Çocuğun konut algısının sözel ve görsel temsiller üzerinden değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul çağında olan çocuk bireyselleşmenin ilk adımlarını attığı için toplumda bir birey olarak yer alır. Düşünebilen, araştırabilen, yorumlayabilen bir birey olan bu dönemdeki çocuk, diğer bireyleri ve çevresini anlama çabası içerisindedir. Sadece ev odaklı olmayıp okul ile dışarıya açılan çocuk sosyalleşir. Çocuk yetişkin bir bireye göre fiziksel farklılıkları olduğundan çevresini algılaması da farklı olmaktadır. Okul ile ilk dışarıya açılan çocuk evinin yakın çevresini, şehrini, dünyayı ve evreni algılamaya başlar. Çocuğun dünyayla ilişkisinin temelleri ev ile kurulduğu için evini merkeze alarak çevresini tanımaya çalışır. Çocuğun konut algısını anlamak için, çocuk, algı, mekân algısı, konut algısı, mimari sözel ve görsel temsil araçları ve çocuğun kullandığı temsil araçları ile ilgili literatür çalışması yapılmış ve kuram ve görüşlere yer verilmiştir. Sözel ve görsel temsiller aracılığıyla çocuğun konut algısını anlamak için bu kuram ve görüşler çerçevesinde bir alan çalışması yapılmıştır. Çocuğa sunulan sözel ve görsel konut mekânlarını nasıl algıladığı ve çocuktan beklenen sözel ve görsel temsillerle yaşadığı konutu nasıl aktardığı alan çalışmasında değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere göre çocuğun konut algısı yorumlanmıştır. A school-aged child who takes first steps of individualization, also has a place as an individual on society as well. Child at this stage, as a person who can think, investigate and who can interpret, spends an effort to understand the others and the entire environment around him. Instead the home-oriented, the child who spends time outside with her friends became more socialize. A child has physical differences from adult; therefore the perception of the environment is different from an adult. As the child first opens to outside with school he starts to perceive the environment near the school and home, his city, world and universe. A child tries to discover the environment by bringing home as e center of establishment of his relations with the world.To understand a child perception on housing, there were made related literature studies on child, perception, spatial perception, perception on housing, verbal architecture and visual representation tools and represent tools used by children, and in the end there were given theories and opinions on these studies. Within the framework of these theories and opinions in order to understand the child's perception on housing through verbal and visual representations it was made a field study. Throughout this research were presented and evaluated children verbal and visual senses on how they perceive the housing spaces. And according to the perception of the child on housing spaces, the information was interpreted.
Collections