve tıp bilimlerinden araştırmacıların ortaklaşa çalıştığı bu tez çalışmasında katılımcılara pasif müzik dinletme yöntemi uygulanmış ve profesyonel kadın müzisyenlerle müzik eğitimi almamış kadınların müzik algılayışları arasındaki farklar incelenmiştir. Katılımcılar beş kadın piyanist ve beş müzisyen olmayan kadından oluşur. Her iki gruba da uyarıcı olarak iki müzik yapıtı (Batı sanat müziği ve Türkçe pop) bir beyin görüntüleme tekniği olan fMRI (fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme) çekilirken dinletilmiş ve katılımcıların dinledikleri müziğe karşı tepkilerinin beyinde izlenebilirliği araştırılmıştır. fMRI çekimlerinden önce ve sonra yapılan görüşmelerde katılımcıların müzik eğitimleri, kültürel geçmişleri, müzik beğenileri ve müziğin onlara ne ifade ettiği, çekimler sırasında nelere odaklandıkları sorularak müziği nasıl algıladıklarına dair veriler elde edilmiştir.Çalışmanın hipotezi müzik eğitimi alan kişilerin duymayla ilgili beyin bölgelerinin eğitimsizlere göre daha gelişmiş ve mesleki becerilerinin müziği algılayışta etken olmasıdır. It is observed that interdisciplinary studies on music focuses on different points. The research subject becoming prominent is music perception. Professional and non-professional groups were examined on these studies over this subject; researches where two groups were compared both by performance and by passive listening were carried out. In this thesis study which was joined by musical and medical researchers collectively, passive music listening were applied to attendants and differences between professional women musicians and non-musician women on music perception were examined. Attendants consisted of five women pianists and five non-musician women. Both groups listened two music compositions (Western Art Mucis and Turkish Pop) while they were being monitored by fMRI (functional magnetic resonance imaging) and traceability of their reactions in their brains over music were investigated. Information regarding how they perceive music were collected by questioning attendants about musical education, cultural background, musical preferences, what music meant to them, what they focused on during imaging through interviews made before and after fMRI.Hypothesis of the study is hearing parts of musically educated people?s brains are more developed compared to non-educated and their professional talents are effective on music perception.
Collections