7-17 yaş arasındaki normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocuğu olan aile bireylerinin psikolojik iyi olma hali ve başa çıkma yöntemlerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Girli, Alev | |
dc.contributor.author | Turgut, Döndü | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:50:09Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:50:09Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/570745 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma ile 7–17 yaş arası normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocuğu olan aile bireylerinin psikolojik iyi olma halleri (Ruhsal belirti düzeyleri) ve Başa Çıkma Yöntemlerinin çocuğun cinsiyeti, yaşı, özel gereksinim türü ve düzeyi, anne babanın cinsiyeti, yaşı eğitim düzeyi gibi değişkenler açısından farklılaşıp, farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmada betimsel türde tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 7 -17 yaş arası özel gereksinimli çocuğu olan 90 ebevyn ile kontrol grubu olarak 7-17 yaş arası normal gelişim gösteren çocuğu olan 90 ebeveynden araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 180 birey örneklem seçimine gidilmeksizin araştırma kapsamına alınarak oluşturulmuştur. Araştırmada, Amirkhan (1990) tarafından geliştirilen ve Aysan (1994) tarafından uyarlama çalışması yapılan `Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği` ve Derogotis ve arkadaşları tarafından (1977) geliştirilen ve uyarlaması Dağ tarafından yapılan `Ruhsal Belirti Tarama Listesi (SCL–90-R)` ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS programından yararlanılmıştır.Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocuğu olan aile bireylerinin Başa Çıkma yöntemleri ile çocuğun özel gereksinim durumu arasında anlamlı farklılık olduğu bulgulanmıştır. Çocuğun özel gereksinimli olup olmamasına göre aile bireylerinin başa çıkma yöntemleri farklılaşmaktadır. Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocuğu olan aile bireylerinin psikolojik iyi olma hallerinin çocuklarının özel gereksinimli olup olmasına göre farklılaştığı bulgusu edinilmiştir. Özel gereksinimli çocuğu olan aile bireylerini, normal gelişim gösteren aile bireylerinde daha fazla ruhsal belirti göstermektedir.Anahtar Sözcükler: özel gereksinimli çocuğu olan aileler, psikolojik iyi olma, başa çıkma. | |
dc.description.abstract | In this study,it was aimed to compare 7-17 years of age with normal development and the special needs of children with family members, psychological well-being of the (psychiatric symptoms) and Coping of the child's gender, age, special requirements, the type and level, parents' gender, age, education level differentiate in terms of variables, differentiation is examined. In this study, descriptive kind of scan (survey) model was used. The study group, 7 -17 years of age with special needs child, 90 parent and as a control group 7-17 years old normally developing child, 90 parents participate in the study voluntarily accepting. 180 individual sample selection without going research scope are based. In this study, Amirkhan (1990) and developed by Aysan (1994) adaptation work done `Coping Strategies Scale` and Derogotis et al (1977) developed and adapted Dağ made by `Spiritual Symptom Checklist (SCL-90-R)` and was developed by the researcher `Personal Information Form` is used. In the analysis of the data obtained from the SPSS program was used. Normal development of children with special needs and coping strategies of family members of children with special needs was found to be significantly different between cases. Depending on whether the child's special needs family members coping methods are different. Normal development of children with special needs and their psychological well-being of family members of children with special needs differ according to whether the evidence was obtained. Family members of children with special needs, normal development of psychological symptoms in family members shows more. Keywords: families with children with special needs, psychological well-being, coping. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 7-17 yaş arasındaki normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocuğu olan aile bireylerinin psikolojik iyi olma hali ve başa çıkma yöntemlerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | A study on the psychological well-being and coping strategies of parents with normal children and those with special needs aged 7-17 | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Family | |
dc.subject.ytm | Psychological well being | |
dc.subject.ytm | Coping | |
dc.subject.ytm | Handicapped children who need special education | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Parents attitude | |
dc.identifier.yokid | 10055506 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 381145 | |
dc.description.pages | 149 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |