dc.contributor.advisor | Uslay, Yüksel | |
dc.contributor.author | Alkan, Ufuk | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:54:58Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:54:58Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2021-04-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/573338 | |
dc.description.abstract | IV ÖZET İlköğretim okullarında ilk okuma yazma eğitiminden sonra ele alman ve iletişim için kullanılan el yazıları uluslara özgü özellikler taşırlar. Harflerin biçimleri, gövde ve uzantı özellikleri, eğiklikler, bazı birleştirme özellikleri, ayrıcalıklar gösterir. Hemen her ulus kendi el yazışım daha kolay öğretebilmek, daha rahat okunur, daha hızlı yazılır hale getirebilmek amacı ile zaman hatta her yıl araştırma ve geliştirme çalışmaları yapmışlardır. Her ne kadar endüstrinin ve teknolojinin ilerlemesi, çeşitli makineleri de beraberinde getirmiş ise de, insanın elle yazması, yeri doldurulamaz bir gereksinimdir. Çeşitli ulusların üniversitelerinin İlgili birimleri bu konuda ayrı ayrı sistemler geliştirmek için çalışmaktadırlar. Bizde ise el yazısı üzerine yeterince araştırma- geliştirme çabaları yapılmadığı gibi, varolan programların bile yeterince ciddiye alınıp uygulanmadığı görülmektedir. öğrencilere, güzel el yazısı yazma becerisi kazandırmada, özellikle yazı tekniğinin kavratılmasında, ikinci sınıf temel sayılır, öğrencilerin bu sınıfta, çok iyi bir teknikle yetişmesi, bitişik yazı büyük ve. küçük harflerini kavraması ve birbirine bağlamasını öğrenmesi gerekir. Bu da, daha çok öğretmenin gayretine bağlıdır. Mevcut programlarımıza göre, ilköğretim ikinci sınıftan itibaren öğrencilere bitişik dik yazı öğretilmeye başlanmakta, bu yazı üçüncü sınıfta da devam etmektedir. Ancak dördüncü yada beşinci sınıfta eğik el yazışma geçilebilmektedir.6.7.8. sınıflarda yazı dersi de yeterince değerlendirilemediği için öğrenciler asıl hedef olan kolay okunup, rahat ve hızlı yazılabilen güzel görünümlü bir el yazısına sahip olamadan çalışmalarına son vermektedirler. Ne yazık ki, yeterli uygulama olmadığı için, bu sınıflarda gençlerin yazıları güzelliğini ve okunaklılığını da kaybetmektedir. 1962 ortaokul programı, `Birinci sınıfta Türkçe dersinin bir saati yaza dersine verilecek. İkinci sınıfta yazı dersi Türkçe ve resim dersi öğretmenlerinin işbirliği ile, serbest çalışma saatlerinden yararlanılarak yürütülecek, özellikle yazılan düzgün olmayan öğrenciler üzerinde durulacaktır.` diyerek, bu görevi Türkçe ve resim öğretmenlerine bırakmaktadır. 1968 yılında yapılan programda ise yazı dersi Türkçe dersinin içine alınarak müstakil yazı dersleri de kaldırılınca artık el yazısı sadece okuma yazma eğitiminin yapıldığı sınıflarda kalmıştır.öğrencilerden her çeşit çalışmalarında, güzel ve işlek bir el yazısı istenmeli, öğretmenler de, kendi yazılarına özen göstermelidirler. İyi bir yazının özellikleri: a-) Yazı okunaklı olmalıdır. Harf biçimlerine, yazı kurallarına uyan yazılar okunaklı olur. b-) Yazı güzel olmalıdır. Programlarda gösterilen ölçü, biçim ve bitişmeler güzel yapılmalı ve yazı aym ahenkle devam etmelidir. Harfler çok dar, çok geniş olmamalı, alt ve üst uzantıların eşit olmasına dikkat edilmeli, kelimeler arasında yeterli aralıklar bırakılmalıdır. Ayrıca yazı temiz olmalı ve kağıda iyi yerleştirilmelidir, c-) Yazı hızlı yazılabilmelidir. Programlarda gösterilen yazılar, kolay ve hızlı yazmaya elverişli ve güç kıvrımlardan, süslerden arıtılmış yazılardır. Yazıda hız, çağımız yaşamının istediği becerilerdendir. Onun için, öğrenciler hızlı yazı yazabilme becerisine sahip olmalıdırlar. Yaptığım araştırmalara göre yazıda hız, satır ortasında artmaktadır. Bundan dolayı uzun satırlarda daha çok hız sağlanmaktadır. Rahat oturmak, kalemin rahat tutulabilecek boyda ve kalınlıkta olması da yazıda hıza artıran etmenlerdir. Ulus olarak güzel yazı yazmak, hatta günlük el yazısı kullanma özelliğimizi de kaybettiğimizi ne yazık ki açıkça görmekteyiz. Yeni nesil el yazısı bilmemekte, kullanmamakta, artık okullarda da yazı eğitimine yeteri kadar önem verilmemektedir. Genel olarak bugünün öğretmenleri de artık güzel yazı bilmemekte, el yazısı kullanmamaktadırlar. Dünya ulusları için yüzümüzü kızartan bu üzücü tabloyu daha fazla sürdürmeden acil çözümler, köklü değişikler ve yeni yöntemler arama süreci her gün biraz daha geçmektedir. Sekiz yıllık ilköğretim okulları programında ve öğretmen yetiştiren eğitim kurumlarında gerekli önlemler alınarak, özellikle el yazısı eğitimine başlanmalıdır. | |
