Klasik Türk şiirinde renkler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Klasik Türk şiirinde renklerin dağılımı ve anlamlandırılması konulu çalışmamızın amacı; renklerin okurda çağrıştırdıklarından yola çıkarak klasik şiirdeki yerini ve önemini belirlemektir. Bunu yaparken de renklerin kullanımında şairlere göre dağılımın ve anlam değerlerinin de ortaya çıkarılması planlanmıştır. Bu nedenle çalışmanın yöntemi olarak öncelik renkler hakkında kapsamlı bir araştırma yapmaya verilmiştir.Araştırma döneminde elde edilen bilgiler derlenerek ?Renk ve Renk Psikolojisi? adıyla tezin birinci bölümünde aktarılmaya çalışılmıştır. 15. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar birçok divan incelenmiş; çalışma için örnek teşkil edecek beyitler elde edilmiştir. Malzeme zenginliğinin sağlanması açısından Fuzulî'nin ?Leylâ ve Mecnun? ile Şeyh Galip'in ?Hüsn ü Aşk? adlı mesnevisi de çalışmada yer almıştır. Bu eserlerden derlenen beyitler ise renklerin verildiği varlığa / nesneye göre tasnif edilerek ?Klasik Türk Şiirinde Renk? adlı ikinci bölümü oluşturmuştur.Çalışma sonunda klasik şiirde yer alan renklerin ve yüklendikleri anlam çerçevesinin oluşturulduğu düşünülmektedir. Esasen belli kurallar dahilinde yazılan klasik şiirde, renkler açısından da genel olarak böyle bir sistemin varlığına şahit olunmuştur. The aim of the study, which is about the distribution and explaining colours in Classical Turkish Poem, is to declare the position and the consequence of colours in Classical Turkish Poem by starting with what is reminded in the readers? mind. On doing that, it?s planned to be revealed the distribution and meaning value of colors according to the poets. For that reason, at first, a detailed research about colours has been done as a method of this study.All the information gathered in this research period are tried to be given called as ?Colour and Colour Psychology? in the first section of the dissertation. From 15th to 19th centuries, a lot of `divan? are analyzed, and exemplary verses were got for this study. To enrich the materials of the work, these two ?mesnevi? took place in this work; Fuzulî?s ?Leylâ ve Mecnun? and Şeyh Galip?s ?Hüsn ü Aşk?. The verses gathered from these works form the second section called as ?Colour in Classical Turkish Poem? by being classified according to the objects that colors are casted.At the end of this study, it?s supposed that colours in classical poem within their meanings have been formed. Basically, it is witnessed to the existence of such a system in terms of colours in classical poem written according to regulation.
Collections