Okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim sistemi gereksinmelerinin fiziksel mekana yansıması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
II ÖZET Çağımızda endüstrileşme ve kentleşme ile ortaya çıkan bilim ve teknolojideki gelişmeler, ülkemizde sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel sistemlerin değişmesine yol açmaktadır. Bu değişimler ile eğitim gereksinmeleri artmakta ve buna dayalı olarak eğitim sistemimiz etkilenmektedir. Türkiye'de ekonomik, sosyal ve teknolojik ilerlemeler ve artan aile gereksinimleri çalışan kadınların sayısını arttırmıştır. Buna dayalı olarak çocukların bakımı ve eğitimi konusunda yardımcı kişilere ve kurumsallaştınlmış özel mekanlara duyulan gereksinim artmış ve böylece okul öncesi eğitim zorunlu hale gelmiştir. Bu tez kapsamında; okul öncesi eğitim kurumlarından anaokullannın çocukların fizyolojik ve psikolojik özelliklerine, becerilerine ilgi ve gereksinimlerine uygunluğu, çevre ve kentsel ilişki özellikleri incelenmiş ve bu araştırmalar doğrultusunda yapılan analizler çeşitli ülkelerden seçilen anaokulu örneklerinde ele alınmıştır. Birinci bölümde; problem tanımlanmış, çalışmanın amacı ve yöntemi üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde; okul öncesi eğitimin tanımı, önemi ve gerekliliği ve çocuğun benlik, zihinsel, fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimlerine ilişkin amaçlarına değinilmiştir. Okul öncesi eğitim kurumlan olan kreşler, çocuk yuvalan ve anaokullan tanımlanmış, okul öncesi eğitimin yabancı ülkelerdeki ve ülkemizdeki tarihsel gelişimi incelenerek bugünkü durumu irdelenmiştir.m Üçüncü bölümde; okul öncesi eğitime hizmet edecek kurumların tasarımlarına veri sağlamak amacıyla çocukların gelişme dönemleri, gelişme alanları ile çocuğun eğitiminde önemli bir etken olan oyun incelenmiş ve oyunun çocuk üzerine etkilerine yer verilmiştir. Dördüncü bölümde, araştırmanın başlığım ve temel amacım oluşturan anaokulları, mimari açıdan; çevre koşullarına, fiziksel özelliklerine, mekan kurgusu ve mekanların kapsamlarına göre incelenmiş ve anaokulu yapılarının fonksiyon ve plan analizlerinin içeriği belirtilmiştir. Beşinci bölümde; anaokullarının temel mekanı olan grup odalarının işleyişi analiz edilmiş, boyutsal özellikleri, kullanma kapasitesi, donatılan ve ilgi köşeleri üzerinde durulmuş ve bu temel mekanın diğer mekanlarla olan ilişkisi anlatılmıştır. Altıncı bölümde; önceki bölümlerde yapılan plan analizleri doğrultusunda çeşitli ülkelerden anaokulu örnekleri incelenmiş, bu örnekler plan tiplerine göre gamlandırılarak mekan analizleri yapılmıştır. Yedinci ve son bölümde; tez kapsamında incelenen bölümlerin genel bir değerlendirmesi yapılarak incelenen anaokulu örneklerinin benzer ve farklı yönleri ortaya çıkartılmıştır. Sonuç olarak bu araştırmada ele alman tüm mimari nitelikler ve plan analizleri göz önüne alınarak çocuk için en kullanışlı plan tipi saptanmaya çalışılmıştır. IV ABSTRACT Today, scientific and technological changes that emerge due to industrialization and urbanization in turn result in changes in social, political, economic and cultural systems in our country. As these changes cause an increase in need of education, our educational systems have been influenced. In Turkey, the number of employed women has increased as a result of both the economic, social and technological progress and the increasing requirements of families. Therefore, regarding child care and education, the need for assistant people and institutionalized private spaces have been increased in number and the above- mentioned factors have rendered pre-school education to become necessary. In this thesis, convenience of pre-school education institutions for children's physiological and psychological characteristics, skills, interests and needs and their environmental impacts have been analyzed and analysis based on these researches have been dealt with a number of kindergarten examples selected from different countries. In the first chapter, the problem has been identified, the purpose and method of the work have been stated. In the second chapter, the definition, importance and necessity of pre-school education, its purpose related to the personality, intellectual, physical, social and emotional development of children have been discussed. Different types of pre school institutions like creches, nurseries and kindergartens have been defined andV historical developments of pre-school education in our country and foreign countries have been analyzed and its current situation have been examined. In the third chapter, in order to obtain data which will help in pre-school education institution design; developmental phases of children, their development areas and the game as the most important factor of children's development have been emphasized and the effects of game on children have been discussed. In the fourth chapter, kindergarten buildings have been analyzed according to their architectural, environmental and physical characteristics and the content of functional and architectural analyses of kindergarten building has been explained. In the fifth chapter, the function of group rooms, their dimensional features, capacity and equipment have been analyzed and the relation between this main space and other places have been mentioned. In the sixth chapter, kindergarten examples from different countries have been studied according to plan analyses stated in the previous chapters. These examples have been grouped according to plan types and spatial analyses have been accomplished. In the seventh and final chapter, a general evaluation of the chapters has been made and differences and similarities of sample kindergartens have been set forth. As a result, taking all architectural characteristics and plan analyses into consideration, the most useful planning type for children has tried to be determined.
Collections