Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzben, Şuheda
dc.contributor.authorAlkaya, Yilmaz
dc.date.accessioned2021-05-05T08:53:45Z
dc.date.available2021-05-05T08:53:45Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572695
dc.description.abstractVII ÖZET Lise Öğrencilerinin İletişim ve Empati Becerilerinin Sosyo-Demografık Değişkenler Açısından İncelenmesi Bu araştırmada, lise öğrencilerinin iletişim ve empati becerileri sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Buna göre araştırmanın amacı lise öğrencilerinin cinsiyetleri; yaşlan; internette sohbet (chat) edip etmemeleri; algılanan anne-baba ve öğretmen tutumları; kendilerinin, annelerinin, babalarının, öğretmenlerinin ve arkadaşlarının iletişim engellerini kullanıp kullanmama durumlarına göre, iletişim ve empati becerilerini, ayrıca öğrencilerin iletişim becerileri ile empatik becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Örneklem grubu 196 kız ve 171 erkek olmak üzere lise 2. sınıfa devam eden toplam 367 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler; İletişim Becerileri Ölçeği, Empatik Beceri Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre; internette sohbet eden öğrencilerin etmeyenlere göre; annelerinin ve öğretmenlerinin tutumlarını demokratik olarak algılayanların ilgisiz algılayanlara göre; babalarının tutumlarını demokratik olarak algılayanların otoriter olarak algılayanlara göre iletişim becerileri puan ortalamaları anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin iletişim becerileri puan ortalamalarının yaşlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin kendilerinin, anne-babalarının, öğretmenlerinin ve arkadaşlarının iletişim engellerini kullanıp kullanmamaları ile ilgili elde edilen sonuçlara göre; `öğüt verme, çözüm yollan önerme, övgü dolu ifadelerde bulunma, telkin edip avutma, sorular sorma, mantıksal tartışmalara girme` iletişim engellerinin kullanılması durumunda kullanılmamasına göre iletişim becerileri puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Buna karşın `emir verme, alay etme, tehdit etme, yargılayıp eleştirme, ilgiyi başka yöne çekmeye çalışma, gücenip incinme` iletişim engellerinin kullanılmaması durumunda kullanılmasına göre iletişim becerileri puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: İletişim, Empati
dc.description.abstractvuı ABSTRACT Studying High School Students' Communicative and Emphatical Abilities as Regards to Socio-Demographical Variations In this research, high school students' communicative and emphatical abilities have been studied as regards to socio-demographical variations. In accordance with this, the study has aimed to search the students' communicative and emphatical abilities also the relation between their communicative and emphatical skills according to those students' sexes, ages, habits of having chat on internet, perceived parent, teacher at attitudes and also according to whether the students, their parents, teachers and friends use communication obstacles or not. Sample group consists of 367 tenth grade students, 196 of whom are girls and 171 of whom are boys. Data has been collected by Comunication Abilities Criterion, Emphatical Abilities Criterion and Personal Information Form. As a result of this research the averages of communication ability grades of the girls, the ones who char on internet, the ones who take the attitudes of their mothers and teachers as democratic and the ones who take their fathers' attitudes as democratic have been found significantly higher than the grades of the boys, the ones who don't chat on the internet, the ones who take the their mothers' and teachers' attitudes as in different and the ones who take their fathers' attitude as authoritarian. No significant difference has been observed in students' averages of communication ability grades as regards to their ages. Furthermore, according to the results about the students', their parents', teachers' and friends' using communication obstacles, it has been determined that students' communication ability grades are higher when communication obstacles such as giving advice, offering solutions, praising, soothing, asking questions, having logical discussions are used in comparison with the situations where these obstacles aren't used. However, their grades are higher when communication obstacles such as giving orders, teasing, threatening, judging and criticizing, distracting and being offended are not used. Key Words: Communication, Emphatyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleLise öğrencilerinin iletişim ve empati becerilerinin sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternativeStudying high school students' communicative and emphatical abilities as regards to socio-demographical variations
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEmpathic skill
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmCommunication skill
dc.subject.ytmSociodemographic variables
dc.subject.ytmSocio-demographic characteristics
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmEmpathy
dc.identifier.yokid161170
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid145841
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess