Show simple item record

dc.contributor.advisorErtuğrul, Gülden
dc.contributor.authorVarlikli, Tanju
dc.date.accessioned2021-05-05T08:54:14Z
dc.date.available2021-05-05T08:54:14Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572965
dc.description.abstractXlll ÖZET Çalışmanın amacı A. B. D. Savunma Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Türkiye'deki DoDDS okullarında eğitimini sürdüren öğrenciler, öğrenci velileri ve öğretmenlerin bu okullarda İngilizce olarak okutulan Türk kültürü dersine ve Türk kültürü öğretmenlerine karşı olan tutumlarını ve algılarını ölçmek, bu dersin eksik ve olumlu yönlerini saptamak ve öğrenci, öğretmen ve veliler arasında karşılaştırmalar yaparak verilen Türk kültürü programını değerlendirmektir. Araştırmanın evreni, Türkiye'de bulunan tüm DoDDS öğrenci, öğretmen ve velilerini kapsamaktadır. Araştırmanın örneklemi, `Tabakab Rasgele Örnekleme Yöntemi` (Stratified Random Sampling Technique) ile seçilen 2001-2002 öğretim yılının ikinci yarısında eğitimini sürdüren öğrenciler, bu öğrencilerin velileri ve öğretmenlerinin tümünü kapsamaktadır. Araştırmaya anasınıfı öğrencileri de dahil edilmiştir. Her sınıftaki öğrencilerin %25'i Tabakab Rasgele Örnekleme Yöntemi ile rasgele seçilmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın verileri, araştırmacının geliştirmiş olduğu dört anketin öğrenciler, bu öğrencilerin velileri ve öğretmenlerine uygulanmasıyla elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, `t-test tekniği`, `ANOVA Varyans Analizi` ve `Scheffe Testi` kullanılmıştır. Elde edilen veriler ve bu ölçme aracının güvenilirliği ''Statistical Package for Social Sciences` (SPSS) paket programıyla analiz edilerek sonuçlara ulaşılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığı Alpha Cronbach tekniği ile hesaplanmıştır. Önemlilik değeri olarak a=.05 kabul edilmiştir.
dc.description.abstractXIV ABSTRACT The purpose of the research is to gain a better understanding of the Host Nation Intercultural Education Program and to analyze the attitudes perceived by Department of Defense Dependents Schools (DoDDS) students, parents and teachers towards the Host Nation Intercultural Education Program in the Turkey District, and to identify its strengths and weaknesses in relationship with student life, and to evaluate the given Host Nation Program through making comparisons among the three American Schools in Turkey, and to propose recommendations to the problems identified after data analysis. The population of the research consists of all the DoDDS students, parents and teachers in Turkey. The Second Semester 2001-2002 enrollees of the American schools located in Turkey were considered as the population sample. To obtain a more representative sample, `Stratified Random Sampling Technique` was used in order to measure the attitudes of students, parents and teachers. Kindergarten students were selected for the research, too. Only 25% of the students in each grade level were drawn at random. The design of this descriptive study is a survey and the data of this survey were collected by administering four surveys developed by the researcher. The `t-test technique,` `Analysis of Variance (ANOVA)` and `Scheffe Test` were used for the analysis of the data. The reliability of the findings and the data-gathering instrument was analyzed by the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) and conclusions were drawn accordingly. The Coefficients of the data gathering instrument were calculated with the Alpha Cronbach technique. The level of significance was considered as a=.05.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleThe Attitudes perceived by dodds students, parents and teachers towards the host nation intercultural education program in the Turkey district
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmAnkara American School
dc.subject.ytmİzmir American College
dc.subject.ytmParents
dc.subject.ytmTeacher attitude
dc.subject.ytmTurkish culture lesson
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmTeacher attitude
dc.subject.ytmİncirlik American School
dc.subject.ytmForeign schools
dc.subject.ytmAttitudes
dc.identifier.yokid139045
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid128144
dc.description.pages204
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess