12 Eylül 1980`e giden süreçte Türkiye`de iç güvenlikte karşılaşılan sorunlar ve bunları çözmeye yönelik uygulamalar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireylerin yaşamlarını sürdürebilmeleri için bir araya gelerek oluşturdukları örgütsel yapı olan devletin temel işlevlerinden biri de toplumun güvenliğini sağlama görevidir. Tarihsel süreç içerisinde baktığımızda da tarihin ilk dönemlerinden bu yana devlet denilen yapının sorumluluklarının başında ülkesinin dışa ve içe karşı olan savunmasını üstlenmesi gelmektedir. Bu bağlamda devletler halkın huzur ve güvenliğinin sağlanması için bir güç oluşturmuşlardır. Başlangıçta askeri örgütlenme olan bu güç zaman içerisinde iş bölümü ve uzmanlaşma gereği neticesinde askeri örgütlenmeden bağımsız olarak iç güvenlik ile yetkilendirilmiş örgütler ortaya çıkmıştır. 1970?li yıllarda Türk siyasetinde yaşanan bölünmüşlük ülkeyi koalisyon hükümetlerine mahkûm etmiştir. Koalisyon hükümetleri, toplumdaki kamplaşmalar, siyasi partiler arasındaki çatışmalar siyasi istikrarsızlığı arttırmıştır. Öte yandan ekonomik bunalımlar, toplumda yaşanan değişim ve artan terör olayları bir askeri müdahaleyi gündeme getirmiştir. 12 Eylül 1980?de Türk Silahlı Kuvvetleri önlenemeyen terör faaliyetlerini, siyasilerin basiretsiz yönetimini ve milli birliğin bozulduğunu gerekçe göstererek yönetime el koymuştur. Yaklaşık üç yıl demokrasiye ara verilmiş, ancak 1983 genel seçimleriyle normalleşme sürecine girilmiştir. 12 Eylül müdahalesi öncesinde iç güvenlik bağlamında karşılaşılan sorunların çözümüne ilişkin sıkıyönetim ilan edilmesi tartışmaları yaşanmış ve TBMM?de yapılan görüşmelerin ardından 26 Aralık 1978 tarihinde 13 ilde sıkıyönetim ilan edilmiştir. Sıkıyönetim ilan edildikten sonra yaşanan terör olaylarında bir azalma görülse de bu tek başına yeterli olmamıştır. Türk Silahlı Kuvvetlerine göre gerekli yasal düzenlemelerin yapılamaması sıkıyönetim uygulamasındaki başarısızlığın temel nedenlerinden biridir. Anahtar Kelimeler: Güvenlik, İç Güvenlik, 12 Eylül 1980 Askeri Müdahalesi. One of the main function of state which is a organizational structure built by community to maintain their lives is to secure public?s security. As we look at the history since the early ages one of the main responsibilities of state is to protect their country from internal and external threats. In this context states constitute a power to provide security and peace. This power which is a military organization at first become a organization which is authorized by internal security seperately from military organization as a result of time, division of labor and specialization. The disunity of Turkish policicy in 1970?s led the country to coalition governments. Coalition governemnts and conflicts between political parties raise political unstability. On the other hand econamical crises, changes in society and increases in terrorism activities have brought forward military intervention. In 12 September 1980 Turkish Armed Forces staged a coup putting forward terrorism activities, unsuccessul management of politicians and breaking down of national unity. For three years Turkish Armed Forces gave a break for political activities till 1983. Prior to the intervention of September 12 there were discussions for martial law to solve the problems in internal security and after the discussions with Grand National Assembly of Turkey martial law anounced in 13 cities in 26 December 1978. Although martial law declared there were no a reduction in terrorist acts. According to the Turkish Armed Forces one of the main reasons for the failure is insufficient the legal arrangements.Key Words: Security, Inner Security, The 12 Semtember 1980 Turkish Coup d?etat
Collections