Evaluation of Turkish language and literature programmes from the point of view of its appliers and opinions about its practicability
dc.contributor.advisor | Genç, İlhan | |
dc.contributor.author | Gürler, Zafer | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:54:10Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:54:10Z | |
dc.date.submitted | 2003 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572927 | |
dc.description.abstract | vııı ÖZET Edebiyat, milletlerin gelenek, kültür ve dilinin duygu ve düşünce olarak yansımasıdır. Bu yüzden büyük medeniyetler kurmuş milletlerin edebiyatlan rıda büyüktür. Devletler dillerinin ve edebiyatlarının öğretimine önem vermişler, okullarda okutulmasını zorunlu kılmışlardır. Türk Dili ve Edebiyatı dersi de okullarımızda öğretim noktasında üzerinde en çok durulan derslerden birisidir. Bu araştırmada İzmir'in merkez ilçelerindeki farklı sosyo-ekonomik çevrelerde bulanan 35 lisede görev yapan 150 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeninin Türk Dili ve Edebiyatı öğretimi ile ilgili görüşleri alınmıştır. Hazırlanmış olan `Anket Formu` ile müfredat programının uygulanma düzeyi, öğretmenlerin uygulamadaki sorunlar ile ilgili görüşleri ve Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi ile ilgili önerileri belirlenmiştir. Öğretmenlerin haftada girdiği ders saatinin fazla olduğu (23.1 saat) ve bu durumun eğitimdeki verim ve başarıyı düşürdüğü belirlenmiştir. Öğretmenlerin %34'ünün hizmet içi eğitim seminerine hiç katılmadığı tespit edilmiştir, öğretmenler seminerlerin daha verimli ve uygulamaya yönelik olması gerektiği düşüncesindedirler. Öğretmenlerin %25.3'ünün herhangi bir Dil-Edebiyat veya Eğitim dergisini takip etmedikleri belirlenmiştir.. Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin çoğunluğu müfredat programının yoğunluğunun azaltılıp ders saatinin arttırılması gerektiği; öğretmenlerin %52'si TDE dersinin Türk Dili, Edebiyat ve Kompozisyon şeklinde üç ayrı ders olarak verilmesi gerektiğini düşünmektedir. Yükseköğrenimin özellikle formasyon ve Türk Dili ve Edebiyatı yöntemleri açısından yetersiz olduğu düşüncesindedirler. Öğretmenlere göre, ÖSS'de Edebiyat ile ilgili soru çıkmaması öğrencilerin d ilgisini olumsuz yönde etkilemektedir. Uygulanan anket neticesinde, ders kitaplarının '0r açısından kısmen yeterli; görsel olarak ise yetersiz olduğu tespit edilmiştir. *`- *IX TDE eğitiminin sorunlarından birisi olarak sık sık dile getirilen aruz ölçüsünün öğretimi hususunda öğretmenlerin sadece %8.6'sı aruz ölçüsünü öğretip sınavda uygulamalı olaraksorduğunu belirtmiştir. Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin %61.3'ü anız Ölçüsü hakkında sadece bilgi vermektedir. Aruz ölçüsünü öğretenlerin oram %29.2'dir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu, TDE müfredat programında Çağdaş Türk Edebiyatı' na ağırlık verilmesi gerektiğini, öğrencilerin kelime dağarcığının günlük iletişimde dahi yetersiz olduğunu, okul kütüphanelerinin öğrencilerin Edebiyata olan ilgilerini karşılamada yetersiz olduğunu düşünmektedir. Yapılan anket sonucunda TDE öğretmenlerinin derslerinde görsel ve işitsel araç-gereçleri çok az kullandığı belirlenmiştir. Birtakım değişiklikler yapılarak hâlen uygulanmakta olan 1992 yılı müfredat programı değerlendirilmiş ve elde edilen bulgular sonucunda bazı öneriler sunulmuştur. Anahtar Sözcükler: Türk Dili ve Edebiyatı, Program, Edebiyat Öğretimi, Öğretmen, Eğitim. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT Literature is the reflection of tradition, culture and language through thoughts and emotions of nations. Therefore nations which formed a great civilizations also formed a great literature. Goverments considered importance of the education of their languages and literature and made it compulsary at their schools. So Turkish language and literature lesson is one of the most important education point in our schools. In this research was taken opinions about education of Turkish language and literature of 150 Turkish and literature teachers with different socio-economic levels, who work in 35 high schools of Izmir's center counties. The degree of application of the detailed programme, the problems in execution of application and their suggests are determined with the `Inquiry Form`. It is inferred that teachers have too much lesson hours in week (23.1 hours). In this situation lessons loose the efficiency and success. It is concluded that 34% of the teachers had never attended the seminers within the service. At the same time, all teachers note that these seminars should be more productive and applicable. It is determined that 71.2% of the teachers read any magazines about language and literature or educatioa It is inferred that the programme stoutness of Turkish and literature should be dicreased and quantity of lesson hours should be increased. It is also judget that this lesson should be divided as Turkish language, literature and composition, and be lectured as 3 different lessons (%52). It is concluded that undergraduate educations of universities is insufficient especially in formation and turkish language and literature teaching methods. Since there is no questions about literature in the university entrance exam, this course is ?-?«. negatively affected.XI With the help of the inquiry form it is determined that lesson books are implicitly and visually insufficient. 61.3 percent of the Turkish and literature teachers give very little information about `Anız` meter and 29.2 percent of the teachers teach `Aruz` meter. It is concluded that, it is necessary focusing more on Modern Turkish Literature, students' vocabulary knowledges are not enough for daily communications, also teachers do not use audio-video tools in their lessons and school libraries are not sufficient. With the some changes the applied detailed programme (1992) is eveluated and with the help of gathered information some suggestions were presented. Key Words; Turkish language and literature, Programme, Instruction of literature, Literature, Teacher, Educatioa | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language and Literature | en_US |
dc.title | Evaluation of Turkish language and literature programmes from the point of view of its appliers and opinions about its practicability | |
dc.title.alternative | Türk dili ve edebiyatı programlarının uygulayıcıları bakımından değerlendirilmesi ve uygulanabilirliğine ilişkin görüşler | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | High schools teachers | |
dc.subject.ytm | High schools | |
dc.subject.ytm | Teaching literature | |
dc.subject.ytm | Turkish language and literature | |
dc.identifier.yokid | 136596 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 130180 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |