Tonlu tekstil desenlerinin serigraf baskı tekniği ile baskı uygulamaları üzerine deneysel bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz tekstil baskı endüstrisi sayısal, ipek ve rotasyon baskı yöntemleri üzerine inşa edilmiştir. Çalışma prensipleri, üretim hızları, baskı kalite ve maliyetleri birbirinden farklı bu üç baskı yönteminin kesişim kümelerinden biri; tonlu tekstil desenlerinin basılmalarında tramlama yöntemini kullanmasıdır. Renk ayrımları üzerinde bulunan farklı tonları gözün algılayamayacağı kadar küçük noktalara dönüştürme ve bu noktalardan boyanın kumaş yüzeyine geçmesi prensibine dayanan yöntem günümüzde ipek ve rotasyon baskı uygulamalarında alternatifsiz olarak kullanılmaktadır. Ara tonları içinde barındıran renk ayrımı dosyalarının tramlanmaları, baskı makinelerinin çalışma prensipleri gereği farklılıklar göstermektedir. Bu işlem sayısal baskı makinelerinde CMYK renk evrenindeki dört gri ton renk kanalının farklı açılarla tramlanmasıyla gerçekleşmektedir. Yöntemde baskı sonucunu etkileyen kalıp, baskı presi, baskı renk önceliği vb. parametrelerin bulunmaması tonlu orijinalin ekran görüntüsü ve kopyası arasında hiçbir fark olmaksızın sayısız çoğaltılmasına ve gri ton kanalların yeni bir düzenleme gerekmeden birebir baskı karşılıklarının alınabilmesine olanak tanımaktadır. İpek ve rotasyon baskı yöntemlerinde ise; renk ayrımlarındaki gri tonların tram-baskı karşılıkları, baskıda kullanılan boya ( pigment, reaktif ), renklerin baskı önceliği, rakleye uygulanan basınç, baskıda kullanılan ipek, kumaş vb. parametreler baskı sonucuna etki etmektedir. Bu araştırmada, tonlu tekstil desenlerinin ipek baskı yöntemi kullanılarak kumaş üzerine gerçekleştirilen baskı uygulamalarında sonuca etki eden parametrelerin test baskıları yapılarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda baskı sonucuna tesir eden çeşitli parametreler arasından seçim yapılarak altı parametre saptanmıştır. Bu bağlamda ipek baskı yöntemi ile tekstillere baskılar yapılarak baskı sonucuna etki eden şu sorulara yanıtlar aranmıştır; sayısal dosya çözünürlüğünün am ve fmtram uygulamalarında baskı sonucuna etkisi, rakle çekme sayısının baskı sonucuna etkisi, tram sıklığı ve biçiminin baskı sonucuna etkisi ve baskı renk önceliğinin baskı sonucuna etkisi nedir?Araştırmanın birinci bölümünde; tramlama yöntemlerinin tarihsel gelişimi başlangıcından günümüze irdelenmiş ve tramlamayla bağlantılı temel kavramlara değinilmiştir. İkinci bölümde tekstil baskı endüstrisinde kullanılan renk ayrımı ve tramlama yöntemleri teorik olarak irdelenmiş ve seçilen örnek uygulamalarla bilgisayar destekli olarak anlatılmıştır. Üçüncü bölümde ipek baskı yöntemi kullanılarak önceden saptanan parametreler çerçevesinde deneysel baskı uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Test baskıları sonucu ulaşılan veriler maddeler halinde sıralanmış ve verilerin analizi gerçekleştirilerek öneriler yapılmıştır. Dördüncü bölümde lif sanatı kapsamında oluşturulan tonlu çalışmalar ipek baskı yöntemi kullanılarak basılmıştır.Türkçe Anahtar Kelimeler: 1- Renk Ayrımı 2- Tramlama 3- Çözünürlük 4- Ġpek Baskı The contemporary textile printing industry has been built upon serigraph, digital and rotary screen printing methods. One of the intersection sets of these three printing methods that have different working principles, production speeds, printing quality and costs is that they use the screening method for printing toned textile patterns. Nowadays the method that relies on the principle of converting the various tones of the colour variations to spots that cannot be detected by eye and the paint's passage from these spots to the fabric's surface is used in serigraph and rotary screen printing applications without any alternative. The screening of the colour separation files that contain the semitones differ because of the working principles of the printing machines. This procedure takes place in the digital printing machines by screening the four grey scaled colour channels of the CMYK colour code by various angles. In this method, the absence of the parameters that affect the printing result such as pattern, printing press, printing colour priority etc. enables the unlimited duplications of the toned original without any difference between the screen appearance and its copy and the grey scale enables the obtainment of the exact printing equivalents of the channels without the need of any new adjustment. On the other hand in the serigraph and rotary screening methods; the parameters such as the screening-printing equivalents of the grey scales of the colour separations, the paint used for printing ( pigment, reactive ), the printing priority of the colours, the pressure applied to the stripper, the silk, the fabric used for printing etc. affect the result of the printing. The purpose of this research is to determine the parameters that affect the result in printing applications of the toned textile patterns on a fabric with the serigraph method by making test printings. In line with this purpose six parameters have been determined by making a selection among various parameters that affect the result of the printing. In this context the answers have been searched to the following questions that affect the result of the printing by the serigraph method; what is the effect of the digital file resolution at am and fm screening applications, the effect of the number of strips, the effect of the screening density and shape, the effect of the printing colour priority to the result of the printing?In the first part of the research; the historical development of the screening methods has been examined from their beginnings until today and the basic concepts related to screening have been mentioned. In the second part the colour separation and screening methods that are used in the textile printing industry have been theoretically examined and explained with the aid of a computer. In the third part experimental printing applications have been realized within the scope of previously determined parameters by using the serigraph printing method. The data obtained as a result of the test printings has been itemized and suggestions have been made by analyzing the data. In the fourth part the halftone works that have been created within the scope of the fibre art have been printed with the screen printing method.Ġngilizce Anahtar Kelimeler:1- Color Seperation2- Halftoning3- Resolution4- Screen Printing
Collections