Günümüz sanatında kent olgusu; Sosyal ayrışma ve sınırlar problematiği olarak mekan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz koşullarında öngörülemez bir biçimde büyüyen kentlerde ardı arkası kesilmeksizin süren kentsel mekanın betonlaşması, dönüşüm, değişim ve yeniden inşa hali, yerinden edilmeler, toplum üzerinde mikro ve makro ölçekte uygulanan ayrıştırmalara neden olmaktadır. Kamusal ve özel alanlarda sürekli yüzleşmek durumda kaldığımız betonlaşmanın boğuculuğu ve bireyin mekanlardaki etkileşim pratikleri esas alınmıştır. Yaşanan kentsel dönüşümler ile kentin maruz kaldığı rant çılgınlığı, homojenleştirme, güzelleştirme, renovasyonlar ve mekanlara uygulanan rehabilitasyonlar zaman içerisinde artarak devam etmektedir. Gündelik hayat içerisinde kentlerdeki bu büyük çaplı yeniden yapılanmalar, kentsel mekanın kimliğini ortadan kaldırmakla birlikte mekan içerisinde bireyi mahkum durumuna getirmekte ve yeni sınır mekanları çizmesine neden olmaktadır. Mekansal sınırlar, endişe, kaygı, huzursuzluk, sosyal ayrışma, ötekileştirme vb. sosyolojik kavramlar, toplum üzerinde iletişim ağını kısıtlayarak yeni ampirik kavramları beraberinde getirmiştir. Çalışmanın ana ekseni, kent bağlamında yaşanan sosyal ayrışmaların geçirdiği dönüşümleri incelemektir. Yaşanan dönüşümün güncel sanat üretimiyle bağlantısına ve temsiline yer verilmiştir. Bu nedenle araştırmanın birinci bölümde, kent kavramının tanımı ve modernleşme sürecinde kentin tarihsel gelişimine yer verilmekte. İkinci bölümde, mekan ve birey etkileşimi bağlamında kentlerdeki sosyal ayrışmaların oluşturduğu sorunları, yaşam alanlarına uygulanan müdahaleler incelenerek, açıklanmaktadır. Üçüncü bölümde, kent ve güncel sanat üzerinden sınırları çizilen mekan, kamusal alan, özel alan, mahremiyet, sosyal medyadaki gözetim ve denetimin izini sürerek farklı zaman ve coğrafyalardan sanatçıların kent, mekan ve birey ile kurdukları diyaloglara yer verilmektedir. Son bölümde ise kent ve toplumsal ilişkilerin boyutları sorgulanarak, Çin ve Güney Kore'de yaşayan sanatçılardan; Cao Fei, Sim Chi Yin, Yang Yongliang ve Do Ho Suh'ın konuya dair disiplinler arası eserlerine geniş ölçekte yer verilmiştir.Anahtar Sözcükler: Kent, Kentsel Dönüşüm, Mekansal Ayrışma, Sosyal Ayrışma, Sınır, Güncel Sanat. In today's conditions and in unpredictably growing cities, perpetual concretion, transformation, changes and reconstruction, forced displacements causes micro and macro social segregations in communal living. The suffocative concretion and individual's practical interaction in public and personal areas are the main ideas of this study.By the urban transformations, the exposure of income problems, homogenisation, embellishment, renovations and the rehabilitations that are practiced to places, are increasingly continuing in time. The reconstruction in towns and cities in daily life, removes the identity of the urban life and also makes the individual imprisoned and causes to draw new boundary places. Those boundary places lead to some empirical notions by limiting the public network like; anxiety, worry, uneasiness, social segregation, alienation ...etc.The main axis of this study is to explain social segregations in city context and new borders that individuals created with the places in art context.The second part includes the problems which are caused by the social segregations and place and individual interactions by examining the interventions to individuals' living space.The third part includes tracing the place, public areas, private areas, secrecy, the social media surveillance and supervision and the dialogues of artist from different geographies and different time zones.The last part includes the examination of the city and the dimensions of social relations, and also (theme related) interdisciplinary works of Chinese and South Korean artists, such as Cao Fei, Sim Chi Yin, Yang Yongliang and Do Ho Suh.Key Words: Urban, Urban Transformation, Spatial Segregation, Social Segregation, Border, Contemporary Art.
Collections