Ortaöğretim müfredat programı ile üniversiteye giriş sınavlarındaki Türkçe sorularının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yükseköğretim programlarına öğrenci yerleştirmek amacı ile yapılan Öğrenci SeçmeSınavlarında, 180 dakikalık sürede 180 soruluk bir test uygulanmaktadır.Sınavda çıkan sorular; bilgi soruları, kavram soruları, analiz soruları, sentez soruları,yorumlama ve değerlendirme soruları gibi kategorilerde hazırlanmaktadır.Ülkemizde her yıl üniversiteye giriş sınavlarına katılanların oranlarındaki hızlı artışve üniversite öğrenci kontenjanlarının aynı paralelde artırılamaması, sınavı çetin bir yarışhâline getirmektedir.Üniversite kapısındaki bu yığılma, zaman zaman ÖSS sınav sistemini veortaöğretimdeki uygulamaları tartışma gündemine getirmektedir.Sınavlarda çıkan soruların, ortaöğretim müfredatında yer alan konulardan seçilmesigerektiği hâlde, müfredatta yer alan bazı konuların sınav kapsamında olmadığını, sınavkapsamında yer alan bazı soruların da müfredatta yer almadığı gözlemlenmektedir.Bu çalışmada, ortaöğretim kurumlarında Türk Dili ve Edebiyatı dersi müfredatprogramları (1957 ve 1991-1992 Programları) ile üniversite sınavlarında çıkan Türkçesorularının birbirine uyumu incelenmiş, bu noktada resmû ortaöğretim kurumlarında ve özeldershanelerde görev yapan Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin bu konudaki görüşlerinede hazırlanan anket yardımıyla ulaşılmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda toplanmasıgereken bilgilerin elde edilebilmesi için ayrıntılı bir literatür taraması ve saha araştırmasıyapılmıştır. Literatür taramasında MEB'e bağlı Talim ve Terbiye Kurulu onaylı Türk Dili veEdebiyatı dersi müfredat programları incelenmiş, Üniversite sınavlarında çıkmış (1982-2004)ÖSS ve ÖYS Türkçe soruları ele alınarak yıllara ve konulara göre sınıflandırılmıştır.Türkçe'nin hangi konularından ne oranda soru sorulduğu tespit edilmiş ve müfredatprogramlarıyla uygunluğu araştırılmıştır.Çalışmanın saha araştırması kısmında tarama (Survey) yöntemi kullanılmış olup;çalışma evreni Türkiye, örneklem grubu is Kırıkkale ve Ankara'da görev yapan Türk Dili veEdebiyatı öğretmenleri olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizi için, SPSS forwindows paket programından yararlanılmış ve frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standartsapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.Elde edilen bilgiler ışığında genel olarak şu sonuçlara ulaşılmıştır:1. Üniversite sınavlarında çıkmış olan Türkçe sorularının müfredatprogramında yer alan Türkçe derslerinin konularına ve yıllara göredağılımında düzensizlikler görülmüştür.2. Türkçe derslerinin haftalık ders saatleri ile üniversite sınavlarında yeralma oranlarının eşit olmadığı belirlenmiştir.3. Üniversiteye giriş sınav sisteminin değişmesi ile Türkçe sorularıkapsamından çıkarılan Edebiyat sorularının yeniden sınav kapsamınaalınması istenmiştir.4. Üniversiteye giriş sınavında Dil Bilgisi sorularının sayıları artırılaraköğrencinin ana diline olan hâkimiyetinin ölçülmesi istenmiştir.5. Üniversiteye giriş sınavında Türkçe sorularının içeriğinin yenidendüzenlenmesi hususu belirtilmiştir.Bu bulgular ışığında, üniversiteye giriş sınavında adaylara yöneltilen soruların,ortaöğretim kurumlarında verilen eğitimden bağımsız değil de ortaöğretimde verilenTürk Dilive Edebiyatı ders programına paralel hazırlanması gerektiği bir öneri olarak sunulmuştur. In this study, Turkish curricula in secondary schools were compared with Turkishqestions in University Entrance Exams. In order to get necessary information, according to thepurpose of the study literature was reviewed in detail. Turkish curricula approved by Councilof Training and Education under Ministery of National Education were examined in theliterature review. Turkish qestions in the University Entrance Exams (1982-2004) wereexamined and categorized by years and subjects. Turkish qestions asked from which subjectin what ratio were indicated and appropriateness of curricula was searched.For this study, the Survey type is used, and population of the study consist of 100literatüre teacherswoking at 50 high scools inthe city center of Kırıkkale in 2004-2005academic year. İn order oo analyze the data SPSS for Windows package programme wasmade use of and frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test, one sidedvariance analysis were used.In the lights of findings, following results were obtained:Turkish qestions in the University Entrance Exams were not consistent with thecontent of Turkish curricula and distribution of Turkish questions according to years.It was indicated that the ratio of weekly hours of Turkish course and the ratio ofTurkish questions in the University Entrance Exams were not equal.Most of Turkish questions in the University Entrance Exams between 1982-2004,especially in the last seven years, assess understanding and interpretation of reading.Paragraph questions among Turkish questions in the University Entrance Exams constitudesignificant portion.
Collections