Bakır kırmızısı sırlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yüksek estetik değere sahip olan bakır kırmızısı sırlar, seramik sanatınınönemli yapı taşlarındandır. Geçmişi M.Ö. 2000'li yıllara, Ortadoğu ve Mısır'auzanan bu indirgen artistik sırlar, asıl gelişim ve önemini M.S. 600'lü yıllardanitibaren Çin'de sağlamışlardır. Ming Hanedanlığı döneminde, en parlak zamanlarınıyaşamış olan bakır kırmızısı sır, zaman içersinde çeşitli nedenler sonucukaybolmuştur. Bu rengi yeniden elde etme çabaları sonucunda, estetik görünümesahip farklı renkler üretilmiş, ancak Ming dönemi Çin kırmızısına tam manasıylaulaşılamamıştır.Bakır kırmızısı sırın oluşumunu, sır yapısı içersinde iyi bir kolloidal halindebulunan bakır tanecikleri sağlarlar. İndirgen bir sır türü olarak, güzel kırmızıyaulaşabilmek, karmaşık pek çok işlemin birlikte gerçekleşmesiyle olur. Bunlardanpişirim koşulları ile yükseltgen, indirgen ve nötr ortam pişirimleri en önemli safhayıoluştururlar. Genellikle yüksek dereceli sıcaklıklarda, bakır oksidin indirgenmesiyleelde edilir.Güzel kırmızıyı elde etmenin zorlukları, indirgenecek sır bileşiklerinin içeriği,özel fırın koşullarının varlığı, yüksek sıcaklık derecelerinde pişirim yapmagerekliliği, az sayıda seramikçinin bakır kırmızısı sırlarla ilgilenmesine nedenolmuştur. Tüm bunlara karşın bakır kırmızısı sırlar, binlerce yıllık bir geçmişe veestetik değerde artistik sır özelliğine sahip olmaları nedeniyle, gelecekte deçömlekçilerin ilgilerini üzerlerinde toplayarak, seramiğin önemli araştırmaalanlarından birisi olmaya devam edecektir. The red copper glazes which possess a high aesthetic value are one of theimportant construction stones of the art of ceramics.These reduction artistic glazes?shave an history going back to 2000 B.C. , stretching out to Middle East and Egypt,but they gained their real development and importance in China, starting from theyears 600 A.D. The red copper glaze which had attained its most brillant periodduring the Ming reign, has disappeared through time as the result of variousreasons. In consequence of the efforts to re-create this color, different colors havingan aesthetic appearance were produced , but the Chinese red of the Ming period, inall its sense, could not be attained .The particles of copper which are in a good colloidal state in the matrix of theglaze, achieved the formation of the red copper glaze. As a reductible kind of glaze,obtaining a nice red, can only be realized with a lot of complex processes together .Among these, oksidation, redüction and nötr atmosphere with the conditions of firingform the most important stage. Usually in high degree temperatures, the color red isobtained with the reduction of the copper oxyde.The difficulties of obtaining a nice red, the content of the glaze compoundswhich will be reducted, the existence of special kiln conditions, the necessity to makehigh degree temperatures firings , are the reasons for which few ceramists have beeninterested in red copper glazes. In spite of all that, the red copper glaze because of itsthousands years past and because of its artistic glaze speciality of an aesthetic value,will continue in the future to gather the interests of the potters and to be one of theimportant research domains of the ceramists.
Collections