Show simple item record

dc.contributor.advisorIşıker, Gülnur Bayezid
dc.contributor.authorBalkis, Murat
dc.date.accessioned2021-05-05T08:53:08Z
dc.date.available2021-05-05T08:53:08Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2020-12-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/572357
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının davranışlarındeki erteleme eğiliminindüşünme ve karar verme tarzları ile ilişkisini değişik psiko sosyal değişkenler açısındanincelemektir.Araştırmaya Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde farklı bölümlerdeöğrenim gören yaşları 16 ile 31 arasında olan 589' u kız ve 395' i erkek olmak üzeretoplam 984 öğretmen adayı katılmıştır.Araştırmada, öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğilimine, düşünmetarzlarına , karar verme stillerine ilişkin algıları, Lay'ın (1986) Genel Erteleme EğilimiÖlçeği, Man'ın (1982) Karar Vermeyi Erteleme Eğilimi, Aitken'in (1982) AkademikErteleme Eğilimi Ölçeği, Epstein'ın (1996) Sezgisel-Yaşantısal ve Analitik-RasyonelDüşünme Stilleri Ölçeği ve Scott ve Bruce (1995) tarafından geliştirilen Karar VermeStilleri Ölçeği ve öğretmen adaylarının demografik bilgilerini toplama için kişisel bilgiformu kullanılmıştır. Bu ölçeklerden Lay' ın Genel Erteleme Eğilimi Ölçeği, Aitken' inAkademik Erteleme Eğilimi Ölçeği ve Mann' ın Karar Vermeyi Erteleme Eğilimi Ölçeği'in güvenilik ve geçerlik çalışması bu araştırma ile yapılmıştır.Verilerin analizinde, verilerin türüne göre, korelasyon (r), t testi, tek yönlüvaryans analizi yapılmış, F değerlerinin anlamlı olması durumunda farkın hangigruplardan kaynaklandığını bulmak için Tukey Testi uygulanmıştır. Ayrıca ölçeklerinuyarlanması açısından gerekli olan istatistiksel işlemler yapılmıştır.Yapılan analizler sonucunda, öğretmen adaylarının davranışlarındaki ertelemeeğilimi ile düşünme ve karar verme stilleri arasında farklı düzeylerde ilişkilergörülmüştür. Erteleme eğilimi ile rasyonel karar verme ve düşünme stili arasında anlamlıdüzeyde negatif ilişki, bağımlı, kaçıngan ve anlık karar verme stilleri arasında anlamlıdüzeyde pozitif bir ilişki görülmüştür. Ek olarak yapılan analizlerde erteleme eğiliminin,cinsiyete, yaş'a öğrenim görülen sınıf, öğrenim görülen alan, öğrenim görülen bölümütercih etme ve bu bölümden hoşnut olma durumu, çalışmak için tercih edilen zamandilimi, akademik başarı, motivasyon kaynakları ve ders dışı zamanı kullanma tercihlerinegöre farklılık gösterdiği bulunmuştur.Elde edilen bulgular, eğitimciler, psikolojik danışmanlar ve ruh sağlığı alanındaçalışanlar açısından ele alınıp tartışılmış ve bir takım önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Erteleme Eğilimi, Genel Erteleme Eğilimi, AkademikErteleme Eğilimi, Karar Vermeyi Erteleme Eğilimi, Düşunme Stilleri, Karar VermeStilleri, Öğretmen Adayı,
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate relationships between student teachers?procrastination behaviors, their thinking and decision making styles in terms of psycho -social variables.The participants were 984 (589 female and 395 male) who study various majorfield at Faculty of Education in Pamukkale University. Age range varied from 16 to 31.In this study, perceptions of student teachers? procrastination, thinking anddecision making styles were evaluated with Lay?s (1986) General procrastinationInventory, Aitken?s (1982) Academic Procrastination Inventory, Mann?s (1982)Decisional Procrastination Inventory, Epsteins?s (1996) Intuitive- Experiential andAnalytical-Rational Thinking Style Inventory and Scott and Bruce? s (1995) DecisionMaking Style Inventory. Psychometric characteristics of Lay? s General ProcrastinationInventory, Aitken? s Academic Procrastination Inventory and Mann?s DecisionalProcrastination Inventory were examined for Turkish samples in this study.In the analysis of data collected, depending upon the variety of dat gathered (t)and (r) correlation tests and variance analaysis were performed. If F values weresignificiant, Tukey test would be applied to find out the origin of difference amongprospective teacher groups. Besides, necessary statical analysis were carried out toadapted questionaire.The analysis show that procrastion was negatively related to rational thinking anddecisioin making style while positively related to dependent, avoidant and spontanousdecision making styles. Additionally it is noticed that procrastination acquires a differentcharacter in connection with different gender, age, grade, major filed, satisfaction withmajor field, time preferences for study, academic achievement, source of motivation andpreferred activate in free time.Implications of findings were discussed and some suggestions were made for theeducator, psychological counselor, and mental health professions in details.Key Words: Procrastination, General Procrastination, Academic Procrastination,Decisional Procrastination, Thinking Styles, Decision Making Styles, Student Teacheren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÖğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, düşünme ve karar verme tarzları ile ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationships between student teachers' procrastination behaviors and thinking styles and decision making styles
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-12-01
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid154495
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid189853
dc.description.pages278
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess