Minimization of the pad wear on both drum and disc brakes by thermal analysis
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Taşıt güvenliği otomotiv sanayinin en önem verdiği konulardan biridir. Taşıtlarda kullanılan fren sistemleri de, taşıt güvenliğini 1. derecede etkileyen sistemlerdir. Dolayısıyla taşıt üreticisi firmaların fren sistemi tasarımında pekçok faktörü göz önüne alarak en uygun tasarımı gerçekleştirmesi gerekir. Günümüz araçlarının 70'lerinkilerle karşılaşıldıklarında, daha hızlı hareket edebilen ve daha çok yük taşıyabilen araçlar olduğu görülmektedir. Bu da, günümüzün fren sistemlerinin aracı durdurmak için daha çok çaba sarfetmesi gerektiği demektir. Bu durum balata ömrünü ve durma mesafelerini etkileyen bir ısı oluşturur. Bu ısıyı dağıtmak, tüm araç ve fren sistemi üreticileri için en fazla önceliğe sahiptir. Ülkemizde genellikle ağır ticari araçların fren sistemlerinde kampana, hafif ticari araçların fren sistemlerinde ise disk frenler kullanılmaktadır. Hafif ve ağır ticari araçların yüklü halde sık frenlenmesi sonucu, kampana veya diskle balataların sürtünme yüzeyindeki sıcaklığın artmasıyla birlikte balata aşınmaları fazlalaşmaktadır/ Özellikle belediye otobüslerinde otobüsün sık sık duraklarda durmasına bağlı olarak balata aşınması artmaktadır. Bu da balata ömürlerinin kısa olmasına ve aracın seyri sırasında frenlemenin tam yapılamamasına neden olmaktadır. Bu projenin kapsamında, sürtünmeli frenlerle ilgili genel bilgiler verilmiş; sürtünmeli frenlerdeki ısıl analiz tanıtılmış; kampana için BMC San. ve Tic. A.Ş.'nin ürettiği BELDE 220 şehiriçi otobüsü, disk için ise yine aynı firmanın ürettiği LEVEND 3.0 kamyonet örnek alınarak ısıl analiz hesaplamaları yapılmış; BELDE 220 şehiriçi otobüsünde yol fren testi yapılmış ve sonuçlan teorik verilerle karşılaşünlmıştır. Son bölümde de BELDE 220 ve LEVEND 3.0 araçlarda frenlemeVI anındaki sıcaklığın düşürülmesiyle balata aşınmasının azaltılması için öneriler yer almaktadır. iv ABSTRACT Vehicle safety is one of the most important subjects for automotive industry. The braking systems that are used by today's vehicles affect the vehicle safety much. Therefore vehicle manufacturers have to take lots of factors into consideration while designing brakes that they can make the best brake design. Today's vehicles are moving faster, have less drag and increased tractor weights when compared to the vehicles of the 70's, which means today's braking systems must work harder to stop. This causes heat build-up, which eventually affects brake lining/pad life and stopping distances. Dissipating this heat is a top priority for vehicle and brake manufacturers. In our country, generally, drum brakes are used in heavy commercial vehicles and disc brakes are used in light commercial vehicles. When the loaded light and heavy commercial vehicles are braked frequently, with the increasing temperature between drum/disc and lining/pad friction surface, lining/pad wear increases. This is obviously seen on the city buses which have to stop at each bus stop. This increasing lining/pad wear decreases the brake lining/pad life and the braking performance. In this study, general information is given on friction brakes; thermal analysis of friction brakes is defined; for drum brakes BELDE 220 city bus and for disc brakes LEVEND 3.0 light commercial vehicle which are productions of BMC San. ve Tic. A.Ş. are taken as examples for calculations of thermal analysis; road brake tests are made for BELDE 220 city bus and test results are compared with the calculations. In the last section, with decreasing the temperature while braking in BELDE 220 and LEVEND 3.0 vehicles, the suggestions to decrease the lining/pad wear are presented. tC YOKS-ftK&^n*1 İOMÜUJ
Collections