Otistik çocuklarda müzik eğitimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, otistik rahatsızlığı olan çocukların müzik eğitimine olan yatkınlıkları ve müziğe olan duyarlılıklarını tespit edebilmek amacı ile yapılmıştır. Bu amaçla 2009?2010 öğretim yılı içerisinde Kırıkkale'de biri Özel Eğitim kurumlarında ve diğeri OÇEM özel alt sınıfında bulunan toplam iki otistik çocukla çalışılmıştır.Araştırmada çocukların yaş seviyelerine uygun, sözleri kolay, melodisi akılda kalıcı olan bir çocuk şarkısı öğretilmiştir. ?Yaygın Gelişimsel Bozukluğu Olan Bireyler İçin Performans Belirleme Formu? nda yer alan ?müzik becerileri modülü?nden dört beceri kullanılmıştır. Öğrenilmesi beklenen etkinlikler BÖP üyeleri tarafından her oturum sonunda değerlendirilmiştir. Verilerin toplanmasında BÖP formu, BÖP değerlendirme formu ve ?Müzik Eğitimi Çalışma Sonucu Durum Tespit Gözlem Formu? kullanılmıştır.Otistik çocuklarda, bireysel müzik eğitiminin gerekliliği ve her otistik çocuğa özel müzik eğitimi programının hazırlanması bu araştırmanın sonucudur. This research has been carried out in order to determine the responsiveness and the predisposition of the children with autistic spectrum disorder towards the music education. In this research, two children with autistic spectrum disorder were studied on in Kırıkkale throughout the 2009 ? 2010 education year. During the research, children were taught a child song whose lyrics and melody were easy to learn and it wasa suitable song in terms of their age level. Four skills from ?Musical Skills Module? which appears in ?The Performance Specifying Form For The Individuals With Pervasive Developmental Disorders?were used. The activities which were expected to be learned were measured and evaluated at the end of each session by the members of the Individualized Education Program Individualized Education Program Form, Individualized Education Program Evaluation Form and also Working Results of Music Education Assessment and Observation Form were used in order to collect the data.The necessity for individualized music education for the children with autistic spectrum disorder and the necessity for preparing individualized music education curriculum for each child with autistic spectrum disorder are the results of this research.
Collections