dc.contributor.advisor | Tuncer, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Taşbaş, Fatih Alper | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:51:04Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:51:04Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/571245 | |
dc.description.abstract | Çalışmamızın adını: Attilâ İlhan'ın Romanlarında Tema, Dil ve Eğitim unsurları olarak belirledik.Mevcut çalışmamızda, Yeni/ Çağdaş Türk Edebiyatı'nın en önemli yazar, şair, düşünür ve münevverlerinden Attilâ İlhan'ın romanlarında, Osmanlı'nın en buhranlı Cihan Harbi günlerinden Millî Mücadele yıllarına; Gazi Paşa'nın milletiyle omuz omuza verip kurduğu genç Türkiye Cumhuriyeti'nin varoluş mücadelesinden, temeli milliyetçiliğe, bağımsızlığa ve antiemperyalizme dayanan bir ihtilâli başarıyla yürütmüş bir milletin iktisadî, siyasî ve kültürel bir kalkınma hareketiyle, muasır medeniyetler arasına girme çabasına; Millî Şef İnönü'lü İkinci Dünya Savaşı yıllarının ?Tek Parti? idaresinden, Demokrat Parti'li Adnan Menderes dönemine; 27 Mayıs Darbesi'ne sebep olan gelişmelerden, darbenin ülke üzerindeki etkilerine ve 12 Mart Muhtırası'nın ertesinde Türkiye'nin ahvaline ele aldığı pek çok temayı tespit etmek mümkün oldu.Attilâ İlhan'ın romanlarını, sanatçının eserlerini yayımladığı kronoloji doğrultusunda ele aldık. Romanlardaki temaları, dil ve eğitime dair öğeleri saptayıp detaylı bir biçimde değerlendirilmeye çalıştık. Romanlarda ele alınan temaları toplumsal ve bireysel olmak üzere, iki ana başlık altında toplayarak inceledik. Toplumsal temalar başlığı altında: Aydın, Dindarlık, Dinî ve Ahlâkî Değerleri İnkâr, Fakirlik, Fuhuş, Gençlik, Kaçakçılık, Kemalizm, Halk, Sahtekârlık, Sanat, Siyaset gibi konuların ele alındığını; bireysel temalar adı altında ise Aşk- Sevgi, Cinsellik, Kötümserlik, Yalnızlık ve Ölüm başlıkların karşımıza çıktığını gördük. Tespit ettiğimiz temaları, roman içerisinden verdiğimiz örneklerle ayrıntılı bir biçimde değerlendirdik.Attilâ İlhan'ın ele aldığı temaların yanı sıra romanlarda kullanılan dil öğeleri de çalışmamızda önemli bir yer tuttu. Kaptan, romanlarını yazarken Türkçe'nin ahenginden, ses özelliklerinden ve anlatım gücünden sonuna kadar yararlanmıştır. Türkçe'yi sadeleştirme adı altında yapılan tasfiyecilik ve uydurmacılığa sadece fikir kitaplarıyla değil; romanlarıyla da karşı çıkmıştır. Romanlarını yazarken Osmanlı Türkçesinin söz varlığından yararlanarak, yüzlerce yıllık kültür birikimimizi korumayı ve gelecek nesillere aktarmayı hedeflemiştir.Attilâ İlhan, romanlarında eğitim konusunda da ince mesajlar vermiştir. Özellikle, Aydın temasını çok yönlü olarak işlemeyi tercih eder ki bu tercihin sebebi gayr-i millî, alafranga veya yabancılaşmış aydınların ülkeyi getirdiği çıkmazı okuyucuya ve hepsinden önemlisi Türk gençliğine göstermektir. Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin ilelebet payidar kalması, ülke gençliğinin millî/ulusal değerler çerçevesinde, modern dünyayı ve çağın ilerisini görerek hareket etmesine bağlıdır, düşüncesindedir. Romanlarındaki olumsuz figürlerle Türk gençliğinin aynı hataları düşmesine fırsat vermemeye çabalarken, ideal ve olumlu figürlerle Ufkun arkasını görebilen bir Türk gençliği yaratılması için yol göstermeye çalışmıştır.Anahtar Sözcükler: Attilâ İlhan, roman, edebiyat, tema, eğitim, dil, aydın | |
dc.description.abstract | ABSTRACTWe identified as ? Novels theme ,language and educations elements of Atilla İlhan? name of the study.The present study, have been able to determined that addressed various issues, most critical days of the Ottoman Empire until the National Struggle years, Gazi Pahsa established that shoulder to shoulder with his nation to whether the struggle of existence of the Republic of Turkey until the basis; nationalism, independence and anti-imperialism that based on the economic, political and cultural movement of a development effort to enter one of contemporary, the administration of the single party years with İnönü of the second world war until the Democratic Party of Adnan Menderes periods, developments that the May 27 coup caused until on the country of effects of impact in the novels of Atila İlhan that New Contemporary Turkish literature the most important writers, poets, thinkers.Atilla İlhan?s novels was discussed according to chronology that published his works.themes in novels was determined that the elements of language and education and have been evaluated in detail.themes in novels were dealt with social and individual were collected under two main headings. Mentioned under the heading of social themes that Piety, Poverty, Prostitution, Youth, Anti-Smuggling, Kemalism, the People, Fraud, Art, Politics. It is possible to say, the Love-Love, Sexuality, Pessimism, Loneliness and Death under the name of the individual themes. Themes that were identified were evaluated in details with examples in novel that we provide.In addition to the themes dealt of Attila İlhan, holds an important place in our study that used elements of the language. Kaptan, uses until the end to Turkish harmony, and expressive power of sound features while writing his novels. He opposed to purification and fake that under the name of simplification the turkish with the idea books and novels He benefit from the vocabulary of Ottoman Turkish,to protection to accumulation in the culture of hundred years and to transfer to future generations.Key Words: Attilâ İlhan, novel, literature, them, education, language, intellectual. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language and Literature | en_US |
dc.title | Attilâ İlhan`ın romanlarında tema, dil ve eğitim ögeleri | |
dc.title.alternative | Novels theme, language and educations elements of Atillâ İlhan | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Language | |
dc.subject.ytm | Intellectuals | |
dc.subject.ytm | Politics | |
dc.subject.ytm | Literature | |
dc.subject.ytm | Sexuality | |
dc.subject.ytm | 100 basic works | |
dc.subject.ytm | Novel | |
dc.subject.ytm | 27 May 1960 revolution | |
dc.subject.ytm | İlhan, Attila | |
dc.identifier.yokid | 444972 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 330204 | |
dc.description.pages | 738 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Öğretmenliği Bilim Dalı | |