Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitimine ve sosyal bilgiler öğretim programında yer alan kök değerlereyönelik görüşleri (Kahramanmaraş ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitimine ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yer alan kök değerlere yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem türlerinden maksimum çeşitlilik örneklemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş ili Onikişubat ve Dulkadiroğlu ilçelerinde yer alan devlet okullarında görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 2019-2020 eğitim-öğretim yılında toplanmıştır. Verilerin elde edilmesinde araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler; `değer` kavramını toplumun sahip olması gereken manevi kıymetler bütünü, toplumun uyması gereken ahlak kuralları, kültürel ögelerin gelecek kuşaklara aktarılması, bizi biz yapan unsurlar ve insani özellik kazandırma olarak tanımladığı; değer eğitiminin esas amacının kültür hazinesini korumak, etkili vatandaş yetiştirmek, olumlu tutum ve davranış kazandırmak, kişisel özellik kazandırmak ve eğitim politikası hedefi haline getirmek olduğuna yönelik görüş belirtikleri; değerler eğitiminin öğrencilerin ahlaki, sosyal, bilişsel ve kişisel gelişimlerine katkı sağladığı; öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yapılan yenilik ve değişikliklerden haberdar oldukları; değerler eğitiminde karşılaşılan sorunların en büyüğünün müfredattan kaynaklandığını ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretmenlerin kök değerlerin öğretiminde eğitim ve öğretim ortamlarının fiziki özelikler, donanım ve ilişkiler bakımından gerekli yeterliliğe sahip olmadığına; öğretmenlerin kök değerlerin öğretiminde çeşitli etkinlikler, yöntem ve tekniklerden yaralandıklarına; öğretmenlerin kök değer eğitiminde en fazla zümre öğretmenleri ile iş birliği yaptıklarına; kök değer eğitiminden sonra öğrenci davranışlarında olumlu ve olumsuz davranışlar gözlemledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğretmenler, kök değer eğitimi için değerler eğitimine yönelik velilere seminerler düzenlenmeli, değer eğitimi dersi konulmalı, öğretmenlerin öğrencilere rol-model olması gerektiği, değerler eğitimi sürecinde okul ve ailenin iş birliği yapması gerektiği ve öğrencileri olumsuz şekilde etkileyen TV, Sosyal Medya ve İnternet kullanımının azaltılmasına yönelik tavsiyelerde bulunmuşlardır. The aim of this study is to determine the views of Social Studies teachers regarding values education and root values in social studies curriculum. The research was carried out in the case study model, which is one of the qualitative research methods. The maximum diversity sample, which is one of the purposeful sample types, was used to determine the sample. The study group of the research consists of 30 Social Studies teachers working in public schools located in Onikişubat and Dulkadiroğlu districts of Kahramanmaraş province. The data of the research were collected in the 2019-2020 academic year. Semi-structured interview form prepared by the researcher was used to obtain the data. The collected data were evaluated by content analysis method. As a result of the research; teachers define value as the whole of moral values that society should possess, moral rules that society must comply, transfer of cultural elements to future generations, the factors that make us and giving us human characteristics; expressed their views on the main purpose of value education to protect the cultural treasury, raise effective citizens, gain positive attitudes and behavior, gain personal characteristics and make education policy goals; values education contributes to the moral, social, cognitive and personal development of students; teachers are aware of the innovations and changes made in the social studies curriculum; They stated that the biggest problems encountered in values education arise from the curriculum. In addition, teachers' education and training environments do not have the necessary competence in teaching root values; teachers are benefited from various activities, methods and techniques in teaching root values; that teachers mostly cooperate with clan teachers in root value education; After root value education, it was concluded that they observed positive and negative behavior in student behavior. In addition, teachers should organize seminars for parents about values education for effective root value education, value education lesson should be put, teachers should be role-models, school-family collaboration and students made suggestions to reduce the use of social media that negatively affect.
Collections