Show simple item record

dc.contributor.advisorAlkıbay, Sanem
dc.contributor.authorSanci, Tuğçe
dc.date.accessioned2021-05-05T08:31:27Z
dc.date.available2021-05-05T08:31:27Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/565179
dc.description.abstractDinamik ve tahmin edilemeyen uluslararası ticaret ortamı, işletmelerin hayatlarını sürdürmelerini zorlaştırmaktadır. Bu dinamik ve tahmin edilemeyen uluslararası ticaret ortamına uyum sağlamak ve hayatta kalmak için işletmelerin rekabet istihbarat faaliyetleri yürütmeleri gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı uluslararası tutundurma stratejilerinin ihracat performansı üzerindeki etkisinin rekabet istihbaratı tarafından nasıl düzenlendiğini araştırmaktır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, tanımlayıcı araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ilinde faaliyet gösteren 356 ihracatçı işletme oluşturmaktadır. Bu 356 ihracatçı işletme, sistematik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmada kurulan model ve hipotezler, uygulanan korelasyon analizi, doğrusal regresyon analizi ve hiyerarşik regresyon analizi ile incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, uluslararası tutundurma stratejileri ihracat performansını etkilemektedir. Araştırma sonuçları aynı zamanda uluslararası tutundurma stratejileri ile ihracat performansı arasındaki ilişkide rekabet istihbaratının düzenleyici etkisini de ortaya koymuştur. Bu bakımdan, rekabet istihbaratının, uluslararası tutundurma stratejilerinin belirlenmesinde kullanılmasının, işletmelere yüksek ihracat performansı sağlayacağı söylenebilir. İhracat performansı işletmelerin uluslararası pazarlardaki başarı düzeylerini tespit etmeleri için önemli bir göstergedir. Dolayısıyla rekabet istihbaratı, işletmelerin uluslararası pazarlarda rekabet avantajı oluşturmakta başvuracağı araçlardan biridir. Çalışmanın bu yönü ile ilgili yazına ve işletmelerin karar mekanizmalarına katkı sağlaması beklenmektedir
dc.description.abstractDynamic and unpredictable international trade environment makes it difficult for firms to survive. In order to adapt and survive this kind of international trade environment, firms must carry out competitive intelligence activities. The purpose of this study is to investigate how the effect of international promotion strategies on export performance can be moderated by the factor of competitive intelligence. In accordance with the purpose of this study, descriptive research methods were used. The sample of the study consists of 356 exporting firms operating in Ankara. These 356 exporting firms were determined with the systematic sampling method. The proposed model and hypotheses were analyzed by using correlation analysis, linear regression analysis, and hierarchical regression analysis. The findings of the study showed that international promotion strategies influence export performance. The findings also revealed that the moderator role of competitive intelligence between international promotion strategies and export performance. In this regard, to make an inference, the use of competitive intelligence in the determination of international promotion strategies may provide high export performance for firms. Export performance is a significant indicator for any firm to analyze its level of international success in the international market. Therefore, competitive intelligence is one of the tools that firms apply to create a competitive advantage in international markets. It is expected that the current study contributes to regarding literature and decision making mechanisms of firms from this perspective.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleUluslarası tutundurma stratejileri ile ihracat performansı arasındaki ilişkide rekabet istihbaratının düzenleyici rolü
dc.title.alternativeThe moderating role of competitive intelligence on the relationship between international promotion strategies and export performance
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-28
dc.contributor.departmentUluslararası Ticaret Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPromotion policies
dc.subject.ytmPromotion activities
dc.subject.ytmSales promotion
dc.subject.ytmInternational trade
dc.subject.ytmExport
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmPerformance evaluation
dc.subject.ytmCompetition
dc.subject.ytmIntelligence
dc.subject.ytmCompetitive intelligence
dc.identifier.yokid10244967
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid548324
dc.description.pages143
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess