Anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocukların depresyon düzeylerinin incelenmesi ve okul başarısına yansıması
dc.contributor.advisor | Baysal, Asuman | |
dc.contributor.author | Karakuş, Sedat | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:54:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:54:16Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572979 | |
dc.description.abstract | Yüzyıllardır süregelen, sanayileşme ile hız kazanan ve son yıllarda doruk noktasına ulaşan boşanma, sadece boşanan eşleri değil, boşanmaya manız kalan çocukları da olumlu ya da olumsuz ama mutlaka etkilemektedir. Bu arastama ile 9-13 yaşlan arasındaki çocukların depresyon düzeyleri ve bu durumun okul basanlarına yansıması üzerinde durulmuştur. Araştırmanın örneklemini İzmir il merkezindeki 9 farklı resmi ilköğretim okulunda okuyan 63 'ü kız, 54'ü erkek olmak üzere toplam 117 anne-babası boşanmış çocuk ile 68'i kız, 59'u erkek olmak üzere toplam 127 anne-babası boşanmamış çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kovacs (1981) tarafından geliştirilen ve Türkiye'de uyarlaması Öy (1991) tarafından yapılan `Çocuk Depresyon ölçeği` kullanılmıştır. Ayrıca elde edilen bilgiler araştırmacı tarafından geliştirilen ve çalışmanın alt bulgularını oluşturan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada yanıtlanması beklenilen temel probleme uygun olarak çocukların depresyon düzeyleri ve akademik başarıları, bilgi formuyla elde edilen değişkenlere göre değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalamalar, standart sapmalar saptanmış, uygun olan yerlerde t testi varyans analizi, korelasyon, yorumlamada Tukey, Scheffe ve LSD ileri analiz yöntemleri] Araştırma verilerinin değerlendirilmesi sonucunda elde edilen bazı anlamlı bulgular şu şekilde özetlenebilir: 1- Çocuğun yaranda kalmadığı anne ya da babasını ne sıklıkta gördüğüne bağlı olarak, anne-babası boşanmış çocukların depresyon ölçeği puanlan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.XV 2- Anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocukların okul basan puanlan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. 3- Çocuğun doğum sırası durumuna bağlı olarak anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocukların okul basan puanlan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. 4- Kardeşlerin nerede kaldıklarına bağlı olarak, anne-babası boşanmış çocukların okul basan puanlan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. 5- Anne ya da babanın bir başkası ile birlikte olmasına bağlı olarak, anne-babası boşanmış çocukların okul basan puanlan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. 6- Boşanma kararını kimin söylediğine bağlı olarak, anne-babası boşanmış çocukların okul basan puanlan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. 7- Çocuğun boşanma kararından kendini sorumlu tutmasına bağlı olarak anne-babası boşanmış çocukların okul basan puanlan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur Anahtar Kelimeler : Boşanma, Çocuk Depresyonu, Okul Başansı | |
dc.description.abstract | Divorce which exist for centuries and goes further with indutrialism and reaches the peak point for the last twenty years effects not only divorced parents but also the children exposed to divorce both pozitively and negatively. With this research depression levels of children aging between 9-13 and the reflection of this case to their school performances are questioned. The sample consist of 63 female, 54 male totaly 117 children who have divorced families and 68 female and 59 male totaly 127 chilren who have undivorced families. Children are selected from 9 different official school in Izmir city center. In the research for collecting data `Depression Scale for Children` which is improved by Kovacs (1981) and adaptation done by Öy (1991) for Turkey is used. In addition `Personel Data Form` which is improved by the researcher and constructs the sub-findings of the research is used. In research to be expected to answer about depression levels of children being appropriate with main problemand their school achievements are analyzed according to variables found with pesrsonel data form. In data analysis, aricmetic averages, standart deviations are fixed, in suitable places t test, variation analysis and correlate, in interpretationTukey, Scheffe and LSD advenced analysis metods are applied. Some significiant result can be summarized as a result of evaluating research datum: 1- According to the frequency in which chilren see their mother or father with whom he/she doesn't stay, the difference between the children's depression scale points are found meaninful. * 2- The difference between the school achievement points of divorced and undivorced families' children are found meaningful.xvn 3- According to the children's birth order, the difference between the school achievement points of divorced and undivorced families' children are found meaningful. 4- According to where brothers/sisters stay, the difference between the school achievement points of divorced families' children are found meaningful. 5- Dependent upon the case in which mother's or father's relation with their new partner, the difference between the school achievement points of divorced families' children are found meaningful. 6- Depending upon the person who told the divorce decision, the difference between the school achievement points of divorced families' children are found meaningful. 7- Depending upon the self-accussion for the divorce case, the difference between the school achievementpoints of divorced families' children are found meaningful. Key Words: Divorce, Child Depression, School Achievement | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Anne-babası boşanmış ve boşanmamış çocukların depresyon düzeylerinin incelenmesi ve okul başarısına yansıması | |
dc.title.alternative | The research abouth the depression levels of children who have divorced and undivorced parents and its effect to their school achievement | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Divorced families | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Divorce | |
dc.subject.ytm | Depression | |
dc.subject.ytm | School achievement | |
dc.identifier.yokid | 136353 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 128156 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |