dc.contributor.advisor | Özben, Şuheda | |
dc.contributor.author | Kuyucu, Yeşim | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:55:05Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:55:05Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2021-04-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/573403 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırmada ana-babalan boşanmış ve birlikte yaşayan lise öğrencilerinin, uyum sorunları belirlenen bazı değişkenlere gore karşılaştırarak incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi ana-babası boşanmış 73, birlikte yaşayan 123 olmak üzere, toplam 196 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilerin uyum sorunları Hacettepe Kişilik Envanteri ile kişisel özellikleri, Kişisel Bilgi Formu ile saptanmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde, tek yönlü ve ikili varyans analizi, t testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, ana-babalan boşanmış ve birlikte yaşayan öğrencilerin genel, kişisel ve sosyal uyumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Aynı sonuç; cinsiyet, yaş, okul türü, sorunların paylaşıldığı kişi, ailede sorun çözmeye yönelik iletişimin bulunması gibi değişkenlere göre yapılan karşılaştırmada da görülmüştür. Alt ölçeklerle yapılan karşılaştırmada aşağıdaki sonuçlar istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır: Ana-babalan boşanmış öğrencilerin nevrotik eğilimleri ve sosyal ilişkileri, ana-babalan birlikte yaşayanlara göre daha yüksektir. Ana-babalan boşanmış erkek öğrencilerin, ana-babalan birlikte yaşayan erkek öğrencilere göre, sosyal ilişkileri yüksek, antisosyal eğilimleri daha düşüktür. Ana-babalan boşanmış 17 yaşındaki öğrencilerin, ana-babalan birlikte yaşayan 18 yaşındaki öğrencilere göre, sosyal ilişkileri daha yüksektir.Ana-babalan boşanmış, sorunlannı annesiyle paylaşan öğrencilerin, ana-babalan boşanmış, sorunlannı babasıyla paylaşan öğrencilere göre, aile ilişkileri anlamlı derecede yüksektir. Ana-babalan birlikte yaşayan öğrencilerin, hem anne hem de baba yaşı ilerledikçe, kendini gerçekleştirme ve aile ilişkileri anlamlı dercede düşmektedir. Ana-babalan boşanmış öğrencilerin annelerinin yaşı ilerledikçe, öğrencilerin antisosyal eğilimleri anlamlı derecede düşmektedir. Ana-babalan birlikte yaşayan öğrencilerin, ebeveyni geçimli olanlann, geçimsiz olanlara göre, kendini gerçekleştirme, duygusal kararlılık anlamlı derecede yüksek ve nevrotik eğüim, psikotik belirtiler anlamlı derecede düşüktür. Ana-babalan boşanmış, öz annesiyle yaşayan öğrencilerin, akrabasıyla yaşayan öğrencilere göre, aüe ilişkileri daha yüksektir. ULU | |
dc.description.abstract | SUMMARY In this research the adjustment problems of the high-school pupils whose parents were divorced or intact have been studied by comparing one another considering some variables. The subjects of the research was composed of 73 pupils whose parents were divorced and 123 pupils whose parents are intact. The adjustment problems of the so-called pupils were determined through the Hacettepe Kişilik Envanteri, and their own particularies through Kişisel Bilgi Formu. One way and two-ways variance analysis, t-test and correlation analyses were used in the statistical analyses of the data collected. The data obtained on a result of the research have shown that there was little difference among the above-mentioned pupils in terms of their general, individual and social adaptations. The same result was observed in the comparions considering the following variables; gender, age, problems are shared the existence of communication aimed at solving the problems in the family. The below mentioned results were found to be of importance statistically in the comparison made by the low-scales. The neurotic tendencies and the social relations of the pupils of the divorced families are higher than those of the intact families. The social relations of the male pupils of the divorced families were found to be higher but their anti-social tendencies to be lower than those of the intact families. The social relations of the pupils at the age of 17 of the divorced families were noticed to be higher than those of 18 years old pupils of the intact families. vnThe family relations of the pupils of the divorced families who share their problems with their mothers were observed to be of considerable higher than those who share their problems with their fathers. As the fathers and the mothers get along in years, self-actualizing and family relations of the pupils of the intact families lower considerably. As the mothers of the pupils of the divorced families get along in years, the anti-social tendencies of the pupils lower considerably. The self-actualizing, sensational decisiveness of the pupils of the intact families who get along with the others are considerably higher, but their neuratic tendencies, psycotic symptoms are highly lower than those pupils of the intact families who do not get along with the others. The relations of the pupils of the divorced families who continue their life with their own mothers are higher than those who live with their relatives. vm | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ana-babaları boşanmış ve birlikte yaşayan lise öğrencilerinin uyum sorunlarının karşılaştırılması üzerine bir inceleme | |
dc.title.alternative | A Study of a comparison of the adjustment problems of the high school pupils whose parents are divorced or intact | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-04-24 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Adjustment | |
dc.subject.ytm | Family | |
dc.subject.ytm | Divorced families | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.identifier.yokid | 89298 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 89298 | |
dc.description.pages | 175 | |
dc.publisher.discipline | Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı | |