İzmir ili MLO okullarında biyoloji derslerinde eğitim teknolojisi uygulamalarının (bilgisayarın) etkililiği üzerine bir araştırma
dc.contributor.advisor | Kete, Rıdvan | |
dc.contributor.author | Uslu, Fulya | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:54:22Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:54:22Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/573033 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırmada eğitim teknolojisi alanlarından biri olan `Araç ve Gereç Kullanımı (Bilgisayarın Etkililiği)` üzerinde durulmuş, İzmir İli MLO Okullarında Lise 1. sınıf öğrencilerinin ve biyoloji öğretmenlerinin biyoloji dersinde araç kullanımına ilişkin görüşlerinin saptanması amaçlanmıştır. Bu araştırmada, anket survey tipi araştırma yöntemi model olarak alınmış, öğrencilere ve öğretmenlere uygulanmak üzere anket soruları hazırlanmıştır. Anketler, 2000-2001 öğretim yılının ikinci yarıyılında uygulanmıştır. Öğrenciler için hazırlanan anket sorularını 374 lise l. sınıf öğrencisi, öğretmenler için hazırlanan anket sorularını da 10 biyoloji öğretmeni yanıtlamışlardır. Öğrencilere uygulanan anketten elde edilen verilere, tek yönlü varyans analizi ile t-testi yapılmıştır, öğretmenlere uygulanan anketten elde edilen verilerin frekans ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Araştırmada aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: 1. Kız ve erkek öğrencilerin görüşleri arasında `öğrenmeye Destek` başlıklı alt ölçek için istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. 2. Kız öğrenciler, bilgisayarın biyoloji dersindeki etkililiği ile ilgili anket maddelerine erkeklere göre daha az katılmaktadırlar. 3. Kız ve erkek öğrencilerin görüşleri arasında `İlgiyi Artırma` başlıklı alt ölçek için istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. 4. Kız öğrenciler, biyoloji dersinde araç-gereç kullanımının konulan inceleme imkanlarını genişlettiği ve öğrencilerin edilgin olmasını önlediği görüşlerine erkeklere göre daha az katılmaktadırlar. 5. Kız öğrenciler, biyoloji dersinde teknolojik araç kullanımının test sorularını çözmeyi kolaylaştırdığı ve başarıyı artırdığı görüşlerine erkeklere göre daha az katılmaktadırlar.II 6. Buca Lisesi 'nd eki öğrenciler, biyoloji dersinde teknolojik araç kullanımının öğrencileri motive ettiği, test sorularını çözmeyi kolaylaştırdığı ve başarıyı artırdığı görüşlerine diğer üç MLO Lisesindeki öğrencilere göre daha az katılmaktadırlar, öğretmenlere uygulanan anketten aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir: İzmir İli'ndeki MLO Liselerindeki biyoloji öğretmenleri genel olarak, biyoloji dersinde araç-gereç kullan ımının öğrenci başarısını, dersin ve öğretmenin verimliliğini artırdığı görüşünde olmakla birlikte, eğitim teknolojisi uygulamalarının amacına ulaşabilmesi için öğretmenlerin teşvik edilmesi ve alt yapının oluşturulması gerektiğini düşünmektedirler. Biyoloji öğretmenlerinin çoğu, eğitim araç-gereçlerinin kullanımı ile ilgili kursların yeterli olmadığını, derse hazırlık yaparken ve ders işlerken bilgisayardan yeterince yararlanamadıklarını düşünmektedirler. Biyoloji öğretmenleri, bilgisayarların bozuk ve sürekli kullanıma hazır olmaması ve okul yönetimince düzenli tamirinin ve bakımının yaptırılmaması nedeniyle sorun yaşamaktadırlar. Ayrıca MLO Liselerinin bazılarında araç-gereç kullanarak ders işlenebilecek salon ve laboratuar olanakları yeterli değildir. | |
dc.description.abstract | Ill ABSTRACT In this study, `Using Tools and Equipments (Efficiency of Computer)` which is one of the fields of educational technology was considered and determining the opinions of 1st grade students and biology teachers about using tools in biology lesson at MLO High Schools in city of İzmir were aimed. In this research, survey research was choosen as a research model and questionnaire items were prepared to apply for students and biology teachers. Questionnaires were applied in the second term of the school year of 2000-2001. The questionnaire items which were prepared for students were answered by 374 Lise 1. students and the other questionnaire items which were prepared for teachers were answered by 10 biology teachers. Single-tailed variance analysis and t-test were done to data obtained from questionnaire applied to students. Frequencies and percentages of data obtained from questionnaire applied to biology teachers were calculated! In the research, the following findings are determined: 1) There are no statistical meaningful differences between opinions of girls and boys for the subgroup with the title of `Support for Learning`. 2) The girls agree the items related with efficiency of computer in biology lessons less than boys do. 3) There are no statistical meaningful differences between opinions of girls and boys for the subgroup with the title of `Increasing Interest`. 4) The girls agree the items that using tools and equipments in biology lessons largens study opportunities and prevents students being passive less than boys do. 5) The girls agree the items that using technological equipments in biology lessons make easier solving test questions and increase success less than boys do. 6) The students at Buca High School agree the items that using technological tools in biology lessons motivate students, make easier solving test questions and increase success less than the students of other three MLO High Schools do.IV The results of the questionnaire applied to teachers are as follows: Biology teachers at MLO Schools in Izmir generally think that using tools and equipments in biology lessons increases student success, efficiencies of the lesson and the teachers in addition, they think that it is necessary to motivate teachers and make up substructure for reaching the aim of educational technology practices. Moist biology teachers think that training courses related with using educational tools and equipments are not enough and they cannot use computers while prepairing for the lesson and during the lesson sufficiently. Biology teachers have problems because of the computers which are out of order and not to be available to use all the time. Their other problem is orderly repair and care of computers cannot be done by school administration. Hall and laboratory opportunities where lessons can be done by using tools and equipments are not enough in some MLO Schools. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İzmir ili MLO okullarında biyoloji derslerinde eğitim teknolojisi uygulamalarının (bilgisayarın) etkililiği üzerine bir araştırma | |
dc.title.alternative | A Research on efficiency of educational technology practices (computer) in biology lessons at MLO schools in city of İzmir | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Biology lesson | |
dc.subject.ytm | High schools | |
dc.subject.ytm | Computer assisted education | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Education technology | |
dc.subject.ytm | Computers | |
dc.subject.ytm | Equipments | |
dc.identifier.yokid | 122047 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 117032 | |
dc.description.pages | 96 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |