Bazı Avrupa Birliği ülkeleri eğitim denetimi sistemlerinin Türkiye`deki okul yöneticileri tarafından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma ile ilköğretim ve orta öğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin Avrupa Birliği'ne üye ülkelerden Fransa, İngiltere ve Almanya'nın eğitim denetimi sistemlerine ilişkin görüşleri doğrultusunda üyelik sürecinde olan ülkemizin birliğe uyum çalışmalarına katkıda bulunulması amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Çalışma evrenini Kırıkkale il merkezinde görev yapmakta olan 180 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada ihtiyaç duyulan, katılımcılara ait `Kişisel Bilgiler` ile ilköğretim ve orta öğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin `Fransa`, `İngiltere` ve `Almanya` eğitim denetimi sistemlerinin yapı ve işleyişine ilişkin görüşlerine ait veriler, dört bölümden oluşan ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş bir bilgi toplama formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda toplanan verilerin çözümlenmesinde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (3c), standart sapma (ss), t-testi ve scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyledir: Fransa ve İngiltere eğitim denetimi sistemlerinin yapı ve işleyişi ile ilgili olarak sunulan maddelere ilköğretim ve orta öğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerince verilen yanıtların tamamı değerlendirildiğinde yöneticilerin görüşlerinin `katılıyorum` kategorisinde yer aldığı, Almanya eğitim denetimi sisteminin yapı ve işleyişi ile ilgili maddelere verdikleri yanıtların ise `kesinlikle katılıyorum` kategorisinde bulunduğu görülmektedir. Bu sonuca göre, yöneticilerin Fransa, İngiltere ve Almanya eğitim denetimi sistemlerinin yapısı ve işleyişi ile ilgili sunulan maddelere katıldıkları anlaşılmaktadır. Bilgi toplama formunu yanıtlayan okul yöneticilerinin ilköğretim veya orta öğretim kurumu yöneticisi olmalarının ve bulundukları kurumlarda müdür yada müdür yardımcısı görevlerinde bulunmalarının Fransa ve İngiltere eğitim denetimi sistemlerine ilişkin görüşleri üzerinde anlamlı bir etkisi tespit edilmemiştir. Almanya eğitim denetimi sistemi ile ilgili görüşlerinde ise, görev yapılan öğretim kurumuna göre değişiklik olmamasına rağmen, okulda imüdür ya da müdür yardımcısı görevlerinde bulunmalarına göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin Fransa, İngiltere ve Almanya eğitim denetimi sistemlerinin yapısı ve işleyişi ile ilgili görüşleri arasında bir takım farklılıklar bulunsa da genel bir değerlendirme yapıldığında, yöneticilerin eğitim fakültesi veya başka bir yüksek öğretim kurumundan mezun olmalarının Fransa ve Almanya eğitim denetimi sistemleri üzerine yaptıkları değerlendirmelere anlamlı bir etkisi tespit edilmemiştir. Ancak, mezun olunan okul değişkeninin yöneticilerin İngiltere eğitim denetimi sistemine ilişkin görüşleri üzerinde etkili olduğu anlaşılmıştır. Yöneticilerin idarecilikteki hizmet sürelerinin ya da toplam hizmet sürelerinin Fransa, İngiltere ve Almanya eğitim denetimi sistemlerinin yapı ve işleyişine dair düşüncelerini etkilemediği, aynı zamanda mesleki kıdemlerinin görüşlerinde herhangi bir farklılık meydana getirmediği görülmüştür. II ABSTRACT This study aims to determine what the attitudes of the primary and secondary school administrators are towards the inspection system in education of the Member States of the European Union and to contribute to the efforts for the adaptation process of our country which is supposed to become a member of the Union in the near future. General survey type has been used for the research. The target population of the study consisted of 180 primary and secondary school administrators who work in the city centre of Kırıkkale. The necessary data was gathered through a questionnaire which has four parts including a `Personal Information` part which provides the information for the school administrators who participated to the research by answering the questionnaire and the administrators' attitudes towards the educational inspection system of `France`, `England` and `Germany`, respectively. The questionnaire was developed by the researcher. To analyse the data collected in connection with the aim of the study, some statistical techniques were used such as; frequency, percentage, arithmetic average, standard deviation, t test and scheffe test. The findings of the study are as the following: As the primary and secondary school administrators answers to the statements related to the form and function of the educational inspection systems of France and England were analysed, their attitudes were placed in the category named as `Agree`; the attitudes towards the educational inspection system of Germany were placed in the category named as `Strongly Agree`. According to these results, we may come to understand that the primary and secondary school administrators agree with the given statements related to the form and function of the educational inspection systems of France, England and Germany. Working at a primary or a secondary school and being principal or assistant principal at the institutions they work do not have a meaningful influence pn the attitudes of the ones answering the questionnaire towards the structure and function of educational inspection systems of France and IIIEngland. Although there is no opposition on the base of working at primary or secondary school in terms of the attitudes towards the educational inspection system of Germany, some meaningful differences were found in relation to being a manager or assistant manager. Even if there are some minor dissimilarity between the managers' opinions about the structure and function of educational inspection systems of France, England and Germany, graduating from education faculty or other faculties does not effect the attitudes towards the structure and function of educational inspection systems of France and Germany. However, it was understood that the faculties from which the managers graduated have some effects on the managers' views on the structure and function of educational inspection system of England. It might be stated that managers' seniority in management and their seniority in total years of service have no effects on their attitudes towards the structures and functions of the educational systems of France, England and Germany. IV
Collections