dc.contributor.advisor | Sarı, Nergiz Şakirzade | |
dc.contributor.author | Çevik, Deniz Beste | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:54:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:54:31Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/573119 | |
dc.description.abstract | tezinim amacı, C. Debussy'nin müziğe ve piyano yazısına melodi, armoni, ritm,gürlük, piyano tekniği, form ve ton değişimleri bakımından getirdiği yeniliklerle, C.Debussy'nin stilini, hem de O1 nun bazı piyano eserlerini incelemektir. Aynca, 20.yüzyıl' daki modern müziğin önderlerinden biri olan C. Debussy' nin oluşturduğu müzikteki izlenimciliği, piyano eğitiminde daha ayrıntılı olarak tanıtıp bestecinin bazı piyano eserlerinin yorumlanmasında karşılaşabilecekleri zorluklan aşmaları için yararlı olacağı düşünülmektedir. C. Debussy' nin piyano eserlerinde karşılaşabilecekleri zorluklan yenmelerinde,çağdaş müziği anlamalarında gelişimlerini sağlamaları bakımından önemli görülmektedir. Bu tezi hazırlarken kaynak tarama yöntemi kullanılmıştır. Bunun için arşiv ve internet taramalanndan faydalanılmıştır. Yerli ve yabancı kaynaklardan elde edilen bilgiler doğrultusunda C. Debussy' nin biyografisi, müziği, piyanistliği, piyano müziğine ve piyano eğitimine katkılan incelenmiştir. İncelemesi yapılan piyano eserlerinde melodi, armoni, ritm, gürlük, piyano tekniği, form ve ton değişimleri hakkında yorumlarda bulunulmuştur. Her eser ölçü ölçü ele alınmıştır. Bu araştırmanın evreni, C. Debussy' nin eserlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini oluşturan eserler ise,. Arabesque No:l. Children1 s Corner adlı eserden. Doctor Gradus ad Parnassum. Golliwogg' s Cakewalk. Prelude. Clair de Lune adlı eserlerdir. Araştırmada `Bulgular ve Yorum` başlığı altında C. Debussy' nin problem ve alt roblemler çerçevesinde ömeklemde adı geçen eserlerine ilişkin melodi, armoni, ritm, gürlük, piyano tekniği, form ve ton değişimleri bakımından getirdiği yenilikler arasında, ritm sık sık değişiklik göstermektedir. Birçok eserinde tempo hızlı başlamakta daha sonra `Tempo Rubato` tekniği açısından, arpej tekniği, parmak değiştirme tekniği, sağ elde legato sol elde staccato çalma tekniği görülmektedir. C. Debussy, kendine özgü teknik yöntemi kullanmıştır. Nüans ahengini bol kullanan besteci C. Debussy' nin piyano eserlerinde `sessizlik` kavramı öndedir. Ton değişimibakımından tondan tona yumuşak geçişler yapmıştır. O döneme kadar alışılmış akorlardan farklı olarak artık, eksik, uyumsuz aralıklar kullanmıştır. C. Debussy, piyano eserlerinde çeşitli müzik formları kullanmıştır. Sözgelimi `Arabesque No: 1`, (Mi Majör) parçasında A - B - A formunu, `Golliwogg's Cakewalk` (Mî bemol Majör) parçasında ise A-B-A-B formu v.b. C. Debussy, müziğe getirdiği yeniliklerle 20. yüzyıl bestecilerine ufuk açmıştır. L. v. Beethoven' nin klasik dönemden romantik döneme geçişi gibi, C. Debussy' de modem müziğin başlangıcına damgasını vurmuş ve çağımızın daha iyi anlaşılmasını sağlamıştır. Piyano Eğitiminde mutlaka öğrencilere eğitsel amaçlı C. Debussy' nin piyano parçalan çalıştırılarak, çağdaş müzik konusunda bireyin gelişmesi, yetişmesi sağlanmalıdır. O'nun izlenimciliğinin daha iyi anlaşılması için C. Debussy' nin eserleri diğer piyano eğitimcilerinin eserleriyle karşılaştırılmalı ve açıklamalı bir şekilde verilmelidir. SUMMARY The purpose of my thesis to analyze the style of C. Debussy with the newnesses which C. Debussy carried to music and the writing of piano on account of melody, harmony, rhythm, quality of the tone the technique of playing piano, the variations of forms and tones and besides some of the piano works of C. Debussy. Moreover, it is thought that the impressionism in the music which is created by C. Debussy who is one of the leaders of the modern music in the 20 th. Century should be introduced more detailed in the training of piano, so that it is helpful to pass the difficulties, which will be met in the interpretation of some of the piano works of the composer. Overcoming the difficulties in C. Debussy's piano works is important for the student because of the developments of the student's understanding of the modern music. The method of searching bibliography is used when this thesis is produced for that it is profited from the searching of archives and the Internet. In the light of the information which is gained from the native and foreign bibliography C. Debussy's biography, his music, his pianists, his assistance to the piano music are examined. The analyzed piano works are interpreted according to melody, harmony, rhythm, quality of the tone the technique of piano and the variations of the forms and tones. Every works is analyzed measure by measure The universe of this survey is composed of the works of C. Debussy. The example works of the survey are, ? Arabesque No: 1 | |
dc.description.abstract | bakımından tondan tona yumuşak geçişler yapmıştır. O döneme kadar alışılmış akorlardan farklı olarak artık, eksik, uyumsuz aralıklar kullanmıştır. C. Debussy, piyano eserlerinde çeşitli müzik formları kullanmıştır. Sözgelimi `Arabesque No: 1`, (Mi Majör) parçasında A - B - A formunu, `Golliwogg's Cakewalk` (Mî bemol Majör) parçasında ise A-B-A-B formu v.b. C. Debussy, müziğe getirdiği yeniliklerle 20. yüzyıl bestecilerine ufuk açmıştır. L. v. Beethoven' nin klasik dönemden romantik döneme geçişi gibi, C. Debussy' de modem müziğin başlangıcına damgasını vurmuş ve çağımızın daha iyi anlaşılmasını sağlamıştır. Piyano Eğitiminde mutlaka öğrencilere eğitsel amaçlı C. Debussy' nin piyano parçalan çalıştırılarak, çağdaş müzik konusunda bireyin gelişmesi, yetişmesi sağlanmalıdır. O'nun izlenimciliğinin daha iyi anlaşılması için C. Debussy' nin eserleri diğer piyano eğitimcilerinin eserleriyle karşılaştırılmalı ve açıklamalı bir şekilde verilmelidir. SUMMARY The purpose of my thesis to analyze the style of C. Debussy with the newnesses which C. Debussy carried to music and the writing of piano on account of melody, harmony, rhythm, quality of the tone the technique of playing piano, the variations of forms and tones and besides some of the piano works of C. Debussy. Moreover, it is thought that the impressionism in the music which is created by C. Debussy who is one of the leaders of the modern music in the 20 th. Century should be introduced more detailed in the training of piano, so that it is helpful to pass the difficulties, which will be met in the interpretation of some of the piano works of the composer. Overcoming the difficulties in C. Debussy's piano works is important for the student because of the developments of the student's understanding of the modern music. The method of searching bibliography is used when this thesis is produced for that it is profited from the searching of archives and the Internet. In the light of the information which is gained from the native and foreign bibliography C. Debussy's biography, his music, his pianists, his assistance to the piano music are examined. The analyzed piano works are interpreted according to melody, harmony, rhythm, quality of the tone the technique of piano and the variations of the forms and tones. Every works is analyzed measure by measure The universe of this survey is composed of the works of C. Debussy. The example works of the survey are, ? Arabesque No: 1? From the work named. Children's Corner. Doctor Gradus ad Parnassum. Golliwogg' s Cakewalk ? Prelude ? Clair de Lime The rhythm changes frequently among the newnesses which C. Debussy carried to music on account of melody, harmony, rhythm, quality of the tone the technique of piano, the variations of forms and tones at C. Debussy's limitation of the problem and subproblems under under the title of` Results` and Interpretations` at the survey, At many of his works, the tempo begins fastly, after that the technique of arpeggio, the technique of using the fingers on a musical instrument in a certain manner, the technique of playing legato on right hand and staccato on left hand are used on the point of the technique of `Tempo Rubato`. C.Debussy used his own technic method. The concept of `Silence` is important in the piano works of the composer C. Debussy who uses the harmony of nuance oftenly, fie had used soft transpositions from one tone to another tone with regard to the variation of tones. He operated additional, incomplete, inharmonies interludes which are different from the well-known chords until that era. C. Debussy had used varied musical forms on his piano works. For example, the form of A-B-A in the piece of `Arabesque No : 1` ( Mj.)and the form of A-B-A-B in the piece of` Golliwogg' s Cakewalk` ( Mj.) C. Debussy has became a leader of the composers of the 20th century with his new musical standarts. Like of L.v. Beethoven's passing from the classical era to the romantic era C. Debussy has became an important figure of the beginning of the modern music and his works have caused to be understand our era more truly. During the training of piano, C. Debussy' s educational piano pieces should train in order to develop and educate the individual in the field of modern music. And the works of C. Debussy should be compared of the works of the other piano trainers and should be explained because of understanding C. Debussy' s impressionism more clearly. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Claude Debussy ve piyano eğitimi | |
dc.title.alternative | Claude Debussy and piano education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Debussy, Claude Achille | |
dc.subject.ytm | Impressionism | |
dc.subject.ytm | Music education | |
dc.subject.ytm | Piano | |
dc.identifier.yokid | 113661 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 112857 | |
dc.description.pages | 146 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |