Köyden kente göç olgusuna bağlı olarak Diyarbakır il merkezindeki ilköğretim okullarında ortaya çıkan sorunlara ilişkin öğretmen algıları
dc.contributor.advisor | Aksu, Ali | |
dc.contributor.author | Bayraktar, Emin Bülent | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:55:01Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:55:01Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2021-04-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/573369 | |
dc.description.abstract | VI ÖZET Araştırmanın problemi; `Köyden Kente Göç Olgusuna Bağlı Olarak, Diyarbakır İl Merkezindeki İlköğretim Okullarında Ortaya Çıkan Sorunlara İlişkin Öğretmenlerin Algı Düzeyleri Ve Bu Düzeylerle Bireysel Özellikleri Arasındaki İlişki Nasıldır ?` biçiminde oluşturulmuştur. Bu araştırmanın amacı; Diyarbakır il merkezindeki ilköğretim okullarında, köyden kente göç olgusuna bağlı olarak ortaya çıkan sorunları, öğretmen algı düzeylerine göre belirlemektir. Araştırma Diyarbakır il merkezindeki ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerle sınırlıdır. Yöneticiler, köy ilköğretim okulları ve orta öğretim kurumları araştırma kapsamı dışında tutulmuştur. Araştırmanın evrenini; Diyarbakır merkezinde bulunan 60 ilköğretim okulunda çalışan 2681 öğretmen oluşturmaktadır. Örnekleminde ise; oransız küme örnekleme yöntemi ile seçilen, 16 ilköğretim okulunda çalışan 383 öğretmen bulunmaktadır. Veriler araştırmacının geliştirdiği 45 soruluk anketle elde edilmiştir. Ankette öğretmenlerin sorunlara ilişkin algı düzeyleri, beş seçenekli Likert Ölçeği ile saptanmıştır. Anketin içeriği şu üç ana boyuttan oluşmaktadır: 1. Fiziksel Koşullara İlişkin Sorunlar Boyutu, 2. Öğretim Koşullarına İlişkin Sorunlar Boyutu, 3. Yönetim Koşullarına İlişkin Sorunlar Boyutu. TC YÜKSEKÖĞRETİM KDRUL*» DOKÜMANTASYON MERKHİVII Verilerin çözümlenmesinde; Ortalama, Standart Sapma, `t` Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Varyans Analizinde, değişkenler arasındaki farkın kaynağı; `Scheffe` Anlamlılık Testi ile bulunmuştur. Araştırmanın bulguları şunlardır: 1. Köyden kente göç olgusu, Diyarbakır il merkezindeki ilköğretim okullarında çeşitli sorunlar oluşturmuştur. Bu sorunlar, genel olarak önemli kabul edilmektedir. 2. Sorunların içinde en önemli olarak görülen; fiziksel koşullarla ilgili boyutta bulunan problemlerdir. Boyut ortalaması; 4.21 olup, algı derecesi; çok önemlidir.. 3. Sorunların içinde ikinci sırada önemli görülen ise; öğretim koşullan ile ilgili boyutta bulunan problemlerdir. Boyut ortalaması; 4.00 olup, algı derecesi; önemlidir. 4. Sorunların içinde üçüncü sırada önemli görülen ise; yönetim koşullan boyutunda bulunan problemlerdir. Boyutun ortalaması; 3.96 olup, algı derecesi; önemlidir. 5. Öğretmenlerin algıları ilk boyutta cinsiyet hariç değişiklik göstermemektedir. İkinci sıradaki öğretim koşulları ile ilgili sorunlar boyutunda değişkenlere göre anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Üçüncü sıradaki yönetim koşullan ile ilgili sorunlar boyutunda ise cinsiyet ve mezun olunan okula göre anlamlı fark görülmekteyken, kıdem ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmamaktadır. | |
dc.description.abstract | . VIII ABSTRACT The problem of the present study has been determined as `Teacher perceptions on the problems of primary schools emerged after the migration fact from rural to urban in the province of Diyarbakır.` The aim of the study is to determine the above-mentioned problems according to teacher perceptions. The study has been limited to the administrators working for elementary schools in the center of Diyarbakır Province. The secondary schools have not been included in the study. The population of this study include 2681 teachers at 60 elementary schools subjected to migration from rural to urban the areas. The sample of the study was composed of 383 randomly selected teachers working for 16 elementary schools. The data were collected by administering 45 item Likert type instrument developed by the researcher. The items of the instrument can be grouped under three dimensions; 1. The problems regarding physical conditions, 2. The problems regarding educational conditions, 3. The problems regarding administrative conditions.IX In order to analyze the data collected, mean, standart deviation, `t` test, one way variance analysis were used. After analyzing the following findings have been reached; 1. The migration phenomena from rural to urban has led to a variety of problems at elemantary schools in the center of Diyarbakır Province. These problems have generally been considered significant. 2. Those problems related to physical conditions, have been found the most important. The mean score of the items under this dimensions was calculated as 4.21 and perception level of teachers was found as very important. 3. Those problems related to instructional conditions have been found the. second important. The mean score of the items under this dimension was 4.00 and perception level of teachers was found as important. 4. The problems related to administrative conditions have been found the third important. The mean score of the items under this dimension was 3.96 and perception level of teachers was found as important. 5. There was no significant differences between demographic characteristics (Except sex) and teacher perceptions on the problems related to physical conditions. These was significant differences between administrative conditions and sex and the schools graduated but these was significant difference according to variables such as seniority and branch. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Köyden kente göç olgusuna bağlı olarak Diyarbakır il merkezindeki ilköğretim okullarında ortaya çıkan sorunlara ilişkin öğretmen algıları | |
dc.title.alternative | Teacher perceptions on the problems of primary schools emerged sfter the migration fact from rural to urban in the province of Diyarbakır | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-04-24 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Diyarbakır | |
dc.subject.ytm | Migrations | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Perception of tearcher | |
dc.identifier.yokid | 89307 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 89307 | |
dc.description.pages | 142 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |