Show simple item record

dc.contributor.advisorYavuz, Mehmet Ali
dc.contributor.authorKök, İzzettin
dc.date.accessioned2021-05-05T08:53:39Z
dc.date.available2021-05-05T08:53:39Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572635
dc.description.abstractXV11 ÖZET Sinirdilbilimsel Programlama ilkelerine uygun öğretim ile geleneksel öğretimin öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumları ve akademik başarıları üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması. Bu çalışmanın amacı Sinirdilbilimsel Programlama ilkelerine uygun öğretim ile geleneksel öğretimin öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumları ile akademik başarılan üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmada kontrol gruplu öntest-sontest deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Deney grubuna sinirdilbilimsel programlama ilkelerine uygun öğretim teknikleri, kontrol grubuna ise geleneksel dil öğretim metotlarına uygun öğretim teknikleri uygulanmıştır. Araştırma 52 (25 kız, 27 erkek) Anadolu lisesi hazırlık sınıfı öğrencisi üzerinde, 2004-2005 Eğitim Yılı Bahar döneminde çalışma kitabı ve okuma eğitimi derslerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, İngilizce öğrenmeye yönelik tutum ölçeği, çoktan seçmeli İngilizce başarı testi, beyin baskınlığı envanteri ve çoklu zekâ envanteri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Aritmetik Ortalama, Standart sapma, t-Testi, Varyans Çözümleme ve Mann Whitney U test kullanılmıştır. Araştırma sonunda şu sonuçlara ulaşılmıştır. 1. Sinirdilbilimsel programlama ilkelerine göre verilen eğitim, geleneksel yöntemlerle verilen eğitime göre hem kız hem de erkek öğrencilerin İngilizce Akademik başarılarını istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde etkilemiştir.XVİİİ 2. Sinirdilbilimsel programlama ilkelerine göre verilen eğitim, geleneksel yöntemlerle verilen eğitime göre erkek öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde etkilemiştir. Kız öğrencilerde ise deney grubu lehine olumlu bir farklılık olmasına rağmen istatistiksel olarak anlamlı bir fark yaratmamıştır. 3. Sinirdilbilimsel programlama ilkelerine göre verilen eğitim, geleneksel yöntemlerle verilen eğitime göre sağ beyni daha baskın olan öğrencilerin İngilizce Akademik başarılarını istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde etkilemiştir. Sol beyni daha baskın olan öğrencilerde ise böyle bir fark saptanamamıştır. 4. Sinirdilbilimsel programlama ilkelerine göre verilen eğitim, geleneksel yöntemlerle verilen eğitime göre sol beyni daha baskın olan öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde etkilemiştir. Sağ beyni daha baskın olan öğrencilerde ise böyle bir fark saptanamamıştır. 5. Sinirdilbilimsel programlama ilkelerine göre verilen eğitim, geleneksel yöntemlerle verilen eğitime göre doğacı zekası daha baskın olan öğrencilerin İngilizce Akademik başarılarını istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde etkilemiştir. Matematik, sosyal, ve içsel zekaları daha baskın olan öğrencilerde ise böyle bir fark saptanamamıştır. 6. Sinirdilbilimsel programlama ilkelerine göre verilen eğitim, geleneksel yöntemlerle verilen eğitime göre doğacı, sosyal ve içsel zekâları daha baskın olan öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumlarını istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde etkilemiştir. Matematik zekâsı daha baskın olan öğrencilerde ise böyle bir fark saptanamamıştır.XIX 7. İngilizce öğrenmeye yönelik daha olumlu bir tutum benimseyen sinirdilbilimsel programlama ilkelerine göre eğitim alan deney grubu, İngilizce akademik başarılarında geleneksel gruba göre anlamlı düzeyde fark elde etmiştir. Anahtar sözcükler: sinirdilbilimsel programlama, beyin baskınlığı, çoklu zeka, İngilizce öğrenmeye yönelik tutum.
dc.description.abstractXX ABSTRACT An investigation into the effects of teaching based on the principles of Neurolinguistic Programming and the traditional methods on the students' attitudes towards learning English and their academic achievements The purpose of this investigation is to study the effects of teaching based on the principles of neurolinguistic programming and the traditional methods on the students' attitudes towards learning English and their academic achievements. The research presented in this study was based on a randomized pretest posttest control group design. Language Teaching based on the principles of Neurolinguistic Programming was used in the randomly chosen experimental group whereas traditional language teaching methods were used in the randomly chosen control group. The population of this study were the 52 students (25 female, 27 male) from an Anatolian high school preparatory class, who were studying reading and coursebook practices in the Spring Term of 2004-2005 Academic Year. The data of the research were gathered by a Five-Point Likert -Type Attitude Scale, a multiple choice Achievement Test for English, Brain Dominance Inventory and Multiple Intelligences Inventory. Arithmetic Mean, Standard Deviation. t-Test, Mann Whitney U Test and Variance Analysis were used. At the end of the analysis of the data, the research led to the following conclusions: 1. Teaching based on the principles of neurolinguistic programming affected both the male and the female students more than teaching based on the traditional methods in terms of their academic achievement in English at a significant level.XXI 2. Teaching based on the principles of neurolinguistic programming affected the male but not the female students more than teaching based on the traditional methods in terms of their attitudes towards learning English at a significant level. Although female students in the experimental group did far better than those of the control group, it was not at a significant level. 3. Teaching based on the principles of neurolinguistic programming affected the right brain dominant but not the left brain dominant students more than teaching based on the traditional methods in terms of their academic achievement in English at a significant level. 4. Teaching based on the principles of neurolinguistic programming affected the left brain dominant but not the right brain dominant students more than teaching based on the traditional methods in terms of their attitudes towards learning English at a significant level. 5. Teaching based on the principles of neurolinguistic programming affected the students of dominant naturalist intelligence group but not those of mathematical, interpersonal or intrapersonal intelligences groups more than teaching based on the traditional methods in terms of their academic achievement in English at a significant level. 6. Teaching based on the principles of neurolinguistic programming affected the students of dominant naturalist, interpersonal and intrapersonal intelligences groups but not those of mathematical intelligence group more than teaching based on the traditional methods in terms of their attitudes towards English at a significant level. 7. There was a significant relation between the attitudes towards learning English and the academic success of the groups. The neurolinguistic programming group, who developed a more positive attitude towards learning English, did significantly better in academic achievement in English than the traditional group, who developed a comparatively less positive attitude.xxu Keywords: Neurolinguistic programming, Brain Dominance, Multiple Intelligences, Attitudeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSinirdilbilimsel programlama ilkelerine uygun öğretim ile geleneksel öğretimin öğrencilerin İngilizce öğrenmeye yönelik tutumları ve akademik başarılar üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması
dc.title.alternativeAn investigation into the effects of teaching based on the principles of neurolinguistic programming and the traditional methods on the students' attitudes towards learning English and their academic achievements
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid181528
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid162098
dc.description.pages183
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess