Ortaokul matematik öğretmenlerinin zihnin geometrik alışkanlıklarının belirlenmesi ve derslerine yansıması
dc.contributor.advisor | Cantürk Günhan, Berna | |
dc.contributor.author | Tolga, Arife | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T08:49:17Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T08:49:17Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2019-07-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/570289 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin zihnin geometrik alışkanlıkları ve derslerine yansıması sekizinci sınıf öğrencilerinin alışkanlıkları incelenerek araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma grubu İzmir ilinin Bergama ve Kınık ilçelerindeki MEB'e bağlı üç devlet ortaokulundaki 3 matematik öğretmeni ve toplamda 25 tane öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada öğretmen ve öğrenci seçimi, araştırmacı tarafından belirlenen iki ölçüt göz önüne alınarak seçilmiştir. Bu yönüyle araştırma, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemidir. Bu ölçütler; (i) öğretmenlerin öğrencilerini 5. sınıftan 8. sınıfa kadar eğitim-öğretim veren öğretmenler olması, (ii) öğrencilerin bir önceki yıl başarı ortalamalarının orta ve yüksek düzeyde olmasıdır. Öğretmenlerin üçü bayan olup, öğrencilerde ise toplamda 11 erkek ve 14 kızla çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanmasında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşmenin verileri klinik mülakatlarla toplanmıştır. Öğretmen ve öğrencilere zihnin geometrik alışkanlıklarının alt bileşenlerini içeren 8'er adet açık uçlu soru sorulmuştur. Araştırma sürecinde elde edilen veriler sorular bazında analiz edilmiş olup, her soru zihnin geometrik alışkanlıklarının bileşenlerine göre incelenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin işlem yapmayı gerektiren soruları severek ve rahatlıkla çözebilirken genelleme ve keşfetmeyi gerektiren sorularda bu ilginin düşüp soruyu çözen sayısının düştüğü gözlemlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin kendi öğretmenlerinin gösterdiği şekilde çözüm yollarını takip ettiği görülmüş ve buna bağlı öğrencilerin bulguları arasında bazı gruplandırmalar olmuştur.Anahtar kelimeler: Zihnin geometrik alışkanlıkları, geometrik düşünme, geometri problemleri | |
dc.description.abstract | In this study, it's aimed to determine the secondary school math teachers' geometric habits of mind and its reflection to the lessons by investigating 8th grade students' habits. Participants were 3 math teachers who work in state schools in Kınık and Bergama, İzmir and their 25 students. In this study, teachers and students were choosen by considering two criterions which were determined by the researcher. From this aspect, the method of this research is criterion sampling method from purposeful sampling methods. This criterions; (i) Choosing teachers who educate their students from 5th grade to 8th grade (ii) Choosing students whose grade point averages are middle or high the previous year. 3 of the teachers were women; in students' group 11 of them were boys and 14 of them were girls. In this study, qualitative research method was used in collecting, analyzing and interpreting the data. The data of interviews done with teachers and students, were gathered with clinical interviews. 8 open ended questions which includes the subcomponents of geometric habits of mind were asked to the teachers and students. The data which were acquired during the research process, were analyized in the basis of the questions and each question was investigated according to the components of geometric habits of mind. The data were investigated with content analysis method. At the end of the research, it has been observed that the students like and solve the questions easily which require four operations while their interest decreases in questions which require generalization and discovering. Furthermore, it has been observed that the number of the participants who solved the questions which require generalization and discovering decreases. In addition, it was seen that students followed the way that their teachers showed and due to this there were some classifications among the findings of the students.Keywords: Geometric habits of mind, geometric thinking, geometry problems. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul matematik öğretmenlerinin zihnin geometrik alışkanlıklarının belirlenmesi ve derslerine yansıması | |
dc.title.alternative | Determination of secondary school mathematics teachers' geometric habits of mind and its reflection mathematics courses | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-07-19 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Mental talents | |
dc.subject.ytm | Mind | |
dc.subject.ytm | Geometry teaching | |
dc.subject.ytm | Geometry | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | Information usage habits | |
dc.identifier.yokid | 10153603 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 486433 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bilim Dalı |