Show simple item record

dc.contributor.advisorRıza, Enver Tahir
dc.contributor.authorAydoğdu, Ömer
dc.date.accessioned2021-05-05T08:54:47Z
dc.date.available2021-05-05T08:54:47Z
dc.date.submitted2001
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/573245
dc.description.abstractÖZET Öğretim elemanlarının İngilizce öğretiminde eğitim teknolojisi uygulamaları (ege bölgesi örneği) başlığı altında bir araştırma yapılmıştır. Araştırma deseni, okutman ve öğretim elemanlarından oluşan ikili veya çoklu gurupların, süreçte eğitim teknolojisi uygulamalarının, okutman veya öğretim görevlisi-öğretim üyesi oluşuna göre, hizmet içi eğitim almış olma durumuna göre, eğitim teknolojisi dersi almalarına göre, üniversitelere göre, Mesleki kıdeme göre, akademik unvana göre ve yaşa göre farklılıklarını içeren 8 hipoteze dayandırılarak tasarlanmıştır. Bu araştırmada,mesleki ve kişisel bilgiler için 10, amaçlar için 22, içerik için 25, yöntem ve teknikler için 38, ders araç ve gereçleri için 40, ölçme ve değerlendirmeler için 27 madde olmak üzere toplam 162 maddelik bir anket kullanılmıştır. Anketin kapsam geçerliği ve onbeş günlük ara ile iki defa uygulanması ile güvenirliği elde edilmiştir. Araştırmada Ege Bölgesinde bulunan 8 üniversiteden toplam 110 okutman, öğretim görevlisi ve ööğretim üyesi ne anketler dağıtılmış ve geri alınmıştır. Anketin değerlendirilmesi aşamasında, ortalama, t-değeri ve tek yönlü varyans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Ege Bölgesi üniversitelerinde İngilizce'yi Ortak Zorunlu Ders ve Hazırlıksınıfi dersi olarak öğreten okutmanlar ile Alan dersi olarak öğreten öğretim görevlisi ve öğretim üyelerinin eğitim teknolojisi uygulamaları arasında anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Ancak öğretim görevlisi ve öğretim üyeleri lehine bir eğilim kaydedilmiştir. Öğretim elemanlarının cinsiyeti,hizmet içi eğitim almış olmaları, yaşlan, mesleki kıdemleri ve akademik unvanları, süreçte eğitim teknolojisi uygulamalarını olumsuz yönde etkilememiştir. Ancak anket içeriğine dayalı olarak, üniversiteler arasında bazı özel farklı uygulamaların olduğu saptanmıştır. Öğretim elemanlarının amaçlar,içerik, yöntem ve teknikler, ders araç ve gereçleri ve ölçme değerlendirme alanlarına ilişkin eğitim teknolojisi uygulamaları ilişkisi değerleri(r=0.32- r=0.66 ) arasında değişen pozitif yönlü bir İlişki olarak saptanmıştır. V
dc.description.abstractABSTRACT This research has been carried out under the title of 'The Application of Educational Technology to the Teaching of English by the members of the staff in the universities (Aegean District Sample)' The research has been designed for studying eight hypotheses which consist of the variations in the use of the 'educational technology' according to the status of those who work at the universities as to whether they are readers in ELT ( The English language teaching ) or lecturers' +professors' who teach at the English departments of Faculties, according to their ages, their teaching experiences, their academic ranks and their educational background knowledge as to whether they have had in-service training and as to whether they have taken the educational technology course. Differences among the sample universities according to their educational technology applications in teaching English were studied as well. The questionnaire of this research has totally 162 items. 10 of them are related to the personal and occupational qualifications, 22 of them are about the aims, 25 are about the content,38 are about the teaching theories and techniques, 40 are about the teaching materials as hard wares and soft wares, and 27 of them are about the measurement and evaluation in English teaching. Mean, t-value, variance analysis and correlation techniques of educational statistics were used for evaluating the data. As the result of this research, It is obtained that there aren't any significant differences between the Readers' Educational technology applications in teaching English and the lecturers' or Ph D holders' in the Aegean District universities. The sex, the experience in teaching, the age, the academic status, either being taken the educational technology classes before and been in-service training are not the effective values in the English teaching processes according to the data of this research study. However, some different approaches and applications among the sample universities were obtained according to the output values of the questionnaire. The correlation values among the aims, the content, the teaching theories and techniques, the teaching materials, the measurement and evaluation, which are the research fields of this work, are positive and variable between r=0.32 and r=0.66. VIen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleÖğretim elemanlarının İngilizce öğretiminde eğitim teknolojisi uygulamaları (Ege bölgesi örneği)
dc.title.alternativeThe Application of educational technology to the teaching of English by the members of the staff in the universities (aegean district sample)
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmEducation technology
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmInstructors
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.identifier.yokid107121
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid103707
dc.description.pages255
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess