İlköğretim okulu müdürlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin ders denetimine ilişkin yeterliklerinin sınıf öğretmenlerince değerlendirilmesi (Kırıkkale il örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu müdürleri ve ilköğretimmüfettişlerinin ders denetimi yeterliklerini sınıf öğretmenleri görüşlerine göredeğerlendirmektir. Öğretmenlerin görüşlerinin, müfettiş ve müdür, cinsiyet, mezunoldukları eğitim kurumu, ödül alıp almama durumunu gibi değişkenlere görefarklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmanın evrenini, Kırıkkale ili merkez ilköğretim okullarında görevli656 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminde ise 2006 - 2007eğitim öğretim yılında Kırıkkale ilinde merkezinde bulunan 57 ilköğretim okulu vebu okullarda görevli 344 sınıf öğretmeni yer almıştır.Ölçekler MEB' in Öğretmen Teftiş Formundan hareketle araştırmacıtarafından geliştirilmiştir. Her iki ölçek de 4 faktörlüdür ve Cronbach alfa değerleribirinci ölçekte .97 ikinci ölçekte ise .98'dir. Araştırmacı tarafından geliştirilenölçekler yoluyla toplanan veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma kapsamına alınan öğretmenlerin kişisel bilgilerinin anlamlandırılmasındafrekans ve yüzdeler kullanılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyetlerine, ödül alıp almamadurumlarına, müfettiş ve okul müdürlerinin ders denetim yeterliklerine ilişkinfarklılığın belirlenmesinde, t-testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin mezun olduklarıeğitim kurumuna göre müfettiş ve okul müdürlerinin ders denetimi yeterliklerinindeğerlendirilmesinde ise tek yönlü varyans (ANOVA) kullanılmıştır. Katılımcılarıngörüşleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığı 0.05 seviyesinde test edilmiştir.IAraştırma aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir.1. Araştırma da yer alan erkek ve kadın öğretmenlerin, müfettişlerin ?DersliğinEğitim-Öğretime Hazırlık Durumu?, ?Eğitim, Öğretim ve Değerlendirme Durumu?,?Yönetim İlişkileri ? alt boyutlarına ilişkin görüşleri cinsiyete göre farklılıkgöstermemiştir. Erkek öğretmenlerin, ?Mesleki Gelişim? değerlendirme durumunudikkate alabilme yeterliğine ilişkin görüşleri kadın öğretmenlere göre daha olumluolduğu tespit edilmiştir.2. Araştırma kapsamına alınan erkek ve kadın öğretmenlerin, müdürlerin ?DersliğinEğitim-Öğretime Hazırlık Durumu?, ?Eğitim, Öğretim ve Değerlendirme Durumu?,?Mesleki Gelişim?, ?Yönetim İlişkileri? alt boyutlarına ilişkin değerlendirmelerindecinsiyetlerine göre farklılık vardır. Erkek öğretmenler, ilköğretim okullarında görevliokul müdürlerinin, yukarıdaki dört alt boyuta ilişkin yeterliklerini kadınöğretmenlere göre daha fazla gerçekleştirdiklerini belirtmişlerdir3. Öğretmenlerin ödül alma durumları müfettişlerin ?Dersliğin Eğitim-ÖğretimeHazırlık Durumu?, ?Eğitim, Öğretim ve Değerlendirme Durumu?, ?MeslekiGelişim?, ?Yönetim İlişkileri ?alt boyutlarındaki yeterliklerine ilişkin görüşlerarasında ödül alma durumuna göre farklılık yoktur.4. Araştırma kapsamında ödül alan ve ödül almayan öğretmenlerin, müdürlerin?Dersliğin Eğitim-Öğretime Hazırlık Durumu?, ?Eğitim, Öğretim ve DeğerlendirmeDurumu?, ?Mesleki Gelişim?, ?Yönetim İlişkileri? alt boyutlarındaki yeterliklerineilişkin değerlendirmede farklılık yoktur.5. Araştırma kapsamına alınan öğretmenler, müdürlerin ?Dersliğin Eğitim- ÖğretimeHazırlık Durumu?, ?Mesleki Gelişim?, ?Yönetim İlişkileri ? alt boyutlarındakiyeterliklerini, müfettiş yeterliklerine göre daha olumlu değerlendirmişlerdir.Öğretmenlerin, ?Eğitim, Öğretim ve Değerlendirme Durumu? alt boyutuna ilişkingörüşlerinde ise müfettiş ve müdürler arasında anlamlı farklılık bulunmadığı tespitedilmiştir.6. Öğretmenlerin mezun olduğu kuruma göre yapılan değerlendirmede, müfettişlerin?Dersliğin Eğitim-Öğretime Hazırlık Durumu?, ?Eğitim, Öğretim ve DeğerlendirmeDurumu?, ?Mesleki Gelişim?, yeterliğine ilişkin fen edebiyat fakültesi mezunlarınındaha olumlu olarak değerlendirme yaptıkları görülmüştür. ?Yönetim ilişkileri? altboyutunda ise eğitim yüksek okulu mezunu öğretmenlerin ders denetlemeyeterliklerini diğer öğretmenlere göre daha olumlu olarak değerlendirmişlerdir.7. Öğretmenlerin mezun olduğu kurumlara göre, müdürlerin ?Dersliğin EğitimÖğretimeHazırlık Durumu?, ?Eğitim, Öğretim ve Değerlendirme Durumu?,?Mesleki Gelişim?, ?Yönetim İlişkileri?, alt boyutları yeterliklerine ilişkin enyüksek ortalama Fen Edebiyat Fakültesi mezunu öğretmenlere, en düşük ortalama isediğer fakültelerden mezun öğretmenlere ait olduğu belirlenmiştir. Fen edebiyatfakültesi mezunu öğretmenler müdürlerin denetleme yeterliklerini daha olumluolarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir. The purpose of this study is to assess course supervising competences ofprimary education school