1880-1930 yılları arasında Batı giyim modasında oryantalist etkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Oryantalizm ve Batılı Kadın Giyim modasında Oryantalist etkiler üzerine genel bir araştırma niteliğindedir. Oryantalizm kavramının sanat içindeki yeri, Batılı kadın giyiminde Doğu görünümleri ve Doğunun Oryantal öğelerini kullanan moda tasarımcıları olarak üç ana bölümde değerlendirilmiştir.Çalışmada 1880-1930 yılları arası incelenmiş olup, Doğu olarak etkilerinin görüldüğü coğrafya daha çok İslamiyet'in hakim olduğu Osmanlı imparatorluğu sınırları Mısır, Cezayir ve Arap yarımadasını kapsayan yakın Doğu'dur. Uzak Doğu çalışmanın dışında bırakılmıştır.Bu araştırmada Doğunun Batı tarafından tanınmasında ve Oryantalizmin yayılmasında etkisi olan önemli noktalara dikkat çekilmiştir. Seferler, seyahatler, mektuplar, masallar, uluslararası sergiler ve sanat alanındaki gelişmelerin Oryantalist tarzın oluşumunda ve şekillenmesinde nasıl etkin olduğu açıklanmaya çalışılmış ve çeşitli sanat dallarındaki örneklerine yer verilmiştir.Batılılarca barbar olarak görülen Doğunun, aynı zamanda büyük bir güç ve bir o kadar da egzotik oluşu merak duygularını tetikleyerek Oryantalist terimini meydana getirmiştir. Oryantalistler Batının bu merakını gidermek için kendisine benzemeyen bu kültürler hakkında bilgiler toplamış, batılı sanatçılar da bu bilgilerden esinlenerek ya da Doğu'ya bizzat gelip gözlemleyerek veya üçüncü ağızdan duyduklarıyla Oryantalist eserler sunmuşlardır.Bu çalışmada Oryantalist olarak ifade edilen eserler kadın giyimi açısından taranmış olup önemli ressamların, gravür ustası, fotoğrafçı ve illüstratörlerin çalışmalarında sıkça rastladığımız Oryantalist giyim öğeleri ortaya konmuştur. Bu öğeleri 1880-1930 yılları arasında isim yapmış moda tasarımcılarının, koleksiyonlarında nasıl yansıttıklarına dair araştırma yapılarak, Oryantalizmin moda akımı olarak kısa bir dönemde ancak etkin bir şekilde var olduğu sonucuna varılmıştır. This study is a general survey on Orientalism and Orientalist affects on the Western Women's Clothing fashion. The study has been evaluated in three main sections which are place of Orientalism concept in art, Eastern views in western women clothing, and fashion designers that use Oriental elements of the East. In this study, a period between 1880-1930 is examined and affecting geographic region as East is mostly Near East which is mostly dominated by Islam and, covers Ottoman Empire borders, Egypt, Algeria and Arabic Peninsula. Far East is left out of concern of the study. In this survey, important points that affect West's recognition of East and spread of Orientalism have been pointed out. It has been tried to be explained that how expeditions, trips, letters, tales, international exhibitions and developments in art affected generation and configuration of Orientalism and examples are given in various arts. Because the East is so powerful and at the same time so exotic while it was seen as barbaric by westerners, sense of wonder was triggered and created the term, Orientalist. Orientalists, started to gather information about these cultures unlike itself to resolve this curiosity; Western artists created Orientalist works by using these information or by going to East and observe by themselves or by getting information from third party. In this study, works that are expressed as Orientalist have been searched for women clothing and Orientalist elements which are encountered often in the works of Orientalist painters, engraving masters, photographers, and illustrators are demonstrated. By researching how these fashion designers reflected these elements to their collections between 1880-1930, it has been reached to a conclusion that Orientalism as a fashion trend took place in a short period but was very active during its time.
Collections