İlköğretim okul yöneticilerinin tanımlanmış görevleri için zaman kullanma biçemleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okuluyöneticilerinin tanımlanmış görevleri için kullandıkları zamanı saptamak,yapacakları planlamada zaman faktörünü etkin kullanmalarını sağlamaya yönelikönerilerde bulunmaktır.Araştırma betimsel bir çalışmadır. 2005-2006 öğretim yılında Amasya iliMerzifon, Suluova, Gümüşhacıköy, Hamamözü ilçelerinde görev yapmakta olan138 ilköğretim okulu yöneticisi araştırma evrenini oluşturmuştur. Sayı fazlaolmadığından ayrıca örneklem alınmamıştır.Araştırma verileri anket yolu ile toplanmıştır. Anket iki bölümdenoluşmaktadır. Birinci bölümde okul yöneticilerinin kişisel özelliklerine ait 3 soru,ikinci bölümde ise ilköğretim okul yöneticilerine 2508 sayılı Tebliğler Dergisindeverilen 66 maddelik tanımlanmış görevler içinden seçilen 55 maddeliktanımlanmış görev sorusu bulunmaktadır. Ayrıca deneklerin tanımlanmış bugörevleri daha önce herhangi bir kaynakta görüp görmediklerini içeren bir soruyada yer verilmiştir.Veriler bilgisayar ortamında, SPSS (Statistical Package For SocialScience) istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerdeyüzdeler ve frekans dağılımları, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi,varyans analizi ve önemli farkları test etmek için TUKEY çoklu karşılaştırma testi(multiple comparison) gibi istatistikler ve istatistik teknikleri kullanılmıştır. Testişlemlerinde manidarlık düzeyi olarak .05 ve .01 düzeyi esas alınmıştır.İstatistiksel analizler sonucunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir:1- Araştırmaya katılan 117 okul yöneticisinden 39'u müdür, 47'si müdüryardımcısı ve 31'i müdür yetkili öğretmendir.İlköğretim okulu müdürü olan 39 yöneticiden 21'i, 1-10 yıllık yöneticilikkıdemine, diğerleri ise 11 yıl ve üzeri yöneticilik kıdemine sahiptir. 33 ilköğretimokulu müdürü A tipi okulda, diğerleri B tipi okulda görev yapmaktadır.İlköğretim okulu müdür yardımcısı olan 47 yöneticiden 34'ü, 1-10 yıllıkyöneticilik kıdemine, diğerleri ise 11 yıl ve üzeri yöneticilik kıdemine sahiptir. 42ilköğretim okulu müdür yardımcısı A tipi okulda, diğerleri B tipi okulda görevyapmaktadır.İlköğretim okulu müdür yetkili öğretmen olan 31 yöneticiden 23'ü, 1-5yıllık yöneticilik kıdemine, diğerleri 6 yıl ve üzeri yöneticilik kıdemine sahiptir.24 ilköğretim okulu müdür yetkili öğretmeni B tipi okulda, diğerleri ise C tipiokulda görev yapmaktadır.2- İlköğretim okulu yöneticilerinin genelde diğer bir ifade ile 55 adettanımlanmış görevleri ve işlev boyutunda yer alan tanımlanmış görevleriiçerisinde en fazla zamanı ?Diploma, tasdikname, öğrenci karnesi, öğrenimbelgesi, öğrenci kaydı, harcama kâğıtları, bordroları vb. evrakı onaylar.? göreviniyaparken, en az zamanı ?Görevlerin gereği gibi yapılmaması durumunda kanuniyetkisini kullanır.? görevini yaparken kullandıkları ortaya çıkmıştır.3- İlköğretim okulu yöneticilerinin yapı boyutunda; en fazla zamanı?Haftalık ders programı, günlük çalışma ve nöbet çizelgelerinin düzenlenmesinisağlar, onaylar ve uygulamaya koyar.? görevini yaparken, en az zamanı ?Okuluiçin vizyon ve misyon geliştirir.? görevini yaparken kullandıkları ortayaçıkmıştır.4- İlköğretim okulu yöneticilerinin süreç boyutunda; en fazla zamanı?Öğretmenlerden ders yılı başında yıllık plan alır, planları tasdik eder, uygulanıp,uygulanmadığını denetler.? görevini yaparken, en az zamanı ?Okulda çıkarılandergi, gazete ve duvar gazetesinin bütün yazılarında yönetici sorumluluk taşır.?görevini yaparken kullandıkları ortaya çıkmıştır.5- İlköğretim okulu yöneticilerinin boyutlar içerisinde en çok zamankullandığı boyutun işlev boyutu olduğu tespit edilmiştir.6- İlköğretim okullarında yönetici olarak görev yapan müdür, müdüryardımcısı, müdür yetkili öğretmenlerin ?yapı?, ?süreç?, ?işlev? boyutlarında vegenelde zaman kullanma biçemleri arasında anlamlı bir fark olduğu tespitedilmiştir. Farkın hangi görev durumundaki yöneticiden kaynaklandığını bulmakiçin yapılan test sonucunda ?yapı?, ?süreç?, ?işlev? boyutları ve genelde müdür vemüdür yardımcıları arasında anlamlı bir farkın olmadığı, müdür yetkiliöğretmenler ile müdürler arasında boyutlar ve genelde anlamlı bir farkın olduğutespit edilmiştir. Müdür yardımcıları ve müdür yetkili öğretmenler arasında yapıboyutu ve genelde anlamlı bir farkın olduğu; ?işlev? ve ?süreç? boyutlarında iseanlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir.Hem boyutlar da hem genelde tanımlanmış görevlere müdürler, müdüryetkili öğretmenlerden daha fazla zaman ayırmaktadırlar. Müdür yardımcıları iseyapı boyutu ve genelde tanımlanmış görevlere müdür yetkili öğretmenlerden dahafazla zaman ayırmaktadırlar.7- İlköğretim okulu yöneticilerinin yöneticilik kıdemine göre ?yapı?,?süreç?, ?işlev? boyutları ve genelde zaman kullanma biçemleri arasında anlamlıbir fark olmadığı tespit edilmiştir.8- İlköğretim okulu yöneticilerinin çalıştıkları okul tipine göre ?yapı?,?süreç?, ?işlev? boyutları ve genelde zaman kullanma biçemleri arasında anlamlıbir fark olduğu tespit edilmiştir. A tipi okul yöneticilerinin, B tipi okulyöneticilerine göre tanımlanmış görevlere daha çok zaman ayırmakta olduklarıhem boyutlarda hem de genelde