Show simple item record

dc.contributor.advisorTanrıbilir, Feriha Bilge
dc.contributor.authorErcan, Melis
dc.date.accessioned2021-05-05T08:40:25Z
dc.date.available2021-05-05T08:40:25Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/567588
dc.description.abstractUyuşmazlıklar insan ilişkilerinin kaçınılmaz bir sonucudur. Gelişen teknoloji karşında uyuşmazlıklar elektronik ortamda gerçekleşmeye başlamıştır. Elektronik ortamda meydana gelen uyuşmazlıkları çözüme kavuşturmada geleneksel uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin yetersiz kalmaya başlamasıyla dünyada yeni bir arayış başlamıştır. Uyuşmazlıkların Online Çözüm Yöntemleri online ortamda veya online ortam dışında meydana gelen uyuşmazlıkları yine online ortamda çözmek için geliştirilen bir sistemdir.Yukarıda değinilen gelişmeler çerçevesinde iki bölümden oluşan tezimizin ilk bölümünde, Uyuşmazlıkların Online Çözüm Yollarına İlişkin Temel Meseleler ve Genel Açıklamalar başlığı altında, elektronik ticaret ve alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemleri hakkında genel bilgilere yer verildikten sonra uyuşmazlıkların online çözüm yöntemlerine ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Elektronik ticaret hakkında açıklama yapılırken elektronik ticaretin tanımına, taraflarına ve türlerine ilişkin bilgiler verilmiş ve elektronik ticaret sırasında karşılaşılan sorunlar ele alınmıştır. Alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemine ilişkin açıklamalarda ise, alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemi kavramına, çeşitlerine ve alternatif uyuşmazlık çözüm yönteminin devlet yargısı ile olan ilişkisine yer verilmiştir. Uyuşmazlıkların Online Çözüm Yöntemleri başlığı altında ise, uyuşmazlıkların online çözüm yöntemlerine ilişkin genel bir bilgi verildikten sonra online uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin tarihçesi incelenmiştir. Tarihçeye ilişkin bilgileri, Uyuşmazlıkların Online Çözüm Yöntemlerinin Olumlu ve Olumsuz Yönleri ile Uyuşmazlıkların Online Çözüm Yöntemleri Alanında Yapılan Muhtelif Çalışmalara ilişkin bilgiler takip etmektedir. Söz konusu çalışmalarda, Uyuşmazlıkların Online Çözüm Yöntemlerine ilişkin olarak tartışılan konular üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda Milletlerarası Ticaret Odası, Elektronik Toplumda Küresel İş Diyalogu, İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Örgütü, Online Tüketici Uyuşmazlık Çözümü, Avrupa Yargı Dışı Ağı, Federal Ticaret Komisyonu, Amerikan Barosu Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Komitesi, Cenevre Üniversitesi Online Uyuşmazlıkları Çözüm Uzman Semineri inceleme konusu yapılmıştır.Tezimizin ikinci bölümünde, uyuşmazlıkların online çözüm süreçleri inceleme konusu yapılmıştır. Bu kapsamda, uyuşmazlıkların online çözüm yöntemleri, online müzakere, online arabuluculuk ve online tahkim olarak üç ayrı sınıfta incelenmiştir. Online müzakere, otomatik müzakere ve destekle müzakere olmak üzere iki ayrı alt başlıkta incelenmiştir. Otomatik müzakerenin tanımı yapıtlıktan sonra bu müzakere türüne örnek olan Cybersettle ve Smartsettle sistemleri incelenmiştir. Destekle müzakere başlığı altında ise bu müzakere türü tanımlanmış; SquareTrade sistemi ve süreçleri hakkında bilgi verilmiştir. Online Arabuluculuk hakkında kısa bir açıklama yapıldıktan sonra online tahkim inceleme konusu yapılmış olup Alan Adı Uyuşmazlıklarının İnternet Sayılar ve İsimler Tahsis Birliği Tarafından Tahkim Usulü ile Çözümlenmesi yöntemi incelenmiştir.Anahtar Sözcükler1. Online Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri (ODR)2. İnternet ve Uyuşmazlıklar3. Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri (ADR)4. Elektronik Ticaret5. Tüketici Uyuşmazlıklar ve ODR
dc.description.abstractDisputes are an inevitable result of human relationships. With the advancing technology disputes have started to be experienced in electronic environment. Since the traditional dispute resolution methods have become insufficient for those in the electronic environment, a new search has started in the world. `Online Dispute Resolution Methods` is a system developed to resolve the disputes occurring in the electronic environment or outside in the electronic environment.The first section of our thesis that consists of two sections within the framework of the aforesaid developments includes general information on electronic trade and alternative dispute resolution methods under the title Key Issues and General Explanations on Online Dispute Resolution Methods and additional remarks in regard to online dispute resolution methods. While providing explanations on electronic trade, information on the definition of electronic trade, its parties and types is given and then the problems encountered during electronic trade are discussed. On the other hand, remarks on alternative dispute resolution method include the concept of alternative dispute resolution method, its types and its relation with governmental jurisdiction. Under the title Online Dispute Resolution Methods, after providing general information on online dispute resolution methods, the history of online dispute resolution methods is reviewed. Following the information on the history, the positive and negative aspects of Online Dispute Resolution Methods are explained and various studies conducted on Online Dispute Resolution Methods are discussed and also the debated issues related to Online Dispute Resolution Methods in these studies are emphasized. Within this scope, the International Chamber of Commerce, Global Business Dialogue on e-Commerce, Organization for Economic Cooperation and Development, Electronic Consumer Dispute Resolution, The European Consumer Center Network, Federal Trade Commission, the American Bar Alternative Dispute Resolution Committee, and University of Geneva Online Dispute Resolution Expert Seminar are subject of investigation.In the second section of our thesis, the online dispute resolution processes are investigated. Within this scope, the online dispute resolution methods are investigated in three classes; online negotiation, online mediation, and online arbitration. Online negotiation is examined in two subtitles; automatic negotiation and negotiation with support. Following the definition of the automatic negotiation, the Cybersettle and Smartsettle systems, that are examples for this negotiation type, are examined. Under the title negotiation with support, following definition of this type of negotiation, information on the system SquareTrade and its processes is provided. After a brief explanation on Online Mediation, online arbitration is investigated and the method of Resolution of Domain Name Disputes by the Internet Corporation of Assigned Numbers and Names through Arbitration is discussed.Key Words1. Online Disputes Resolutions (ODR)2. Internet and Disputes3. Alternative Disputes Resolutions (ADR)4. Electronic Commerce5. Consumer Disputes and ODRen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.titleUyuşmazlıkların online çözüm yöntemleri
dc.title.alternativeOnline disputes resolutions
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Hukuk Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmConflict resolution
dc.subject.ytmElectronic complaint
dc.subject.ytmElectronic commerce
dc.subject.ytmElectronics
dc.subject.ytmOnline systems
dc.subject.ytmConsumer questions
dc.subject.ytmConsumers
dc.subject.ytmIncompatibility
dc.identifier.yokid447427
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid324954
dc.description.pages155
dc.publisher.disciplineDevletler Özel Hukuku Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess