İdari yargıda dava açma süreleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bütün eylem ve işlemleri yargı denetimine tabi olan hukuk devletinde dava hakkı temel ve vazgeçilmez haklardandır. Dava hakkının kullanılması ve yargı mercilerine başvurunun herhangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın sonsuza kadar kullanılabilir olması bireyler için yararlı bir uygulama gibi gözükse de, idarenin eylem ve işlemlerinin uzunca bir süre yargı denetimi tehdidi altında tutulmaları, kamu hizmetinin işleyişini aksatacağı gibi idarede bulunması gereken istikrarı da bozar. İşte; idari yargı düzenine sahip tüm ülkelerde idarenin eylem ve işlemlerine karşı yargı yoluna başvurulmasını önceden belli bir süre içerisinde dava açılmış olma koşuluna bağlayan idari yargıda dava açma süresi bu çalışmada incelenmektedir.Hukukumuzda, idari yargıda dava açma süreleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu ile diğer bazı özel kanunlarda düzenlenmiştir. 2577 sayılı Kanunda davanın açılacağı idari yargı merciine göre belirlenen dava açma süreleri ve özel kanunlarda gösterilen ve bu kanunların düzenleme alanına giren kamu hizmetlerinin özelliğine göre tespit edilen dava açma süreleri otoriteden yana tavır alan 1982 Anayasasının etkisi altında kalmıştır.Üç bölüm olarak hazırlanan çalışmanızın birinci bölümünde; ?Süre? kavramı, idari yargıda dava açma süresi, dava açma süresinin hukuksal niteliği, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda düzenlenen genel ve diğer kanunlarda düzenlenen özel dava açma süreleri ile 2577 sayılı Kanunda yer verilen sürelerle ilgili genel esaslar ve yine aynı Kanunda düzenlenen dava açma süresi ile ilgili özel durumlar konuyla ilgili olarak verilen yargı kararları ışığında açıklanmaya çalışılmıştır.İkinci bölümde; idareye başvuru üzerine tesis edilen işlemlere karşı açılacak iptal davalarında dava açma süresi açıklanmıştır.Son olarak üçüncü bölümde ise; iptal davaları dışındaki davalarda dava açma süreleri incelenmiştir. The right to bring an action in a rule of law, in which entire actions and transactions are subject to judicial inspection, is among the indispensable rights. Although the fact that employing the right to bring an action and applying to judicial authorities infinitely, without any limitation, seems to be an application in favor of individuals, holding the actions and transactions of administration under the threat of justice for a long time hinders the functioning of the public services and damages the stability which is a must in administration. Time for bringing an action in administrative justice, which stipulates that an action should have been brought within a pre-specified time period for applying to justice against the actions and transactions of administration in all of the states having the rule of law, is examined in this study.In our legal system the time limits for bringing an action in administrative justice are regulated in Administrative Adjudication Procedure Law Number 2577 and in other specific laws. The time limits for bringing an action in Law Number 2577 which are determined according to the administrative justice authority before which the action will be brought and the ones in special laws which are determined in accordance with the characteristic of the public services in the field of regulation of these laws are both under the influence of Constitution of 1982 which assumes a position in favor of authority.In the first section of this three-section study; the concept of ?time?, time limit for bringing an action in administrative justice, legal quality of time limits for bringing an action, general time limits regulated in Administrative Adjudication Procedure Law Number 2577 and specific time limits for bringing an action regulated in other laws, and fundamental principles regarding time limits given in Administrative Adjudication Procedure Law Number 2577 and the special cases regarding time limits for bringing an action, regulated in the same Law, are tried to be explained under the light of judicial writs reached on the subject.In the second section; the time limit for bringing an action in revocatory actions to be brought against the transactions established upon application to the administration.Finally in the third section; the time limits for bringing an action in cases other than revocatory actions are examined.
Collections