Lojistik yönetiminin işletmelerin rekabet gücü üzerindeki etkisini ölçmeye yönelik bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaşadığımız dönemde işletmeler; fark edilmek, rakipleri ile mücadele etmek, rekabet yarışında öne geçebilmek için faaliyetlerinin her aşamasında başarılı olmak, amaçlarına ulaşmak içinde; değişen talep yapısını ve artan müşteri beklentilerini karşılamak zorundadırlar. Rekabet gücünü artırmak isteyen, rakiplerine karşı üstünlük sağlamaya çalışan işletmeler; başarılı olabilmek için lojistik faaliyetler ve lojistik yönetimi konularına öncelik vermelidir. Özellikle üretim işletmelerinin zamanında, kaliteli ve eksiksiz üretim yapabilmesi, ürünü zamanında müşteriye ulaştırabilmesi için başarılı bir lojistik yönetimi gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Lojistik; talebi karşılamak için işletmelerin ürünün üretiminde kullanılan hammaddenin tedarik edilmesi, depolanması, ürünün üretilmesi, depolanması, müşteriye ulaştırılması ve müşteriden gelen tepkilerin tekrar işletmeye ulaştırılması faaliyetlerini içeren bir karşılıklı bilgi akış sürecidir. Bu süreçte işletmelerin etkili bir lojistik yönetimi gerçekleştirmesi gerekir. Günümüzde gelişen teknolojik gelişmeler sayesinde bilgiye ulaşmak çok kolaydır. Böyle bir ortamda müşteriler ihtiyaçları olan ürünü istedikleri kalite ve fiyatta; istedikleri yer ve zamanda bulabilmektedirler. Bu durum; işletmeler için rekabet şartlarının zorlaşması anlamına gelmektedir. Bu ortamda mücadele veren işletmeler tüketici ihtiyaçlarını karşılamada başarılı olmak için faaliyetlerinde ekonomik davranmalıdırlar. İşletmeler; lojistik faaliyetlerini gerçekleştirirken maliyet tasarrufu yaparak, ürettikleri ürünün fonksiyon ve imajında farklılık yaratarak rekabet ortamında lider olmalıdır. Maliyet liderliği yapan işletmeler, üründe yarattıkları farklılığı da kullanarak rekabet güçlerini artırabilirler.Bu çalışmada lojistik yönetiminin rekabet gücünü artırmadaki etkisi ve önemi açıklanmıştır. Çalışmanın sonunda Kayseri Organize Sanayi Bölgesinde faaliyet gösteren işletmelerin bir kısmı incelenmiş ve söz konusu işletmelerin lojistik yönetimleri ile rekabet güçleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Businesses have to be successful at every stage of their operations in order to be realized, to be able to compete with their rivals and to be successful in this competition today. To achieve their purpose, businesses have to satisfy the varying demand and increasing expectations of the customers. Businesses which want to increase the competitiveness and to get an edge over the others in this competition have to give priority to logistic activities and logistic management. A successful logistic management is considerably necessary for the businesses not only to be able to make qualified, in-time and complete production but also for a healthy communication with the customer. Logistic, in the process of meeting the consumer demand, provides the realization of a mutual information flow between the customer and the producer in terms of acquirement and storage of raw materials for production, the production, the storage of the new products after the production, supply of the products to the customer and reactions of the customers to this newly produced production. In other words, logistic activity is a process beginning with arrival of the first information to the business related to the predictions about the demand of the customers to the product which will be produced and ending up with the arrival of the information to the business which is this time related to the reactions of customers about the product. Therefore, in this process of mutual information flow businesses have to actualize an efficient logistic management. On the other hand, it has been quite easy to reach the information thanks to the technological developments nowadays. In such an environment customers are able to find whatever they need whenever and wherever they want in varying quality and prices. This, however, means a challenge for the competing businesses. Therefore, businesses have to be efficient in their production activities in order to be successful in meeting the needs of the customers. Businesses, while performing their logistic activities, should attempt to get the leadership over the other competing businesses by decreasing their costs and by differentiating their own production from others. These firms which have cost leadership in the market might increase their competitive power by using the differentiation of their production from the others.In this work, the effect and importance of the logistic management on the increase of competitive power has been explained. At the end of the work, some businesses operating in Kayseri Organized Industrial Zone have been researched in order to better analyze the relationship between logistic management and competitive power.
Collections