Resim eğitiminde Ortaçağ düşüncesi ve yaratıcılık
dc.contributor.advisor | Sever, Fahri | |
dc.contributor.author | Birsoy, Canan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:54:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:54:16Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572983 | |
dc.description.abstract | Ill ÖZET Bu çalışma Ortaçağ toplum yapısına genel bir bakışla başlamakta ve Ortaçağ'ın felsefi yapısının oluşmasına neden olan düşünceleri kısaca açıkladıktan sonra Ortaçağ'ın Skolastik düşünce yapısına ve eğitimine değinmektedir. Dönemin düşünce yapısına yön veren ünlü düşünürler hakkımda bilgi verilmiştir. Ortaçağ'da eğitimin nasıl gerçekleştiğine ve bu ortamda hangi okulların açıldığına değinmektedir. Ortaçağ'dan günümüze kadar gelen köklü eğitim kurumları olan Oxford ve Paris Üniversitelerinin kısa tarihi anlatılarak eğitimin kat ettiği yol gösterilmiştir. Ortaçağ'a ve sanatına yön veren asıl etken olarak din gösterilmiş ve dinin yaşam ve sanat alanları üzerine etkileri açıklanmıştır. Toplum içindeki sınıflandırmalara değinilerek bu sınıfların eğitiminde bile farklılıklar olduğu belirtilerek Lonca sistemine ve bunların yeni nesilleri nasıl eğ ittiklerine değinilmiştir. Ortaçağ'ın tüm karanlık sıfatlandırmalarına karşın işinde ufak yaratıcılık pırıltıları taşıdığı ve kendinden sonra gelen Rönesans gibi bir döneme ışık tutması açısından önemi anlatılmıştır. Ortaçağ'da sistemli bir eğitim görülmediği ve halk vaazlar yolu ile eğitilmeye çalışıldığı için sanat eğitimi konusunda pek önemli bir bulguya rastlanmamış olup genel eğitim ve düşünce yapısı içinde ortaçağın eğitime yaklaşımı anlatılmaya çalışılmıştır. Dönemin hiçbir şekilde yaratıcılığa izin vermediği yazılan kitapların eleştiri değil de açıklayıcı kitaplar oldukları ve bu kitapları yazanların kitapların altına isim bile -belirtmekten kaçındıkları çünkü bireyselliğe gurur ve dolayısıyla günah olarak baktıkları açıklanmıştır. Kilisenin günah adı altında çoğu şeyi yasakladığı ve bu yasaklamalar altında yaratıcılık ve düşüncenin gelişme imkanı pek bulamadığına değinilmiştir. Son bölüm olan yaratıcılık bölümünde ise yaratıcılık üç bölüm altında incelenmiş eğitim ve sanat ile birlikte açıklanmıştır. Günümüz eğitim sistemi, yaratıcılığın ve sanatçının ne olduğu açıklanmaya çalışılarak psikanalistlerin yaratıcılık kavramı üzerine düşünceleri belirtilmiştir. ANAHTAR KELİMELER: Skolastik, Ortaçağ, Eğitim, Yaratıcılık, Felsefe. | |
dc.description.abstract | IV ABSTRACT This work begins with a general overlook to the social structure of the Middle Ages, and after briefly explaining the background ideas of the philosophical structure of the period, an analyze of the Scholastic thought and education of the Middle Ages is being made. Also; information on the important thinkers who gave a direction to that period's structure of thought is given. The work analyzes how the education was made in the Middle Ages, and which institutions of education have been opened for this purpose. Important institutions such as Oxford and Paris Universities are being analyzed, by explaining a brief history of them and thereby trying to show how further the education has involved from that period on. Religion has been shown as the main aspect whici directed the Middle Ages and arts in that period. Stratifications within the society have been mentioned and an analyze of the different education systems of different classes is made, especially the Guild system within that period has been emphasized. In spite of the naming of the Middle Ages as `Dark Ages`; it has also been mentioned that this period carries little enlightening characteristics which later inspired Renaissance within the continent. Because the society has been educated through preaches and no systemic education has been made available within this period; no important results were found on arts education. So, this work analyzes the general education system of the Middle Ages. That period forbids creativity; the books written in that period were mostly descriptive but not commentary. The writers of those descriptive books did not even mention their names because according to Middle Ages' understanding; that would mean a sin. The church has forbidden a lot of things under the name of the sin, and therefore creativity could not be improved within that period. In the last section; the term creativity has been analyzed and explained with the terms of education and arts. Current education system, creativity and artist have been tried to be mentioned and the thoughts of psychoanalysts on the term of creativity have been tried to be analyzed. KEY WORBS: Scholastic, Middle Age, Education, Creativity, Philosophy. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Resim eğitiminde Ortaçağ düşüncesi ve yaratıcılık | |
dc.title.alternative | Middle ages thought in art (painting) education and creativity | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Painting education | |
dc.subject.ytm | Middle Ages | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Scholastic philosophy | |
dc.identifier.yokid | 138874 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 128154 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |