Orta öğretim okul yöneticilerinin yaşadıkları stres belirtileri düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaöğretim okulu yöneticilerinin yaşadıkları stres belirtilerinin düzeyini tespit etmek, okul yöneticilerinin stresle baş etmelerinde onlara yol göstermek, onların yaşadıkları stres düzeylerini bilmelerini sağlamak ve böylece stresle mücadele etmelerinde onlara yardımcı olmak ve onlara önerilerde bulunmaktır.Araştırma betimsel bir çalışmadır. 2007?2008 öğretim yılında Amasya ili, Merzifon ve Suluova ilçe merkezinde görev yapmakta olan 110 ortaöğretim okulu yöneticisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur.Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Stres Belirtileri Ölçeği ve Bilgi Formu ile toplanmıştır. Veriler bilgisayar ortamında, SPSS 11.5 (Statistical Package For Social Science) istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın verilerinin çözümlenmesinde yüzdeler ve frekans dağılımları, aritmetik ortalama, ortanca, standart sapma, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Test işlemlerinde manidarlık düzeyi olarak .05 düzeyi esas alınmıştır.İstatistiksel analizler sonucunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir:1- Ortaöğretim Okul yöneticilerinin Stres Belirtileri Ölçeği (SBÖ) içerisinde en yüksek düzeyde yaşadıkları stres belirtisi ?Uykusuzluk?, en düşük düzeyde yaşadıkları stres belirtisi ?İş Kazaları / Dikkatsizlik? maddesi olduğu ortaya çıkmıştır.2- Ortaöğretim Okul yöneticilerinin fizyolojik stres belirtileri içerisinde en yüksek düzeyde yaşadıkları stres belirtisi ?Uykusuzluk?, en düşük düzeyde yaşadıkları stres belirtisi ?Nefes Darlığı? maddesi olduğu ortaya çıkmıştır.3- Ortaöğretim Okul yöneticilerinin psikolojik stres belirtileri içerisinde en yüksek düzeyde yaşadıkları stres belirtisi ?Öfkesini Çevresine Hissettirme?, en düşük düzeyde yaşadıkları stres belirtisi ?İş Kazaları / Dikkatsizlik? maddesi olduğu ortaya çıkmıştır.4- Ortaöğretim Okul yöneticilerinin fizyolojik ve psikolojik stres belirtileri boyutları içerisinde en çok stres belirtisini fizyolojik stres belirtisi boyutunda yaşadıkları saptanmıştır.5-Ortaöğretim Okul yöneticilerinin görev unvanına, yaşına, yöneticilik kıdemine ve medeni durumuna göre stres belirtileri ölçeğinde anlamlı bir farklılık olmadığı, aynı zamanda fizyolojik ve psikolojik boyutlarda da anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. The aim of this research is to find out the level of symptoms of stress in secondary school depending on the Ministry of Education, to lead them in struggling with stress, to provide them how to know the level of stress and by this way to help and advice them.This reseach is a survey type study. The target population is consisted of 110 secondary school managers working in the center of Merzifon, Suluova and the city of Amasya in 2007?2008 academic year.The data was collected through scale for stres symptoms and inquiry form. The data has been analysed by using SPSS 11.5 package programme. In this research, the ratio frequency distrubution, arithmetical mean, standart deviation, Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis test have been used. The significant level has been taken as .05 in this analysis.In the result of this statistic analysis, the results have been found out as the following:1. It has been resulted that in the scale for stress symptoms, the secondary school managers have lived mostly the item ?sleepless? and have lived leastly the item ?work accidents/ carelessness?.2. It has been resulted that among the physical stress symptoms, the secondary school managers have lived mostly the item ?sleepless? and have lived leastly the item ?asthma?.3. It has been resulted that among the phychological stress symptoms, the secondary school managers have lived mostly the item ?having surroundings feel his anger? and have lived leastly the item ?work accidents/ carelessness?.4. It?s been resulted that the secondary school managers have lived mostly in the physiological stress dimension.5. It has been found out that there is no meaningful difference among the age, the experiences, the titles and marital status of secondary school principals in the scale for stress symptoms at the same time there is no meaningful differences in the dimension of ?psychological? and ?physiological? stress symptoms.
Collections