Farklı sosyo ekonomik kesimden 13-15 yaş grubu öğrencilerinde kaygı alanları ve kaygı düzeyinin başarıyla ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
69 ÖZET Bu çalışma 13-15 yaş gurubundan gençlerin, sorunlarının ve kaygı düzeylerinin okul başarısına etkisini saptamak ama cıyla hazırlanmıştır. Ayrıca sorun alanları, kaygı ilişkisi ve cinsiyete göre bunların farklılığı da araştırmada belir tilmiştir. Bu amaçla 1989-1990 öğretim yılında îzmir îli içindeki eç ortaokuldan yüzer kişi olmak üzere toplam üçyüz öğrenci seçilerek uygulama yapılmıştır. Çalışmada öğrencilerin sosyo ekonomik düzeylerini belir lemek amacı ile bir anket, sürekli kaygı düzeylerini saptamak için`Sürekli Kaygı Envanteri` ve sorunlarını belirlemek amaca, ile de `Problem Tarama Envanteri 0 Takımı` kullanılmıştır. Ea- vanterlerin ve anketin değerlendirilmesi sonucunda, sosyo eko nomik düzey ve cinsiyetin öğrencinin sorunları, kaygı düzeyi ve başarısı üzerinde önemli etki yaptığı belirlenmiştir. Uygulanan sürekli kaygı envanterinin bulgularına göre ça lışmaya katılan tüm öğrencilerin kaygı puanı ortalaması 42,570 tir. Kız öğrencilerin kaygı puanı ortalaması^, 124 iken erkek öğrencilerin sürekli kaygı puanı ortalaması i+1» 126 olarak be lirlenmiştir. Sosyo ekonomik düzeylere göre, kaygı puanları da f. farklılık göstermektedir. Ayrıca üç farklı sosyo ekonomik dü zeyde de kız öğrencilerin sürekli kaygı puanı ortalaması er keklerden yüksek bulunmuştur. Sorun alanlarına bakıldığında sosyo ekonomik düzeyin önem- li bireetken olduğu görülmektedir. Zira alt sosyo ekonomik dü zeydeki öğrencilerin sorunları diğer iki düzeydeki öğrenciler den fazla bulunmuştur, özellikle sağlık, aile, sosyal alan ve kişilikle ilgili sorunlar bu düzeyde daha yoğun olarak belir lenmiştir. Cinsiyet faktörü kaygı puanında olduğu gibi sorun alan larında da önemli rol oynamaktadır. Kız öğrencilerin sorunları -Okul sorunları hariç- erkeklerden daha fazladır. Cinsiyet- başarı ilişkisine bakıldığında ise kız öğrencilerin okul başarı. rıları erkek öğrencilerden yüksek bulunmuştur. Kaygı ve başa rı arasında ise bir ilişki saptanamamıştır. Sonuçta cinsiyet, kaygı, sorun alanlarıve sosyo ekonomik1 faktörleröğrencinin başarısında önemli rol oynamaktadır. l
Collections