Karayolu tek noktalı alt ve üst geçit uygulamalarının performanslarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Büyük şehirlerin dışarıdan göç alması sonucunda metropollerde hızlı nüfus artışı görülmektedir. Nüfus artışına bağlı olarak motorlu araç sayılarında kayda değer bir oranda artış olmaktadır. Bunun sonucunda da trafikte, (özellikle sabah ve aksam zirve saatlerde) tıkanmalar ve uzun kuyruklar görülmektedir. Ulaşımda meydana gelen bu tür aksaklıkları gidermek için alt ve üst geçit uygulamalarından oluşan tek noktalı katlı kavşaklar (single-point interchanges), tercih edilen çözüm yöntemleri arasında önemli bir yere sahiptir. Bu tür kavşaklarda özellikle alt veya üst geçitlerin altında veya üstünde teşkil edilen hemzemin kavşakların performansı, sistemin başarımını da belirlemektedir. Ancak yanlış hemzemin kavşak türü seçimi; arter performansının göz ardı edilmesi gibi hususlar tek noktalı katlı kavşak uygulaması başarımını olumsuz etkiler. Bu çalışmanın amacı, özellikle kentiçinde yer alan ana arterler üzerinde oluşturulması planlanan karayolu alt veya üst geçitlerinde teşkil edilecek hemzemin kavşak uygulamalarını incelemek, başarımı en yüksek kavşak türünü belirlemektir. Bu amaçla tek noktalı kentiçi kavşak uygulamaları ile sinyalize dönel kavşak uygulamaları karşılaştırılmış; tek noktalı kentiçi kavşakların çok daha yüksek başarım değerlerine ulaştıkları görülmüştür. Tek noktalı kentiçi kavşaklar, trafik akımındaki artışlara daha kolay uyum gösterebilmekte ve gecikmeleri kabul edilebilir seviyelerde tutabilmektedirler. Tüm bu üstünlüklerine rağmen kavşak seçiminde, kavşağın bulunduğu bölge, sürücülerin kullanım alışkanlıkları, kolay anlaşılabilirlik, trafik güvenliği ve kavşağın bulunduğu yol ağının özellikleri gibi unsurların da göz önünde bulundurulması gerektiği unutulmamalıdır. As a result of the internal migration, there is a rapid population growth in metropolitan cities. Parallel to this growth, a dramatic increase occurs in the number of motor vehicles. As a result, especially at peak hours traffic jams and long queues are observed frequently. In order to prevent these problems, single-point interchanges are found to an appropriate solution in recent years. At these intersections, especially performance of at-grade intersections which are built under or over of overpasses or underpasses determines the success of the system. Poor designed at grade intersections may adversely affect the overall performance of the intersections and mat cause unexpected in the whole arterial as well. The aim of this study is to investigate at-grade applications at highway under or over passes and to determine the most suitable intersection type. For this purpose, single-point interchanges and signalized roundabout applications are compared. The results show that, the performance of single-point interchanges is much better than signalized roundabouts. The increase in traffic volumes can be controlled more easily and delays can be limited to acceptable values. However, it should be kept in mind that, aspects like driver habits, intelligibility, safety and properties of highway network must also be considered during the design process.
Collections