Kamu alımlarında idari denetim
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kamu alımlarında sözleşmenin karşı tarafının belirlenmesine ilişkin usul veesaslar; konunun karmaşıklığı ve beşeri faktörlerden kaynaklanan sıkıntılar sebebiyleöteden beri önemli bir iç hukuk meselesi olarak kabul edilmekteyken, dünya ticaretininküreselleşmesi sonrasında uluslararası düzenlemelere de konu olmaya başlamıştır.Son yıllarda Türkiye'de özellikle kamu alımlarında görülen yolsuzluklarınönüne geçilebilmesi amacıyla uluslararası düzenlemeler paralelinde kamu maliyönetiminde yapılan yeniliklerden ilki, hiç kuşkusuz beraberinde bir çok yeniliği getirenKamu İhale Kanunu olmuştur. Bu sebeple çalışmanın ilk bölümü, ulusal ve uluslararasıdüzenlemeler ekseninde kamu alımlarının gelişim seyrine ve Kamu İhale Kanunuylabenimsenen kamu alım rejimine ayrılmıştır.Kamu İhale Kanunuyla, tüm kamu kurumları tarafından yapılan kamu alımlarınailişkin usul ve esaslar tek bir çerçeveye bağlanmış, bunun yanında sözleşme öncesidönemdeki idari işlemlerin hukuka uygunluğunun sağlanması için de iki aşamalı birdenetim mekanizması kurulmuştur.Çalışmanın son bölümünde, Türk mevzuat tekniğine yabancı sayılabilecek biranlayışla hazırlanan Kamu İhale Kanununda düzenleme konusu yapılan denetimmekanizmasının hukuki niteliği; kapsamı ve sınırları yanında uygulamaya ve yargıyayansıyan boyutuyla birlikte değerlendirildikten sonra Danıştay'ın konu ile ilgili tutumuda yargı kararları incelenerek tespit edilmeye çalışılmıştır. Diğer taraftan henüz çok yenibir disiplin olması sebebiyle denetim mekanizmasının uygulamasında yaşanan bazısıkıntılara da, karşılaştırmalı idare hukuku bağlamında yapılan değerlendirmelerneticesinde bir takım çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. The principles and procedures concerning to determination of other party of thecontract in public procurements; that had been accepted as an important domestic lawissue for a long time due to difficulties aroused from human factors and complexity ofthe subject, have also started to become a topic in international regulations afterglobalization of the world trade.Public Procurement Law that brought lots of changes along with have definitelybeen the first of the changes of executed public fiscal administration with parallel tointernational regulations in order to be able to prevent corruptions especially in publicprocurements in Turkey in recent years. For this reason, first part of this study has beenopened up the development of public procurements within the framework of nationaland international regulations and public procurement regime adopted by PublicProcurement Law.With Public Procurement Law; the principles and procedures regarding to publicprocurements are made by all public institutions connected to one framework, besides,two-tier administrative supervision mechanism has been set up in order to provideconformity with the law of those administrative operations before the period of contract.In last part of the study, legal characteristic of supervision mechanism thatperformed arrangement matter in Public Procurement Law which prepared unfamiliarunderstanding of Turkish legislation technics; has tried to ascertain with analysingverdict decision of Council of State?s way of behaving regarding issue after togetherevaluation of reflection to the verdict of jury and implementation alongside scope andborders. On the other hand, as a result of assesments performed in context ofcomparative administrative law, certain solution suggestions have been able to be triedto bring to some difficulties which are occurred at the implementation of supervisionmechanism due to its being very new discipline.
Collections