Kıyı ve körfezlerde kirleticilerin yayılımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hava vs suya çeşitli insan faaliyetleri sonucumda verilen kirletici maddeler verildikleri ortamlarda çeşitli şekillerde dağılarak pekçok istenmeyen etkilerin oluşmasına neden olmaktadır» Bu çalışma kapsamında günümüze kadar henüz üzerinde hava kirliliği kadar çok sayı da çalışına yapılamamış koy ve körfezlerde kirletici madde dağılımı ele alınmış ve dispersiyon katsayıları saptanmıştır. Her akışkan ortamın diğerlerinden farklı. kendine has dispersiyon katsayıları.olması dolayısıyla belli sonuçlar elde edebilmek için pekçok deneysel çalışma ve inceleme yapılmıştır, Tüm bu çalışmalar sonucunda çalışma bölgesi olarak seçilen İzmir Körfezi 'nin. İç Körfez, Orta Körfez ve Dış Körfez bölgelerinde belirlenen çeşitli istasyonlarda hem yüzeysel hem de yüzey altı dispersiyon katsayıları saptanmıştır. Ayrıca deneysel çalışmada kullanılan iki farklı yöntem sayesinde yüzeysel ve yüzey altı akıntıları hakkında, daha önce yapılan çalışmalara katkı olabilecek şekilde bazı bilgiler elde edilmiştir. Gaseous and liquid pollutants which are disposed into receiving media such as the marine waters and the at mosphere from municipal or industrial sources, cause undesired changes in these fluid environments^, (For air pollution' extensive theoretic and experimental studies have been carried out and many empirical tables and graphs have been prepared in order to determine the transport of pollutants in the atmosphere,, So it is relatively easy to predict the pollution degree of the atmosphere by gathering detailed knowledge about certain characteristics of the polluted area which are needed in order to use the graphs and the tables», But there are still substantial theoretical and practical problems to be solved with respect to the transport of pollutants in the marine ! environment » So the aim of this study is taking one more step in the pollution of marine environment and- determining the dispersion' coefficients of a semienclosed and relatively shallow bay which is not effected by large scale water move ments as ocean waters which are studied more detailed in this field» For this purpose j Izmir Bay is used as a model and cestain reference points in the Inner Bay, Middle Bay and Outer Bay have been examined to determine the dis persion coefficients and currents in the surface and deeper layers. The obtained information will be particularly useful for the calibration of mathematical transport models which are used extensively as predictive tools in en vironmental planning-
Collections