managers and education supervisors according to the viewsof primary school teachers. We tried to determine whether teachers? views variedaccording to education supervisor and school manager, gender, the educationalinstitution they graduated form and whether they have been awarded variables.Study population consisted of 656 primary school teachers serving in primaryeducation school in Kırıkkale province. The sampling of the study included 57primary education schools in Kırıkkale province city centre and 344 primary schoolteachers who served in these schools between the years 2006-2007.The scales were developed by the researcher based on the ?Teacher AuditingForm? of Ministry of Education of Turkey. Both scales have 4 factors and Cronbachalpha value is .97 in the first scale and .98 in the second scale. The data which wascollected though the scales developed by the researcher were analyzed using SPSSpacket program. In interpretation of personal details of the teachers who wereincluded in the study, frequencies and percentages were used. In the determination ofthe variation according to teachers? gender, award background, the competencies ofeducation supervisor and school managers in course inspection, t-test was used. Inthe assessment of course inspection competencies of education supervisors andschool managers by the teachers according to education institution they graduatedfrom, one-way variance (ANOVA) was used. Whether there was a significantdifference between the views of the participants was tested at 0.05 level.The following results were obtained in the study.1. The views of female and male teachers who were included in the study about ?ThePreparation Status of the Classroom to Education and Teaching?, ?The Status ofEducation, Teaching and Assessment? and ?Management Relations? sub-dimensionsdid not vary according to gender. It was found that the views of male teachers aboutthe competency to consider ?Professional Development? assessment status weremore positive than those of female teachers.2. The assessment of female and male teachers who were included in the study about?The Preparation Status of the Classroom to Education and Teaching?, ?Assessmentof Education, Teaching and Assessment Status?, ?Professional Development?,?Management Relations? sub-dimensions varied according to genders. Male teachersreported that school managers serving in primary education schools fulfilled theircompetencies in above mentioned four sub-dimensions better than those reported byfemale teachers.3. The views of primary education teachers about the competencies of educationsupervisors in ?Preparation Status of the Classroom to Education and Teaching?,?Education, Teaching and Assessment Status?, ?Professional Development??Management Relations? sub-dimensions did not vary according to the awardbackground of teachers4. There was no difference in the assessment of teachers who were awarded a prizeand who were not on the competencies of school managers in ?Preparation Status ofthe Classroom to Education and Teaching?, ?Education, Teaching and AssessmentStatus?, ?Professional Development?, ? Management Relations? sub-dimensions.5. The teachers who were included in the study assessed the competencies of schoolmanagers in ?Preparation Status of the Classroom to Education and Teaching?,?Education, Teaching and Assessment Status?, ?Professional Development?,?Management Relations? sub-dimensions more positively than those of educationsupervisors. In the views of teachers about ?Education, Teaching and AssessmentStatus? sub-dimension, no significant difference was found between school managersand education supervisors.6. In the assessment of teachers according to the educational institution theygraduated from, it was observed that, faculty of arts and sciences graduates mademore positive assessments abut the competencies of education supervisors in?Preparation Status of the Classroom to Education and Teaching?, ?Education,Teaching and Assessment Status?, ?Professional Development? ? ManagementRelations?. And in ?Management Relations? sub-dimension, faculty of educationgraduate teachers made more positive assessments about course supervisioncompetencies of education supervisors.7. It was found that faculty of arts and sciences graduate teachers gave the highestaverage about the competencies of school managers in ?Preparation Status of theClassroom to Education and Teaching?, ?Education, Teaching and AssessmentStatus?, ?Professional Development? ? Management Relations? while the teacherswho graduated from other faculties gave the lowest average. It was found that facultyof arts and sciences graduate teachers made more positive assessments about thesupervision competencies of school managers.
Collections