Seramik ve kompozit braketlerin tork kapasitelerinin dişler üzerinde meydana getireceği değişikliklerin sonlu elemanlar analizi ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, üst çene altı anterior dişlere iki farklı marka kompozit ve iki farklı marka porselen braketler uygulanarak, ark telinin sağ santral dişe uygulanan braketin slotuna gelen kısmına verilen 20º' lik tork hareketi karşısında bu braketlerin dişler üzerinde oluşturdukları yer değiştirme oranlarının ve dişlerin kole seviyesinde maksillar kaide üzerinde meydana gelen gerilme değerlerinin bilgisayar ortamında üç boyutlu sonlu elemanlar stres analizi yöntemi ile statik lineer analizi yapılarak incelenmesi amaçlanmıştır. 3 boyutlu ağ yapısının düzenlenmesi ve daha homojen hale getirilmesi, 3 boyutlu katı modelin oluşturulması ve sonlu elemanlar stres analizi işlemi için SkyScan1174 compact Micro-ct tarayıcısından, Rhinoceros 4.0 3 boyutlu modelleme yazılımından, VRMesh Studio ve Algor Fempro analiz programından yararlanılmıştır. Kronun vestibülo-palatinal yöndeki değerlendirilmesinde (tork değeri) en yüksek değeri her iki çaptaki tel (0.016x0.022 inch ve 0.017x0.025 inch) için 20/40 Ceramic braket göstermiştir. Porselen braketler birbirlerine çok yakın tork değerleri gösterirken, kompozit braketlerdeki tork değerleri oldukça düşük çıkmıştır. Oklüzo-apikal yöndeki hareketler değerlendirildiğinde ise kompozit braketlerde kron ve apikal intrüze olurken, porselen braketlerde kron ekstrüze olmakta, apikal ise intrüze olmaktadır. Basma gerilimi (minimum principal) ve çekme gerilimi (maksimum principal) değerleri karşılaştırıldığında, porselen braketlerin palatinal de uyguladıkları basma geriliminin ve vestibülde oluşan çekme geriliminin kompozitlere göre daha fazla olduğu bulunmuştur. In this study, two different composite brackets and two different porcelain brackets trademarks were used and applied on the upper six anterior teeth. Arch wire was put into the brackets. 20º torque movement was formed the arch wire in the slot of maxillary right central tooth bracket. The purpose of this study was to evaluate the displacement of right central tooth following torque application and stress area on the maxillar bone. For setting of three-dimensional meshing structure, we used SkyScan1174 compact Micro-ct scanner, Rhinoceros 4.0 modelling software, VRMesh Studio and Algor Fempro analysis programs. In results, torque race was found high level in the 20/40 porcelain bracket when applied both diameter wires. Porcelain brackets showed similar torque levels. Displacement races of composite brackets were very low. Crown and apical of tooth were intruzed by composite brackets ocluso-apical directions, however, crown was extruzed and apical of tooth was intruzed by porcelain brackets. Porcelain brackets showed high level minumum principle stres on the palatinal side, however composite brackets exhibited high level maximum principle stres on the vestibul side.
Collections