dc.contributor.advisor | Başer, Neş'E | |
dc.contributor.author | Bayturan, Semra | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:53:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:53:46Z | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572703 | |
dc.description.abstract | IX ÖZET İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Matematik Başarılarının Matematiğe Yönelik Tutum, Psikososyal ve Sosyodemografik Özellikleri ile İlişkisi Bu çalışmada matematik başarısı ile ilişkili olduğu düşünülen faktörler incelenmiştir. Araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik başarı durumlarının sosyodemografik ve psikososyal özellikleri ve matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma 2003-2004 eğitim öğretim yılının eylül-ekim ayında, İzmir ilinin Konak, Karşıyaka, Güzelbahçe ve Bornova ilçelerinde, sosyoekonomik düzeyleri açısından farklılık gösteren, sekiz okulda öğrenim gören 380 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmada öğrencilerin sosyodemografik özelliklerine ilişkin bilgiler `Bilgi Formu` anketinden elde edilmiştir. Psikososyal özelliklere ilişkin, yeterlik alanları ve sorun davranışları için, 4-18 Yaş Çocuk ve Gençler için Davranış Değerlendirme Ölçeği; matematiğe yönelik tutumlarını belirlemek için de `Matematik Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde frekans ve yüzde değerleri gösterilmiş, ki-kare ve F testi kullanılmıştır. Gruplar arası farkın kaynağı Tukey testi ile belirlenmiştir. Araştırma bulgularında, matematik başarısı ile ailenin sosyoekonomik düzeyi, aile tutumu, öğretmen davranışı, matematik kendilik algısı, matematik dersine ilişkin travmatik yaşantı yaşayıp-yaşamama; sosyal sorunlar, dikkat sorunları, suça yönelik davranışlar, saldırgan davranışlar, toplam problem, dışa yönelim davranış ve sorun alanları ve matematiğe yönelik tutum ilişkili bulunmuştur. Buna karşın, matematik başarısı ile cinsiyet, anne-baba eğitim düzeyi, aile tipi; etkinlik, sosyallik, okul, toplam yeterlik, sosyal içe dönüklük, somatik sorunlar, anksiyete/depresyon, düşünce sorunları ve içe yönelim alanları ilişkili bulunmamıştır.Sonuçlar bize matematik başarısı sorgulanırken psikolojik faktörlerinde gözardı edilmemesini ve bununla ilgili daha ileri araştırmalarında yapılması gereğini ortaya çıkarmaktadır. Araştırmada ulaşılan sonuçların, matematik başarısıyla ilgili araştırmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler: Matematik Başarısı, Sosyodemografik, Psikososyal, Matematik Tutumu, İlköğretim. | |
dc.description.abstract | XI ABSTRACT The Relationship Between Mathematics Achievement and Attitude Towards Mathematics, Psychosocial and Socio-demographic Features in Second Level Students of Primary Education In this study, it is examined the factors believed to be related in mathematics achievement. Purpose of the study is to investigate the relationship between the students' mathematics achievement and socio-demographic and psychosocial features and their attitudes towards mathematics. This study was conducted with 380 students having different socio-economic levels, attending 8 different schools in Konak, Karşıyaka, Güzelbahçe and Bornova in İzmir in September-October of 2003-2004 education year. Data about socio-demographic status of students was obtained by `Information Form`. Behavioural Assessment Scale for Children Aged 4-18 was used for competency fields and problem behaviours related to psychosocial features; `Mathematics Attitude Scale` was used to define attitudes related to mathematics. In the analysis of the obtained data, Chi-Square and F tests were used and frequencies and percent values were shown. Tukey test was used to define sources for difference between groups. The study findings have showed that mathematics achievement is related to family's socio-economic level, family's attitude, teacher's behaviour, mathematics self- esteem, existence of any traumatic experience about mathematics, social and attention problems, delinquent and aggressive behaviours, externalising and total problems, and attitude towards mathematics. However it is found that mathematics achievement is not related to gender, education level of mother and father, family type, efficiency, sociability, school, total competence, social shyness, somatic problems, anxiety- depression, thought and internalising problems.Xll The results of the research show us that while questioning mathematics achievement, psychological factors should not be ignored and there appears the need for further investigations about these factors. It is thought that results obtained from the study will contribute to researches about mathematics achievement. Key words: mathematics achievement, socio-demographic, psychosocial, mathematics attitude, primary education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim ikinci kadame öğrencilerinin matematik başarılarının matematiğe yönelik tutum, psiksosyal ve sosyodemografik özellikleri ile ilişkisi | |
dc.title.alternative | The relationship between mathematics achievement and attitude towards mathematics, psychosocial and socio-demographic features in second level students of primary ecucation | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Psychosocial features | |
dc.subject.ytm | Socio-demographic characteristics | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Mathematics lesson | |
dc.identifier.yokid | 161138 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 145839 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |