Yükseköğretimde yönetim sorunları
dc.contributor.advisor | Açıkgöz, Kemal | |
dc.contributor.author | Özalp Günal, Semiha | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:53:21Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:53:21Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572475 | |
dc.description.abstract | Yükseköğretimde yaşanan yönetim sorunlarının neler olduğunu ortaya çıkarmak ve busorunları öğretim elemanlarının nasıl algıladığını belirleyerek bu sorunlara çözüm önerilerigeliştirmek amacıyla yapılan bu araştırmada üniversiteler ve fakülteler arasındakifarklılıkların, unvanın ve cinsiyetin bu algıları ve iş doyumunu etkileyip etkilemediğisorusuna yanıt aranmıştır.Araştırma farklı tarihlerde kurulan üç üniversitenin, üçünde de ortak olanfakültelerinden unvanlarına göre oranlı katmanlı örneklem yoluyla seçilen 396 öğretimelemanıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen bir anketaracılığıyla toplanmıştır. Bu anketle dokuz alt soruna yanıt aranmış ve elde edilen verileraritmetik ortalama, frekans ve yüzde dağılımı, varyans analizi, t testi, F testi, Scheffe veTukey HSD test istatistikleriyle analiz edilerek yorumlanmıştır.Araştırmada elde edilen veriler faktör çözümlemesi sonucunda ortaya çıkan öğretimelemanı nitelikleri, yönetici nitelikleri, öğretim ve araştırma, insan ilişkileri, yükselme vegelişme olanakları, örgütsel amaçlara ulaşma ve demokratiklik alanlarındaki sorunlar olmaküzere 7 sorun alanı boyutunda değerlendirilmiştir. Ayrıca öğretim elemanlarının genel işdoyumu düzeyleri de sorgulanmıştır.Tüm boyutlarda üniversiteler arasında anlamlı farklılık olduğu, öğretim elemanıniteliği, yükselme ve gelişme olanakları, insan ilişkileri, yönetici niteliği, örgütsel amaçlaraulaşma boyutlarında fakülteler arasında anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretim vearaştırma, yükselme ve gelişme olanakları, örgütsel amaçlara ulaşma boyutlarında daunvanlar arasında fark ortaya çıkmıştır. Cinsiyetler arasında ise sadece öğretim ve araştırmayailişkin sorunların algılanmasında fark bulunmuştur. Öğretim elemanlarının iş doyumudüzeyinin düşük olduğu ortaya çıkmıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of the present study was screening the administrative problems of highereducation, suggesting solutions by determining how those problems are perceived by theacademic staff and to reply for whether the differences among universities, faculties, degreesand the gender of the staff effect these perceptions and job satisfaction.The study included 396 academic staff who were selected by stratified randomsampling by the degrees from the same faculties of three different universities established atdifferent dates. The data of the study was collected by an interview that was developed by theresearcher. Nine sub-problems were investigated by this interview and the data was analyzedand interpreted by the statistical methods including means, frequencies, percentages, t-test, Fstatistics, variance analysis, Scheffe and Tukey HSD tests.The data of the present study were evaluated by seven problem area dimensionsobtained by factorial analysis and including the problems in the quality of the academic staff,quality as an administrator, education and research, human relationship, opportunity inescalation and qualification, reaching organizational aims, democracy. Additionally, jobsatisfaction of the staff were questioned.There were significant differences in all dimensions among universities and in qualityof the academic staff, opportunity in escalation and qualification, human relationship, qualityas an administrator and reaching organization aims among faculties. There were alsosignificant differences between the degrees by the opportunity in escalation and qualification,reaching organization aims and education and research. The only significant differencebetween the genders was found in the perception of the problems in education and research.The overall job satisfaction of the academic staff was found to be low. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yükseköğretimde yönetim sorunları | |
dc.title.alternative | Management problems of higher education | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 154501 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 189857 | |
dc.description.pages | 200 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |