Normal karbonlu çeliklerin MAG kaynağında kaynak parametrelerinin kaynak yapısına ve mekanik özelliklerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Kaynak işlemi bugün en çok kullanılan bağlantı elemanlarından biridir. Ayrıca bakım, onarım işlerinde de büyük ölçüde kaynaktan yararlanılmaktadır. Günümüzde makina ve teçhizat imalatında kullanılan metalsel malzemelerin ağırlık olarak %98'i demir esaslı malzemeler olması nedeniyle, MAG kaynak yöntemi yüksek ergime gücü, sonsuz kaynak teli kullanımı, her pozisyonda kaynak yapıla bilmesi, ayrıca ekonomik ve pratik oluşundan dolayı diğer kaynak yöntemlerine göre büyük önem kazanmaktadır. Kaynak esnasında kaynak bölgesi yerel olarak ergime sıcak lığının üzerinde bir sıcaklığa kadar hızla ısıtılmakta ve sonra soğumaya terk edilmektedir. Allotropik özelliğe sa hip demir esaslı malzemelerde kaynak bölgesinde soğuma hı zına bağlı olarak farklı faz dönüşümleri meydana gelmekte, bu da bağlantının mekanik özelliklerini büyük ölçüde etki lemektedir. Soğuma hızı, kaynak edilecek malzemenin özel likleri sabit olduğuna göre; ark enerjisi şiddeti, kaynak hızı, kaynak dikiş kesiti ile paso sayısına bağlı olarak değişir. El ile yapılan kaynakta el titremesi ve insan hatasından dolayı kaynak parametreleri değişmekte ve dolayısıyle kay nak dikişinde meydana gelen düzensizlikler kaynak hataları na sebep olmaktadır. Bu çalışmada öncelikle, deneylerde kullanılacak MAG kaynak makinasıyla kaynağın elle yapılır olması nedeniyle meyda na gelecek kaynak hatalarını ortadan kaldırmak, uniform - ı -bir kaynak dikişi ve stabil kaynak koşulları sağlamak ama- cıyle, kaynak tabancasının hızının ve konumunun ayarlana bileceği bir kaynak arabasının dizaynı ve imalatı gerçek- leştiri lmiştir. Bu çalışmanın ikinci aşamasında ise kaynak parametrelerinin kaynak dikiş formuna etkileri incelenmiştir. Üçüncü aşamada ise %0. 1 76 Karbonlu sıcak şekillendirilmiş 10 mm kalınlığındaki malzemelere 30°-45° ve 60° V kaynak ağzı açılmış ve bunlar 1`, 2 ve 3 pasoda kaynatıldıktan sonra kaynak bölgeleri çeşitli tahribatlı ve tahribatsız muayene usulleriyle incelenmiştir. II SUMMARY Welding is one of the most used fixation methods nowadays. On the other hand welding is also mostly used for mainte nance and repairing purposes. in machine manif acturing, 98 percent of the materials used is iron originated thus the MAG welding technique is applied mostly. Because it has a number of advantages over the others. This advantages can be autlined as a) it has higher melting power, b) It uses continuous welding bar, c) it can be applied in every position, d) it is economical, e) it is practical and so on. During welding, welding region is heated rapidly up to the temparature which is just above the melting point of the material used and then it is leaved to cool down itself. In welding region of iron originated materials which have allotropic properties can be in different phases according to the cooling down speed, thus this causes the mechanical properties of welding to alter. Cooling down speed, in turn, changes with the arc energy, the arc voltage, welding speed, welding cross-section an the amount of welding seams for an un-changed welding materials. In manual welding, human errors such as hand-shaking can cause irregularities in welding and effects the welding parameters to alter thus it causes some welding faults to occur. ni -In this work, firstly, a. carriage on which a MAG welding pistole is fixed was designed and manifacturated. On this carriage, welding speed could be altered an also the position of the pistole could be changed. This carriage made the uniform welding conditions possible. This desing was used in subsequent experimental work carried out. Secondly, the effect of welding parameters on the welding seam shape and chareeteristics were investigated. Finaly, 0.176 percent carbon steel forget in high tempera ture was used as the material. The thickness of the mate rials was 10 mm 30°, 45° and 60° degrees V shaped welding mouths were opened, weldings were done with 1, 2 and 3 seams. Then the welding regions were examinated by various test methods. IV
Collections