ortaya çıkmıştır. The aim of this study is to find out how much time the primary schoolsmanagers use for their defined tasks and to recommend them about efficent use ofthe time for planning.The study is in survey type. The target population is consisted of 138primary school managers working in Merzifon, Suluova, Gümüşhacıköy,Hamamözü of Amasya city in 2005-2006 academic year. Sample is not needed asthe number of the managers is low.The data of the study was gathered through a questionnaire. Thequestionnaire is made up of two parts. In the first part, there are three questionsconcerning managers? personal details; in the second part, there are 55 itemswhich were selected from The Law Notification Magazine numbered 2508 relatedwith the managers? defined tasks. In addition to that, there is a question to see ifthey had seen those defined tasks in any documents before.The data analysis was done by using SPSS package program. In theanalysis, in order to test the ratio, frequency distribution, arithmetical mean,deviation, t test, variance analysis and important differences, the statisticaltechniques like TUKEY multiple comparison test were used. The significancelevel was taken as .05 and .01.The following result were obtaineted below, through statistical analysis:1- 39 of the 117 school managers involved in the research were principals,47 of them were assistant principals and 31 of them were teachers who wereauthorized as principals.21 of the 39 primary school principals had 1-10 years of managementexperience, and the others had eleven-year experience or more. 33 of the primaryschool principles were working at type A schools and the others were working attype B.34 of the 47 primary school principals assistants had 1-10 years ofmanagement experience and the others had eleven-year experience or more. 42 ofthe primary school assistant principals were working at type A schools and theothers were working at type B.23 of the 31 teachers who were authorized as primary school principalshad 1-5 years of management experience and the others had six-year experienceor more. 24 of the primary school assistant principals were working at type Bschools and the others were working at type C.2- It has been resulted in the research that among their 55 defined tasksand the defined tasks in the function dimension, primary school managers spendmost of their time for fullfiling the tasks below: ?Approving like diploma,certificate of attendance, student report, schooling license, student registration,expense documents, payrolls etc. and they spend the least time for performingtheir duty of ?They use their legal authority in case the tasks are not fulfilled?3- It has been resulted in the research that in the dimension of structure,primary school managers spend their most of their time for fullfiling the tasksbelow: ?They arrange, approve and put the weekly lesson programs, schedules ofdaily work and time tables of teachers on duty into effect?, and they spend theleast time for the duty ?They develop mission and vision for their schools?4- It has been resulted in the research that in the process of structure,primary school managers spend their most of their time for fullfiling the tasksbelow: ?They collect the annual plans of the teachers in the beginning of theeducation year and they approve these plans and supervise whether they areapplied?, and they spend the least time for performing their duty of ?They have aresponsibility for the magazines, newspapers, wallpapers and all the documents?.5- It is determined that the school managers spend most of their time forthe function dimension.6- It is determined that there is a meaningful differences among principals,assistant principals and teachers who were authorized as primary school principalsin the dimensions of `structure?, `process?, `function? and their general use oftime. The result of test applied for determining which manager group is the reasonfor the difference is that there is no meaningful difference in the dimensions of`structure?, `process?, `function? and generally no difference between theprincipals and the assistant principals. There is a meaningful difference for thestructure dimension and for general between the assistant principals and theteachers who were authorized as primary school principals; and no meaningfuldifference in the ?function? and ?process? dimensionsThe principals spend more time both for generally defined tasks and forthe dimensions than the teachers who were authorized as primary schoolprincipals. The assistant principals spend more time for structure dimension andgenerally defined tasks than the teachers who were authorized as primary schoolprincipals.7- It is determined that there is no meaningfull difference among theexperience of management in the dimension of ?structures, process, functionand their general use of time.8- It is determined that there is a meaningfull difference type of among theschools in dimension of ?structures, process, funtion and their general use oftime. It is appeared that type A school managers spend more time both forgenerally defined tasks and for the dimensions than type B school managers.
Collections