Show simple item record

dc.contributor.advisorAktepe, Eyyup
dc.contributor.authorÇağiran Kendirli, Hülya
dc.date.accessioned2021-05-05T08:45:47Z
dc.date.available2021-05-05T08:45:47Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/569072
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, üretim sanayisinde faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmelerin yenilikçilik davranışlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve yenilikçilik davranışlarının işletmelerin rekabetçi tutumlarına etkilerinin analiz edilmesidir. Bu amaç çerçevesinde araştırmanın ana kütlesi, Çorum üretim sanayisinde faaliyet gösteren 520 adet küçük ve orta ölçekli işletmeyi kapsamaktadır. İşletmelerin yenilikçilik davranışlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve sınıflandırılması amacıyla faktör yöntemi kullanılmıştır.Faktör analizi sonucunda işletmelerin yenilik davranışlarını etkileyen faktörler; yöneticilerin yenilikçiliğe ilişkin algıları, yöneticilerin ve işletmelerin demografik özellikleri olarak belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca, yenilikçilik davranışını etkileyen faktörlerin rekabet performansıyla ilişkisi ve işletme yöneticilerinin yeniliğe ilişkin algılarının yenilikçilik davranışıyla ilişkisi ki-kare analiz yöntemiyle test edilmiş ve aralarında genel olarak ilişki olduğu belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler1.Küçük ve Orta Ölçekli İşletme(KOBİ)2.Yenilik3.Ar-Ge4.Patent5.Rekabetçi İşletme
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the factors affecting the innovative behaviors of small and medium size enterprises that take part in manufacturing industry and to designate the roles of these factors for classifying the enterprises according to their innovative performance dimensions. Within the frame of this aim the main part of this research consists of 520 SMEs in Çorum Manufacturing Industry. Factor Analysis Methods have been used to discover the factors affecting the innovative behaviors of enterprises and classifying these factors also.As a result of Factor Analysis, the factors that affect the innovative behavior of enterprises have been stated as the managers? perception of the benefits of innovation, business and demographic characteristics of SMEs and the perception of demographic characteristics of managers. In this study it is also stated that by using the Chi Square Analysis the relationship between the factors innovativeness behavior and the competitiveness of SMEs. And have been tested and seen that they have generally have a relationship between them.Key Words1.Small and Medium Size Enterprises(SME)2.Innovation3.Research and Developing4.Patent5.Competitor Enterprisesen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleİşletmelerde rekabet tekniği olarak yenilik ve Çorum`daki KOBİ`lerde bir uygulama çalışması
dc.title.alternativeInnovation is a competitor technique in enterprises and an application in Çorum small and medium size enterprises
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmInnovation
dc.identifier.yokid335121
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid235410
dc.description.pages247
dc.publisher.disciplineİşletme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess