Cumhuriyet dönemi (1920-1950) Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye, 18. yüzyıldan günümüze değin süregelen evrensel kültüre uyumsürecinde; dünya görüşünü, tüm kurumlarını ve dolayısıyla eğitim sisteminidüzenlemeye çalışırken birtakım kültürel çatışmalar yaşamıştır ve yaşamaktadır.Modern Türk Devleti'nin doğuşunu simgeleyen Cumhuriyet Dönemi, 1920-1950yılları arası süreçte -makro sistemin tüm kurumlarını ve dolayısıyla eğitimfelsefesini temeline aldığı ideolojik ve bilimsel anlayışlar doğrultusundadüzenlemesi nedeniyle- bu kültürel çatışmalara sistemli çözümler araması yönündenkendi içinde önemli tutarlılık örnekleri sunmasının yanı sıra, günümüze kadar geleneğitim sorunlarının çelişkilerini de içinde barındırması bakımından Türk eğitimtarihinde özgün ve bir o kadar da tartışmalı bir dönemdir. Cumhuriyet Dönemi TürkEğitim Sisteminin Felsefi Temelleri konulu bu araştırma ile, her ne kadar 1920-1950yılları arası süreçte Türk Eğitim Sisteminin temeline aldığı felsefi anlayışlar ortayakonulmaya çalışıldıysa da, elde edilen bulgular günümüze kadar gelen bazı eğitimsorunlarının kaynağına işaret etmesi bakımından, günümüz sorunlarının çözümü içinde dayanak teşkil edecek genel önermeleri içermektedir. Ayrıca araştırmada,Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitim Sisteminin uzun bir sürecin sonucu olarak ortayaçıkması nedeniyle, Türk eğitim tarihi; Tanzimat (1839)'a kadar, Tanzimat'tanCumhuriyet (1920)'e kadar ve Cumhuriyet (1920-1950)'ten sonra olmak üzere üçdönemde incelendi. Bu dönemlere ait belirli eğitim anlayışlarının ve politikalarınınirdelenmesi, eğitim sisteminin bugünkü kaynakları ile mevcut eğitim ve öğretimsorunları arasındaki ilişkinin de daha yakından görülmesini ve bu durumun bütünlükiçinde değerlendirilmesini olanaklı kılacaktır. Betimsel bir araştırma yöntemiyle elealınan bu çalışmada, bulgulara, literatürde ulaşılabilen eserler ve kaynaklarincelenerek ulaşıldı. Turkey, in the process of adapting to universal culture continuing from 18.century till the present day has been surviving some cultural conflicts whileorganizing its world-view, its institutions and therefore its education system. TheRepublic Period, which symbolizes the birth of the modern Turkish State, the timebetween 1920 and 1950, -as it has organized all the institutions of the macro systemand therefore its education philosophy throughout ideological and scientific viewsforming its basis- is a specific and disputatious period in the Turkish EducationHistory because it includes the conflicts of educational matters besides presentingimportant coherence samples by looking for systematic solutions to these culturalconflicts. Although in this The Philosophical Basis of Turkish Education System inThe Republic Period titled thesis, it is tried to work out the philosophicalcomprehensions taken place in the basis of Turkish Education System between 1920and 1950, the findings achieved contains general proposals which can be helpful tosolve the current matters by indicating the sources of some educational problemscoming to present time. Moreover, in this thesis, because the Republic PeriodTurkish Education System came into being as a result of a long process, the historyof Turkish Education is examined in three separate periods: Until Tanzimat (1839),From Tanzimat to Turkish Republic (1920) and the Republic Period (1920-1950).Examining of specific education comprehensions and policies of these three periodswill enable to see the relation between the current education and instructionproblems and sources of current education system nearly and to assess thisproblematic completely. In this thesis which is prepared by means of descriptiveresearch method, the findings were achieved by examining the works and booksobtainable in the literature.
Collections