Çok katlı yüksek yapılarda taşıyıcı sistemler ve taşıyıcı sistem bileşenlerinin yapım yöntemleri açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET 19.yy. sonlarında asansörün icadı, taşıyıcı sistemde çeliğin kullanılmaya başlanması ve inşaat sektöründe sağlanan teknolojik gelişmeler ile birlikte, dünya nüfusunun artmasına bağlı olarak, şehirlerdeki inşaat alanlarının azalması ve kısıtlı sayıdaki şehir merkezindeki arsalardan maksimum oranda faydalanma ihtiyacı sonucu, çok katlı yüksek yapılar inşa edilmeye başlanmış ve özellikle ABD. 'de kısa sürede yayılmıştır. Avrupa'da ve Türkiye'de bu akım kendim 1950'lerde göstermeye başlamıştır. Günümüzde çok katlı yüksek yapılar, çeşitli taşıyıcı sistemler ve yapım yöntemleri ile uygulanılabilen ve büyük bir yapı üretim organizasyonunu içeren yapı tipolojileri haline gelmişlerdir. Çalışmada birinci bölümde, çok katlı yüksek yapılar genel olarak tanıtılmış, amaç, kapsam ve araştırmada kullanılan yöntemler ve kısıtlamalar hakkında bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde ise; çok katlı yüksek yapıların tanımlanmasındaki çeşitliliklerden meydana gelen sorun ele alınmış ve bu anlamda bir tanım geliştirilmiştir. Ardından, tarihsel süreç içerisinde çok katlı yüksek yapıların gelişme nedenleri araştırılmış ve bu sürece etki eden faktörler değerlendirilmiştir. Üçüncü bölüm ile, çok katlı yüksek yapılarda uygulanılan taşıyıcı sistemler, ilgili yapı örnekleri ile birlikte geniş olarak açıklanmıştır. Daha sonra, bu tip yapılarda taşıyıcı sistem tasarım ilkeleri konusunda öncelikle, dinamik yükler (deprem, rüzgar), ele alınmış, ardından malzeme açısından (betonarme, çelik) taşıyıcı sistem tasarımı tartışılmıştır. Bölüm, çok katlı yüksek yapılarda taşıyıcı sistemlerin değerlendirilmesi ile bitirilmiştir.Dördüncü bölümde, yapım yöntemleri kavram olarak tanıtılmış ve çok katlı yüksek yapılarda yapım yöntemleri konusu, taşıyıcı sistemlerde kullanılan değişik malzemeler açısından (betonarme, çelik) çeşitli örnekler ile açıklanmıştır. Beşinci bölümde, çok katlı yüksek yapılarda yapı üretim sürecinde rasyonelleşme konusu ele alınmıştır. Öncelikle kavramlar tanıtılmış ve proje yönetiminin bu alanda yeri ve öneminin belirlenmesi ile birlikte, yatırım planlamaları ve iş programlan bağlamında konu açıklanmıştır. Bu bağlamda, iş programlarında kullanılan yöntemlerden, özellikle CPM, PERT ile yatırımlarda süre, maliyet, kapasite dengelenmesi konularına geniş yer verilmiş, kavramlar tanıtılmış, metotlar örneklerle açıklanmış bulunmaktadır. Bölüm sonunda, örnek bir iş programı, hem klasik yöntemle yapılan çözümler ile, hem de bilgisayar teknolojisinin avantajları göz önüne alınarak tasarlanmış, günümüzde kullanılan CPM, PERT uygulamalarından biri seçilerek hazırlanmış, karşılaştırılmış ve rasyonelleşme konusu değerlendirilmiştir. Değerlendirme bölümü olan altıncı bölümde, izmir'den seçilen, belirli örnekler ayrı ayrı tanıtılmış ve bu örnekler, taşıyıcı sistem seçimi, yapım yöntemi seçimi, yapı üretim sürecinin denetimi, şantiye organizasyonu ve yerel kriterler olmak üzere belirlenen beş ana kriter ve tablolar eşliğinde değerlendirilmesi yapılmıştır. Sonuç bölümünde, bu tez araştırmasında elde edilen veriler ve varılan sonuçlar sunulmuştur. VI ABSTRACT At the last of 19th century, as the result of the invention of elevator, was used to begin of steel on structural systems and together with technological developments which were obtained in the sector of construction, to increase population of earth and building lands were decreased in the centre of city, multi-storey high rise buildings were started to built and especially, in the United States of America had been spread in a short time. This trend had been appeared in Turkey and Europe at 1950's. At today, multi-storey high rise buildings have been turned into different building, which can applied of various structural systems and construction methods and which are included to the big a construction-production organisation. At the first chapter, multi-storey high rise buildings were introduced in generally, information about aim, range, the method used in research and restrict had been given. At the second chapter, multi-storey high rise buildings had been defined after that, process historical development of it had been evaluated with various factories, which were effected to its process. At the third chapter, structural systems and design of structural systems, which are applied on the multi-storey high rise buildings had been explained widely with building examples involved. In the end of the this chapter, structural systems which are in the multi-storey high rise buildings had been evaluated in detailed.vu At the fourth chapter, construction methods were introduced conceptually and construction methods, which are used multi-storey high rise buildings had been explained with different examples. At the fifth chapter, rationalisation at building production in multi-storey high rise buildings had been examined. CPM, PERT, GANTT CHART, work programming and investment planing had been explained with various samples. At the Evaluation Chapter (Six Chapter), certain samples which are selected from İzmir were introduced separately and this samples have been evaluated by five main criterions (selection of structural system, construction method, control of process building production, organisation of work site and local criterions) and tables. At the Conclusion, data and results obtained at this thesis research had been presented.
Collections