dc.description.abstract | VI ABSTRACT The shapes and symbols added or omitted from the basic small letters, and written by hand and used for daily needs are generally referred as either jointwriting or handwriting. The handwriting which is taught and practiced just after preleminary and reading studies and which İs used for communication has special features belonging to certain nations. The way the letters stand, the body and the innovations vary from nation to nation. Each nation has carried out regular research and studies so that they can teach it more legible and easy to write. Despite the fact that industry and technology have developed on a large scale and brought us various machines and devices, it is still an inevitable need to write by hand. In certain universities of various countries, the related departments are trying hard -to develop systems on this issue. On the other hand, it is a pity that in our country we do not have enough work done on the handwriting and yet we even can't carry out the present cirriculum with suitable care. The second grade is especially considered to be the basis for students, accusition of handwriting technique. At this stage students should be taught and trained for shills of this technique and the nature of small and capital letters. And this mainly depends on the teacher's own preference and care on the need of teaching this style of writing. According to the regulations of the present cirriculum, students in primary grade II. are given the basics of this style of writing and it is kept on in grade III. Nevertheless it is only possible to start to learn the italic handwriting in the V. grade. Since the lessons devoted to teach and practice handwriting in VI., VII. and VIII. Grade classes are not properly an afficierly carried out, students are obliged to complete the process long before they are able to reach the level of easy reading and writing fast and comfortably and hairy a nice looking handwriting, which is the real aim. And it is quite normal that in these classes, the teenagers handwriting will get faster but experience a decline in beauty and legibility.VII In spite of this process, students will not easily quit this kind of writing if they are first taught and they practice italic basic letters in the second grade and then taught to join the letters, based on italic handwriting, which will prevent students experience the writing problems by using this in II., III., IV. and V. grades. Middle school cirriculum of 1992 academic year employs Turkish and Art teachers for this task, stating `In the first grade I. lesson hour of the Turkish lesson will be saved as handwriting course, in the second grade, the handwriting lessons will be applied in free-study hours with the cooperation of the Turkish and Art teachers, especially focusing on those students who lack a proper, legible handwriting. When handwriting lessons we reincluded in the Turkish lesson in the cirriculum, made in 1968 and indepent handwriting lessons were lifted, this task was left only in the grades where the first reading and writing shills were introduced. Students should be required to write all their projects and work in a nice and smoth handwriting and teachers too should care their own handwriting. The features of a good handwriting: a) It must be legible. If handwriting fits the writing rules and standart forms of letters. It becomes clear and legible. b) It must be good looking. It must be written in. accordance with the size, shape and doming patters as shown in the cirriculum and must be kept on throngh the writing. the letters must be neitre too large nor too narraw, must be equal at the upper and lower tips and between the words there must be enough space. What's more it must be near and must be place on the paper properly with right margins. c) It must be written swiftly. The writing tasks included in the cirriculum are easy to write fast and free from innovations and ornamental parts. The pace of handwriting is some thing that this modem life forces us to have. For this reason, students must gain the ability of writing fast. According to the I carried out, the writing speed increases in the middle of the line. So in long line the speed is faster. The way we sit, the pen which is comfortable to hold and of the right width and length could be a disadvantage or an advantage for writing fast and smoothly.VIII It is a fact that as a nation we have last our charactaristic of writing neatly and using handwriting for daily needs. The new generation doesn't know enough about handwriting never uses it and unfortunately the handwriting teaching is not regarded as important as it should be any more. On the whole teachers today themselves don't know the foundations of handwriting, therefore they don't use it. Day by day, time is spent in vain rather than trying to find urgent solutions and radical changes to reverse that situation which makes our national pride low in contrast to the practices in other countries. By taking necessary steps in the cirri culum of VIII year primary education and institutions which train and supply teachers, handwriting should be given it's real worth and teaching should be commenced. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | İlköğretim`de el yazısı eğitimi üzerine bir inceleme | |
dc.title.alternative | A Study on teaching handwriting in primary schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-04-24 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Typography | |
dc.subject.ytm | Handwriting | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Writing | |
dc.identifier.yokid | 89371 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 89371 | |
dc.description.pages | 160 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı | |