Haber-belge fotoğrafçılığının kitle iletişim araçlarında kullanımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
18. yüzyılda haber fotoğrafları gazetelerde ressamların çizdikleri çizimlerle basma ya da oyma kalıpların hazırlanarak aktarılmasıyla gerçek leştirilmiştir. Ancak daha sonraları fotoğrafın bulunmasıyla fotoğrafçılar olay yerine kamera ve karanlık odalarıyla giderek görüntüleri saptamışlar, bunlardan yararlanarak elde edilen kalıplardan baskı yapılmıştır. 1880 yılında kuru emülsiyonlu ca m plakaların çıkmasıyla, 9x12 cm'lik küçük boy fotoğraf makinaların yaygınlaşmasıyla birlikte fotoğrafçılar için teknik güçlükler büyük ölçüde giderilmiş oldu. 1886 yılında flaş tozunun bulunmasıyla birlikte basım fotoğrafçılığı için önemli olan yapay ay dınlat ma konusunda ilk adım atılmıştır. Daha sonra ise 1929 yılında flaş ampulü, 1937 yılında elektrik flaşın bulunuşuyla basın fotoğrafçılığı önemli geliş meler göstermiştir. Bütün ilerlemelere karşın fotoğrafın günlük gazetelerde kullanımı başlangıçta pek kabul görmediği, daha çok dergilerde yayınlandığı görülme ktedir. 1920 'li yıllarda iki Alman dergisi MİP (Munchner İllustrierte Prese), BİP (Berliner İllustrierte Zeitung) 'in sayfalarında resim ve yazıyı der leyerek yayınlanan fotoğraflar basın fotoğrafçılığına yeni bir yaklaşım getirmeyecekler aynı zamanda iki önemli dergi olan 'Look' ve 'Life' ın gelişiminde de rol oynayacaklardır. 4 Mart 1880 yılında 'New York Daily Graphic'gazetesi, ara tonların yansıtılmasını sağlayan bir yöntemle ilk fotoğraf baskısını gerçekleştir miştir. Böylece fotoğrafın basılması için artık kalıp hazırlanmasına gerek kalmamıştır.104 Fotoğraflanan ilk olay, Almanya 'daki büyük yangındı. 1842 yılında Hamburg 'taki bu yangını ilk defa Hermann Biow ve C. F. Stelz ner adlı kişiler çekerek görüntülemişlerdir. Bu fotoğrafların birkaçı daha sonra 'Illustrated London News' gazetesinde tahta oyma kalıplar lardan yapılan baskılarla yayınlanmıştır. 1904 yılında 'London Daily Mirror' adlı tabloid tamamen resim li olarak çıkmış ve büyük bir tiraj kazanmıştır. Bu başarıdan etkile nen Joseph Medill Patterson 1919 yılında 'Illustrated Daily News'i _ (bu gazete daha sonra Daily News adını alacaktır. ) yayınlanmaya başla mıştır. Bu gazete Amerika'daki gazeteler içinde en yüksek tiraja sahip olanıdır. Fotoğrafın iletişim aracı olarak kullanımı ilk defa 1855 yılın da İngiliz fotoğrafçı Roger Fenton'un çektiği fotoğraflarla gerçekleş tirilmiştir. Roger Fenton Kırım Savaşı ile ilgili olarak 360 kadar fotoğraf çekmiş, bunlardan bir kısmı 'Ilrcfetrated London News 'da ya yınlanmıştır. Amerika Sivil Savaşı sırasında Mathew Brady ekipler kurarak 7000 'den fazla fotoğrafla bütün büyük çatışmaların belgelenmesini sağ lamıştır. Bu fotoğraflar 'Harpers Weekly'de yer almış.bazıları da satılmıştır. Brady'in fotoğraflarının çoğu, 1911 'de yayınlanan, 'Ame kan iç Savaşı 'nın Fotoğrafla Tarihi' adlı on ciltlik kitapta toplana bilmiştir. 1887'de basın fotoğrafçılığını toplumsal amaçlarla ilk kulla-105 nan kişilerin başında Jacob Riis gelmektedir. Jacob Riis, New York'un kenar mahall eleriyle ilgili fotoğrafları 'New York Evening Sun' gazetesin de yayınlayarak bu kentin sorunlarını büyük ölçüde çözüme kavuşturmaya çalışmıştır. Lewis Hine, çocuk işçilerin sorunlarını yansıtacak fotoğraf ları ile bu konuda bir de yasanın çıkmasını sağlamıştır. 1930'lardaki bu nalım yıllarında Walker Evans, Dorothea Lange ve Roy Stryker gazete, dergi ve kitaplarda geniş bir biçimde yer alan bir çalışma ile çiftçilerin kötü durumlarını belgelemişlerdir. Ermanox ve Leica'nın gelişimi ile birlikte fotoğraf çekimleri daha da hızlandırılmıştır. 1890'larda Paul Martin küçük bir makine kullanarak gizlice çektiği fotoğraflarla büyük bir ilgi uyandı rılmıştı. Basın fo toğrafçılığında bu yeni akım, özellikle Erich Salomon'un politik fotoğraf larıyla başladı. Onu, kısa bir süre sonra günlük yaşamın her kesitini yansı tan fotoğrafçılar izledi.. - - Basın fotoğrafçılığının doğduğu yıllarda, dergiler foto-röportajlara ancak iki sayfa ayırabiliyorlardı. 0 yıllarda fotoğrafın metal çerçeve ara sındaki cam plakalara çekimi, fotoğraf sayısını kısıtlıyordu. Yalnızca bir noktaya bakılarak çekilebilen fotoğraftan, gerçeği tümüyle yansıtabilmesi bekleniyordu. Foto muhabiri, fotoğraf sonucunu kendi iç objektifinde bütün leştirmek zorundaydı. Giderek 36 poz çeken küçük boyutta fotoğraf makinele rinin geliştirilmesiyle, başlangıç yıllarının bu güç koşulları ortadan kalk ti. Artık yüzlerce poz çekilip, içlerinden en iyisi seçilebiliyordu. Tek fotoğrafların yanısıra foto-röportajlar bu dönemde ortaya çıktığı109 görülmektedir. Felix H. Man ilk f oto-röportajı gerçekleştirmiştir. 1931 'de 'Münchner Illustriete Presse'de yayınlanan `Mıssolini 'yle Bir Gün` adlı di zisi bu türün ilk örneklerini oluşturmaktadır. Foto-makalenin klasik bir örneği de Eugene Smith'in 1951'de çektiği 'İspanya Köyü'adlı çalışmadır. Fotoğrafların iletilmesinde ajansların önemi büyüktür. Bu kuruluşların ilk örneğini 1919 yılında kurulan 'International News Photos' ve 'New York Wide World Photos' oluşturmaktadır. Bunları daha sonra 1923 yılında 'Times Acme News Pictures', 1927'de 'Associated Press Newsphotos' izlemektedir. Böylece dünyanın herhangi bir yerindeki olayı anında görebilme imkanı doğ maktadır. 21. yüzyıl içersinde olduğumuz bugünlerde fotoğraf, basında önemli bir işlev kazanmıştır. Savaş fotoğrafçılığından foto-röportajlara, devlet adam portrelerinden spor müsabakalarına kadar en çarpıcı olayları günlük yaşam içinde her zaman nesnel kalarak birçok konuyu geniş kitlelere ulaştırmak, basın fotoğrafçılığının yapması gereken işlerin başında gelmektedir. 107 SIM/ARY Phot ojornal ism is a form of news reporting in the principal means of cotrmunication is the photographic image usually with a written or spoken explanation to amplify and clarity and coherence to the visual statement. The simplest the most corrmon form of this visual presentation of news is single news photograph- More complex forms include the picture story and the picture essay, in which related photographs combined in a single grap hic unit. The development of printed photojournalism was dependent upon the inventions of photography and of a mean of reproducing the photographic image on the printed page. French inventor, Joseph Nicephore Niepce, by 1826 had achieve limited success in the developing both. For a time there after photography developed more rapidly than photoengraving ; until last the 19th Century woodcuts, steel engravings, etc., redrawn by resists from photograps, were the only means available for reproducing photograps on the standard printing press. One of the republic events to be photographed was agreat fire in Hamburg, in 1842, recorded on daguerreotypes by H. Biow, C. Stelzner. Ironically, the Illustrated London News, foreruning the mo - dern illustrated press, in its first issue (May 14, 1842) published rep roductions of an artist's conception of Hamburg flames. In 1855 English photographer Roger Fent on issued photographs of the Crimean War made by the wet collodion press. Woodcuts copied from a few of these photograps were produced in the Illusrated London News. During the American Civil War108 Mathew Brady organized photographic documation teams that covered almost every major battle and more than 7000 photograps. A few of these appeared in woodcut form in Harper's Weekly. By 1880 the much faster gelatine dry replaced collodion wet plates, eliminating the need of taking a darkroom to the scene of action. As a press camera, a hand camera fitted with a focal plane shutter, used at eye level and taking 9x12 or 4x5 in. negatives, was favoured. Flash (1886) la ter flashbulbs (1929) and electronic flash (1937) were used artificial il lumination. Though technology had opened the way for the practical economical use of photographs in print, daily newspapers slow to accept the new medi um. On March 4, 1880, the New York Daily Graphic printed the newspaper reproduction that tained to some degree the range of intermediate gray tones of photograph. This was made with a crude halftone screen developed by Stephen H. Horgan. In 1882 Georg Meisenbach patented single- line screen that was turned 90 halfway through the exposure, resulting in crosslines. La ter.Frederic E. Ives and others developed the crossline halftone screen, which by 1893 was perfected by Max and Louis Levy into the screening met hod still in conmon use. In 1897 Horgan was successful in printing a half tone on a high-speed press. Jacob Riis, a reporter for the New York Evening Sun, was the earliest to use photojournalism for social reform in the United States, from 1887 onward. Artists drawings from his photographs the New York slums appear-109 ed in the Sun and in his hooks. Another early reformer, Lewis W. Hine, di rected his camera toward child labour and other social problems of the early 20th century. A later example of documentary photojournalism was the Farm Security Administration's photographs of rural America during the dep resion years of the 1930s. A group of the nation's outstanding photographs including, Vfelker Evans, Arthur Rothstein, Dorothea Lange, working under Roy E. Stryker, amassed more than 200.000 negatives, which widely reproduced in newspapers, magazines, and books. The leaders in the revival of the 'candid' approach were Germans, particularly Erich Salomon astonished the world with his candid snapshots of statesmen and other celebrities in unguarded moments, especially at in- ternational political conferences. He worked chiefly in single pictures for the Berliner Illustrirte Zeitung from 1928 onward using, until 1932, The small Ermanox plate camera. Another influential figure was Henri-Carticr Bresson, a French photographer who started using a Leica in 1932. It was introduced in Great Britain by ton and Button when Lorant fo unded Weekly Illustrated in 1934, and in the U.S. when Henry R. Luce founded Life magazine in November 1936, with Eisenstaedt as staff photographer.Only a few weeks later Look magazine 1936, founded by John and Gardner Cowles, Jr., began publication. Numerous others- Focus, Pic, Click, Foto, etc.- ap peared subsequently in the U.S. but none matched the successes of Life and Look. In 1938 the British Picture Post was founded by Edward Hulton, with Lorant as editor Man as chief photographer. In 1949 French Jean publisher110 Jean Prouvost founded Pari s-tVatch, which has remained the largest- selling and most -esteemed picture magazine in Europe, where publications were pro liferating. The vast majority of the Europen picture weeklies in the 1960s were sensation-seekers. Good photojournalism and photographs were to be found in monthly magazines such as Du, Realites, Magnum, and Holiday.
Collections